Az üstökösként feltörő ChatGPT után új fogalmat tanulhatunk, egyre több cég érdeklődését kelti fel manapság a generatív mesterséges intelligencia.
A generatív AI olyan mesterséges intelligencia technológiákat és alkalmazásokat tartalmaz, amelyek teljesen új tartalmat generálnak: kódot természetes nyelvből, 3D-s eszközöket 2D-s képekből, sőt emberszerű hangokat szkriptekből.
A vállalkozások számára a generatív mesterséges intelligencia kibővítheti és felgyorsíthatja a kreatív feladatokat, például a prototípus-tervezést. Emellett csökkentheti a költségeket is oly módon, hogy például a divatiparban lehetővé teszi a márkák számára, hogy külső tehetségek alkalmazása nélkül készítsenek modelleket.
Így jutunk el a GAN-októl a generatív AI-hoz
Az elmúlt évtizedben a mesterséges intelligencia területén számos előrelépés történt, jó részt a nagy technológiai vállalatoknak és a startupok közül az OpenAI-nak köszönhetően, ami hozzájárult a technológia gyors fejlődéséhez.
A generatív ellenséges hálózatok (GAN-ok) 2014-es bevezetése még nagymennyiségű hamis (deepfake) videót és képet eredményezett. A következő években az erőteljes nyelvi modellek drasztikusan javították a szövegalkotást és –értést – olvasható a CB Insights elemzésében.
Tavaly már több olyan multimédiás modellt is tapasztaltak a cég szakértői, amelyek például valósághű vizuális megjelenítést tudnak készíteni olyan szöveges ötletekből, mint például a „jackfruit karatézik a hóban”.
A generatív AI – és a körülötte zajló hírverés – robbanásszerűen megnőtt az elmúlt hónapokban. Tavaly év végén a technológiai híreket még az olyan AI alkalmazások uralták, mint a ChatGPT, egy chatbot, amely a megjelenését követően egy hét alatt már 1 millió felhasználót számlált.
A startupok azonban ma már nemcsak erre, hanem a generatív AI adta lehetőségekre is ráugranak, és gyorsan bővítik a technológia felhasználási területeit, a keresőmotoroktól a mozgásrögzítő animációkig.
A startupok túlnyomó többsége még alig vagy egyáltalán nem kapott még tőkefinanszírozást, ami azt jelzi, hogy a befektetők számára még mindig nyitott a tér, hogy minél többen megjelenjenek ezen az ígéretes területen.
Kialakulóban a generatív AI-tér
Rekordév volt 2022 a generatív mesterséges intelligencia induló vállalkozásaiba történő befektetések terén, a tőkefinanszírozás 110 ügylet során meghaladta a 2,6 milliárd dollárt.
Az év legnagyobb befektetési körei a következő cégekhez jutottak el:
Anthropic, egy mesterséges intelligencia-modell fejlesztő és kutató csapat (580 millió dollár, B sorozat)
Inflection AI, amely az ember-számítógép interfészekre összpontosít (225 millió dollár A sorozat)
Cohere, egy fejlesztőközpontú NLP-eszközkészlettel rendelkező startup(125 millió dollár, B sorozat)
Jasper, egy AI-alapú tartalomkészítő programcsomaggal jelentkezett (125 millió dollár A sorozat)
A CB Insights által azonosított több mint 250 generatív mesterségesintelligencia-vállalat egyharmada még nem jutott külső tőkefinanszírozáshoz.
A generatív mesterségesintelligencia-térben eddig hat vállalat érte el az unikornis státuszt (vagyis tőkeértéke meghaladja az 1 milliárd dollárt):
OpenAI
Hugging Face
Lightricks
Jasper
Glean
Stability AI
Eközben az a hír járja, hogy az OpenAI-t – amely legutóbb többmilliárd dolláros összeget kapott a Microsofttól – nemrég már 29 milliárd dollárra becsülték.
Mire adják a befektetők a legtöbb pénzt a generatív AI területei közül?
Az alábbi grafikon szerint a vizuális média élvezi a legnagyobb támogatást 2021 óta a különböző kategóriák között.