Az újabb rekordmutató mögött – a műszaki cikkeket kivéve – már lassuló növekedés mutatható ki. Az idei első hat hónap nettó 207,5 milliárd forintos forgalma 16,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Az online tranzakciók többsége már mobilon zajlik.

Rendszeresen ad képet a hazai online kiskereskedelem aktuális alakulásáról az Árukereső.hu és a GKI Digital közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozata. A most kiadott legfrissebb elemzés megállapítja, hogy bár a hagyományos kiskereskedelem 5 százalék körüli növekedéséhez képest több mint háromszoros az online szektor bővülése, a tavalyi(17%) és főként a 2017-es(18%) arányhoz képest lassult az ütem.
Keresettek a műszaki cikkek, a kerti eszközök, a divatáru, kevésbé kelendőek a játékok
Továbbra is átlagon felüli növekedést mutat ugyanakkor az online kereskedelemben leginkább meghatározó termékkategória, a fél év alatt 50 milliárd forintos forgalmat generáló műszaki cikk csoport. Átlagon felül teljesít az otthon, kert kategória, az FMCG, a divat, sport és a szépség, egészség termékek online értékesítése is.
Az ellenoldalon átlagon aluli ütemben bővül a játék, kultúra, és a számítástechnikai termékek online piaca. Jó hír a webáruházaknak, hogy az átlagos kosárérték tovább nő, a tavalyi 11 ezer forintról idénre már 11 333 forintra.
A forgalmat, gazdasági környezetet, kereskedők várakozásait figyelembe vevő – online kiskereskedelmi index viszont már lejtmenetre váltott, amelyet a pozitív jelen melletti lényegesen borúsabb jövőképpel, a várható gazdasági visszaeséssel magyaráznak az elemzők. Az elmúlt évek dinamikus növekedésének fő indikátorai ugyanis a folyamatosan emelkedő bérek voltak.
Az elmúlt másfél évben a külföldi webáruházakban vásárló magyarok aránya a harmadával nőtt, ami figyelmeztető jelzés a hazai kereskedőknek.
Nem kerülhető el az omnichannel modell
Ma már azok a kereskedők válnak jövőbiztossá, amelyek az omnichannel modellt alkalmazzák, vagyis egyszerre online és offline értékesítők. A hagyományos és online értékesítési csatornáknak ma már együtt kell működniük, egységes márkaképet nyújtva kell átjárhatónak lenniük.
A munkaerőhiány és a vásárlók igénye a gyors és hatékony információszerzésre az automatizált megoldások, főként a chatbotok rohamos elterjedését hozza magával. A chatbot használat nemcsak innovatív és olcsó, hanem praktikus megoldás is, mivel a vásárlók az okostelefonok elterjedésével egyre szívesebben kommunikálnak rövid, szöveges üzenetekben.
A hazai online kiskereskedelemben is megfigyelhető az a trend, hogy az okostelefon válik az online rendelés és a megelőző információ begyűjtés legfontosabb platformjává. A kutatás szerint a hazai webáruházak látogatóinak 52 százaléka már valamilyen mobil eszközről böngészik.
Nehezen szabadulunk a készpénzes fizetéstől
Magyarországon az online rendelések kapcsán továbbra is a készpénz a legmeghatározóbb (55%) fizetési eszköz. Jó hír ugyanakkor, hogy az online vásárlók között az átlagosnál magasabb a digitális formákat preferálók köre is. Ezt bizonyítja a különböző alternatív fizetési megoldások gyors terjedése.

Nagy hatással lehet az online vásárlásokra az egyre népszerűbbé váló online áruhitel , a jövő márciusban induló azonnali fizetési rendszer, valamint a szeptember 14-én bevezetésre kerülő erős ügyfél-hitelesítési rendszer.
Az internetes biztonsági kód használata az Európai Unió PSD2(nyílt bankolási) irányelve miatt válik kötelezővé minden online tranzakció során. A díjmentes szolgáltatás lényege, hogy az unión belüli online vásárlások esetében a kártyaadatokon túl SMS-ben a telefonunkra érkező, egyszer használatos biztonsági kódot is meg kell adni a fizetés jóváhagyásához.
A tájékozódás fő forrása az internet
A kutatás szerint a döntéshozatal előtti tájékozódás elsőszámú platformja már az internet. A visszajelzések, kérdőívek, felmérések segítik a vásárlói igények megértését, és a fejlesztések visszamérését, ez pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy egy webáruház versenyben maradjon.
A vásárló legtöbbször nem azt dönti el, hogy hol szeretne vásárolni, hanem azt, hogy mit, és ehhez keresi meg a legmegfelelőbb kereskedőt. Ebből következik, hogy egyre fontosabb a közösség véleménye, mások tapasztalatai és visszajelzései. Online vásárláskor a fogyasztók a tökéletes terméket keresve akár több száz értékelést is elolvasnak.