A digitális gazdaságban egyre nőnek a fogyasztói elvárások, teret hódít az egyedi termékgyártás. Egyre rövidebb idő alatt kell a szállítmányozást is lebonyolítani. Hogy állunk a teljes ellátási lánc – beleértve a logisztikát– digitalizálásával, milyen trendeket kövessenek a hazai vállalkozások? Erről beszélgettünk Szekeres Zoltánnal, az SAP digitális ellátási láncért felelős hazai üzletágvezetőjével.

Ellátási piac szereplői

SAP Szekeres ZoltánA vállalatok nagy részében az egyes funkcionális területek ma még egymástól függetlenül, silókban működnek. Ez eleve kódolja, hogy az említett kihívásoknak nem tudnak megfelelni sem cégen belül sem a külső partnerekkel, ügyfelekkel való együttműködésben – mondja Szekeres Zoltán.

Hozzáteszi: a digitális kapcsolat tudja csak ezt a problémát az ellátási lánc szereplői között feloldani, ami a termék teljes életciklusában, a termékfejlesztéstől, a logisztikai tervezésen, a gyártáson, a logisztikán át a karbantartásáig jelen kell, hogy legyen. Csak így érhető el nagyobb hatékonyság, profit vagy piaci részesedés.

Kihívások a logisztikai tervezésben

Magában a logisztikai tervezésben is jellemzően több részleg vesz részt, akiknek tipikusan más, gyakran ellentétes az érdekük. Az értékesítőnek az a célja, hogy minél nagyobb készlet legyen raktáron, mert akkor tudja a leggyorsabban és biztosan kiszolgálni a vásárlóit. A pénzügyi vezető számára viszont kulcskérdés, hogy minél kevesebb pénz álljon a készletekben.

Ezek a részlegek általában a saját adataikra támaszkodva csak a saját céljaikra fókuszálnak, így készülnek a vállalat egésze szempontjából nem kívánatos logisztikai tervek. A legnagyobb hasznot hozó kombináció megtalálása nem egyszerű feladat.

Ehhez olyan megoldásra van szükség, amellyel minden érintett egy adathalmazon tud dolgozni, és amely különféle szimulációkkal, szcenárió elemzésekkel tud– a területek fő érdekeit figyelembe véve – alternatívákat kínálni.

A kkv-k még a digitális átalakulás elején tartanak

A digitális transzformáció Magyarországon ma még főleg a nagyvállalatokra jellemző. Ezek azok a cégek, amelyek egyre több területen használják a mesterséges intelligenciát, a gépi tanulást, a big data és az analitikai eszközöket és a dolgok internetét, az IoT-t. Globális kutatások szerint 2023-ra a nagyvállalatok 50 százaléka alkalmazza majd ezeket a technológiákat.

A kis- és középvállalati(kkv) szektor is elkezdte az átalakulást, de körükben azért még nem általános, hogy Ipar 4.0 megoldásokat vezessenek be. Szekeres Zoltán pozitív példaként sorolja fel a digitalizációra a világítás nélküli, teljesen automata raktárakat, vagy gyárakat, az autonóm autók fejlesztését, a szenzoradatok és a kameraképek feldolgozását a minőségellenőrzés során, vagy a karbantartásban. Ide sorolható még a bármelyik logisztikai üzleti hálózathoz való csatlakozás is.

Ami az ellátási lánc digitalizációjában követendő trendeket illeti Szekeres Zoltán a legjellemzőbbnek a a szükségtelenül elvégzett tervezett karbantartások visszaszorítását tartja. Helyette az állapotfüggő, az eszközök úgynevezett prediktív karbantartását ajánlja.

„ Vegyünk például egy vasúti kocsit, amelyet bizonyos kilométerek megtételét, vagy adott időt követően kötelező szervizre visznek. Itt átvizsgálják és javítják a kopó-csúszó alkatrészeket, kicserélik az akkumulátorokat. Hátránya, hogy sokszor teljesen feleslegesen vonják ki a forgalomból a járműveket” – húzza alá.

