A hazai piacra lokalizált új megoldás segíti a céges beszerzések digitalizációját. A felhőalapú rendszerrel az ezen belüli folyamatoknak akár a négyötöde is automatizált lehet.

Beszerzés

Az elmúlt években jelentős átalakulás kezdődött az ellátási láncot irányító(SCM) szoftverek piacán, amely magában foglalja a beszerzési folyamatokat (procurement)kezelő szoftvereket is. Az utóbbi időben ezen a területen is látványosan megnőtt a felhő alapú rendszerek aránya, főként a közepes méretű vállalkozások élénk keresletének köszönhetően.

A felhős megoldás olcsóbb és testre szabhatóbb

Ezeknek a cégeknek egyre nagyobb köre ismeri fel, hogy a korszerű megoldásokkal meggyorsítható a digitalizációjuk. A felhő alapú rendszerek belépési küszöbe alacsonyabb és jobban testre szabhatóak, mint a hagyományosak – indokolják a piacot rendszeresen monitorozó Gartner szakértői.

Az ezen szoftverek fejlesztésével foglalkozó cégek nem is nagyon panaszkodhatnak az üzletmenetre. Globális összbevételük növekedése az utóbbi években tartósan kétszámjegyű volt, tavaly megközelítette a 14 százalékot, ezáltal együttesen már 12,2 milliárd dolláron osztozhattak. A teljes piacból a beszerzést vezérlő szoftverek részaránya 2017-ben 31,9 százalék volt, ez a szegmens tudott a leggyorsabban növekedni egy év alatt, a bővülés mértéke meghaladta a 16 százalékot.

A piaci megoszlás – hasonlóan a vállalatirányítási szoftverekéhez –„ fejnehéz”. Az első három szereplő fedi le a teljes SCM piac több mint a 45 százalékát. A vezető szállító SAP részesedése 26,6 százalék. A német céget az amerikai Oracle követi 13,7 százalékkal, a dobogóra rajtuk kívül még az ugyancsak amerikai JDA fért fel, 4,4 százalékkal.

Segíti a tendereztetést is

Az SAP magyarországi leányvállalata a napokban jelentette be a hazai piacra lokalizált beszerzési platformot, amely a cég ígérete szerint jelentősen csökkenti majd a beszerzéssel járó adminisztrációs terheket. Az SAP Ariba SNAP-ben a vállalati beszerzők saját maguk indíthatják el, menedzselhetik a folyamatot.

Ezt a rendszer automatikusan dolgozza fel, így a beszerzés sebessége nem az osztályon dolgozók leterheltségétől függ. Az alkalmazottak pedig a webáruházakhoz hasonló felületen, a beszerzők által korábban jóváhagyott katalógusokból, valamint a belső szabályok, egyedi igényeik alapján tudnak rendelni.

A beszerzési eljárásokat számos iparág legjobb gyakorlatai alapján automatizálták. A folyamatokat a beszerzési szakemberek pedig valós időben, akár mobil eszközökről, előre konfigurált irányítópultokon, több száz riporton keresztül is nyomon tudják követni, – mindezt papír- és e-mail mentesen. Az egységes rendszerben nem kell bajlódni az aláírások, a számlaegyeztetések adminisztrációjával sem.

A megoldás támogatja a beszállítókkal való együttműködést is, és segíti a tendereztetést. A három hónap alatt bevezethető szoftver ugyanazt az SAP Ariba technológiát, rendszert használja, mint a legnagyobb nemzetközi vállalatok. (Az SAP AG hat éve vásárolta fel a kaliforniai székhelyű Aribát, 4,3 milliárd dollárért. Utóbbi cég már akkor ott volt az SCM-fejlesztők ötösfogatában, a felvásárlást megelőző évben közel 50 százalékos növekedést ért el.)

Az Ariba Network, a világ legnagyobb üzleti kereskedelmi hálózata nagyobb forgalmat bonyolít, mint az Amazon, az eBay, az Alibaba együttesen. A nemzetközi tapasztalatok alapján a vállalatok másfél-két éves megtérülési idővel számolhatnak. A hazai piacra lokalizált szoftver a tervek szerint hamarosan mesterséges intelligencia funkcionalitással is bővül.