Elegendő, ha a sínen helyezünk el egy szenzort, ami az áthaladáskor a kerekek terhelését megméri, abból a big data, analitika és gépi tanulás technológiákkal megmondható, hogy az adott kocsin van-e kerékhiba, tengelyrepedés. Így csak akkor kell a járművet szervizbe vinni, amikor arra ténylegesen szükség van.

A gyártásból az egyedi tömeggyártás jövőjét jelentő trendet emeli ki Szekeres Zoltán. A rendelés során a vevő testre szabhatja a megvásárolandó terméket, például egy telefontokot, vagy egy cipőnek a színeit és az anyagát, vagy magát a csomagolást is.

Az általa megálmodott egyedi variáns pedig a nélkül készül el a gépsoron, hogy azt bárki átkonfigurálná. Ilyenkor ugyanis a folyamatot a gyártásvezérlő rendszer végzi el a megrendelés alapján, az ilyen gyártásra alkalmas gépsoron.

Ha valakinek mindez nem lenne elég, akkor felhőalapú elosztott gyártási rendszert is bevezethet, és a Föld egyik féltekéjéről is vezérelheti a másikon található gyártósort, akár egy 3D nyomtatót.

Fontos kihangsúlyozni, hogy nem csak IoT-val lehet korszerűsíteni a folyamatokat. A dolgok internete csak egy technológia a szenzoradatok begyűjtésére, ami önmagában még nem elégséges a digitalizációhoz, hiszen a felgyülemlett adathalmazzal is kell valamit csinálni. Inkább úgy fogalmazna, hogy az IoT sok esetben előfeltétele a digitalizációnak.

Jönnek az új üzleti modellek

A bevételek és a piaci részesedés növelése nemcsak hatékonyságjavítással érhető el, hanem új üzleti modellek kialakításával is. Az autógyártóknál néhány éven belül szabvány lesz, hogy saját – akár autonóm – autóflottát tartanak fenn személyszállításra, de lehetőségük nyílik arra is, hogy az autókból begyűjtött adatokat aggregálva monetizálják azt mondjuk egy biztosítónak.

Itt említhető meg az a modell is, amikor egy eszközgyártó térítés ellenében, prémium szolgáltatás fejében az eszköz állapotától függő karbantartási információkat, utasításokat esetleg szolgáltatást kínál a végfelhasználónak, vagy az üzemeltetőnek.

Hogyan tudja javítani a digitalizáció a hatékonyságot a logisztikában, a fuvarozásban? A legszembetűnőbb újdonságot Szekeres Zoltán szerint ezen a területen az autonóm rakodó és szállítóeszközök (kamionok, drónok), a transzparens, minden érintett által használható fuvarszervezési és követő rendszerek, a fuvarozási piacterek jelentik. Ide sorolhatóak továbbá a fuvarozandó áruk és útvonalak optimalizálását segítő megoldások is.

Globális piaci háttér

A digitalizálást számos szoftver segíti, legyen szó az ellátási láncot irányító (SCM), illetve a beszerzési folyamatokat kezelő(procurement management-PM) megoldásról. A legnagyobb fejlesztő jelenleg az SAP, globális részesedése meghaladja a 26 százalékot.)

Az SCM és a PM szoftverek értékesítése évek óta kétszámjegyű növekedést mutat. A Gartner elemzői szerint az ilyen megoldásokat szállítók tavaly már mintegy 14 milliárd dollár értékű globális piacon osztozhattak. Két év múlva a világméretű költés a 20 milliárd dollárt is megközelítheti, köszönhetően a szoftveralapú szolgáltatások(SaaS) egyre nagyobb népszerűségének. Az SaaS 2021-re a teljes SCM költés több mint a 35 százalékára rúg majd.

A robotizáció is meghatározó lesz a jövő raktárházainak az életében. A szerelősori robotokkal szemben, amelyek egyfajta feladatot végeznek folyamatosan, a raktári mobil robotok feladata nem az élő munka teljes mértékű helyettesítése, hanem annak támogatása. Az előrejelzések szerint 2023-ra a raktárházakban dolgozók 30 százalékának a munkáját segítik majd ezek az úgynevezett kollaboratív robotok.