Az IT infrastruktúrák kiépítését, különösen a nagy technológiai cégek esetében az érintett felek igyekeznek stratégiai megállapodásokkal is megalapozni. Így van ez már jó ideje a Hungranánál is, amely az SAP-t választotta szállító partneréül. A tapasztalatokról Farkas J. Tamás ügyvezetővel beszélgettünk, a német szoftveróriás legutóbbi konferenciáján.

Fotó: Kaszás Gergely

Európa egyik legjelentősebb izocukor gyártójánál, a Hungranánál az informatikai hátteret már több mint negyedszázada alapozzák az SAP-ra. Az együttműködést stratégiai megállapodással, sőt önálló laborral is megerősítették.

„Mi döntjük el itthon, milyen legyen az informatikai háttér”

„Miután egy osztrák-amerikai vegyesvállalat vagyunk, ezért nem tartozunk egyik nagy tulajdonosunknak sem az IT infrastruktúrájához, mi döntjük el, itthon milyen legyen az informatikai háttér” – mondja Farkas J. Tamás, a Hungrana Kft. ügyvezetője.

Hozzáteszi: „az informatikánál sokszor az a helyzet, hogy a topmenedzserek szakmailag nem igazán értenek a részletekhez. Nekem megvan ez a vénám, a szerencsémnek köszönhettem, mert már fiatalemberként lehetőségem nyílt megismerkedni a SAP-val.

A cégnél elsőként azt a tranzakciós rendszert vezették be még a 90-es évek végén, amely az alapvető hétköznapi munkát támogatta. Később, saját belső, meghatározó vállalati folyamataikra helyezve a hangsúlyt, a vállalat 2019-ben Magyarországon az elsők között állt át az SAP legújabb ERP rendszerére, az S/4HANA-ra.

„Nálunk ez volt az első lépcső a digitalizáció útján. A rendszert később tovább bővítettük, korszerűsíteni akartuk a logisztikai, karbantartási feladatokat és a vevőszolgálatot” – emeli ki az ügyvezető.

Mint fogalmaz: a lépéseket a kényszer is diktálta. A Hungrana átlagosnál nagyobb eredményességének, profitabilitásának ugyanis két nagy pillére volt. Európa meghatározó izocukor gyártójaként az egyik a méretgazdaságosság, emiatt tudtunk olcsón termelni.

A másik a cég kvázi piaci monopolhelyzete volt, ami a 2017-es cukor-kvótarendszer eltörlésével megszűnt és ekkor el kellett dönteni, hogy mivel lehet ezt kompenzálni. Az ügyvezetés arra a döntésre jutott, hogy a gyár működtetésében (know-how, folyamatok) kell megmutatni, mennyivel többet tudnak, mennyivel járnak a versenytársak előtt.

Az együttműködés önálló laborral is bővült a projektek tervezéséhez

Az is hamar eldőlt, hogy a komplex informatikai rendszert kizárólag SAP alapokra helyezi a vállalat, erről stratégiai megállapodás is született a két cég között. Ennek keretében 2021-ben önálló Hungrana SAP Labor nyílt a társaság szabadegyházi székhelyén a további SAP-alapú projektek tervezéséhez.

Ezek közé tartozik a karbantartási rendszer megújítása, mivel a cégnek több tízezer technológiai eszköz napi szintű szervizeléséről kell gondoskodnia. Az SAP Service and Asset Manager alkalmazása megkönnyíti és papírmentessé teszi a karbantartással járó adminisztrációs feladatokat.

A technikus az applikáción keresztül kapja meg a munkát, rögzíti, hogy mikor kezdett dolgozni, milyen eszközt, alapanyagokat, alkatrészeket használt fel, a vezetők pedig valós időben látják a feladatok státuszát.

„A karbantartási folyamatok egy HUNGRANA méretű vállalat esetében rendkívül szerteágazóak és
nehezen követhetők, miközben olyan költséget testesítenek meg, aminek nagysága akár jelentősen is befolyásolhatja a vállalat eredményességét, másfelől, aminek megfelelő és hatékony felhasználása nagymértékben múlik a cégvezetés és a karbantartási csapat szakértelmén.

A fejlesztés egyik célja a jelentős költségcsökkentés elérése volt. Éves szinten legalább félmillió eurót tervezünk megtakarítani, mind az alkatrész- és anyagkészletek kiszámíthatóbb menedzselésével, mind pedig a saját és beszállítói dolgozók időbeosztásának szervezése révén ” – hangsúlyozza az ügyvezető.

Megszabadultak a papír alapú dokumentálástól

A cég életében fontos az üzem- és munkabiztonsági követelmények nyomon követése is. A Hungrana fokozottan tűz- és robbanásveszélyes anyagokat – például alkoholt – állít elő, és azokkal dolgozik. Ehhez is volt az informatikai partnernek megoldása, így vezették be az SAP Environment Health and Safety (EHS) rendszert.

A digitalizáció kiteljesítéséhez a Hungrana a teljes digitális leltárat is frissítette, megszabadult a papír alapú nyilvántartásoktól és munkalapoktól. A CRM – CloudforCustomer (C4C)- felhőalapú megoldás bevezetésével pedig naprakész vevőkapcsolati adatokat, statisztikákat, jelentéseket tudnak a kereskedők rendelkezésére bocsátani, automatizálhatják az alapanyag beszerzést és az ajánlatadást.

A Hungrana emellett már használja és folyamatosan fejleszti az SAP felhőalapú elemző rendszerének (SAC) az analitikai funkcióit is a pénzügy, a marketing, az értékesítés és a gyártás területén. Jövőre elkezdődhet a fenntarthatósági projekt, amiben a Sustainability Control Towert már el is indították.

Az ügyvezető úgy látja, hogy az SAP legutóbbi konferenciáján bejelentett, ehhez kapcsolódó nyilvántartási rendszert, az úgynevezett zöld főkönyvet (GreenLedger) is bevezetik majd.

Ami pedig a vállalatirányítási rendszert illeti, elismeri, hogy a jövő a felhő alapú verzióé, de ez most még telephelyi (on premise) változatban működik a cégnél.

„Most van számos más olyan dolog, amit muszáj már a felhőben elkezdenünk, a teljes ERP átmigrálására így egyelőre nem vállalkozunk. A verzióváltást viszont már szeretnénk elkerülni” – magyarázza Farkas J. Tamás.

A Hungrana vezetőségének távlati célja, hogy a termelésirányítást integrálják a tranzakciós rendszerrel. Ennek biztonsági okai is vannak. Volt rá példa, hogy a tranzakcionális rendszerből törtek be a folyamatvezérlő rendszerbe, és megállítottak egy gyárat.

A gazdasági helyzet sem állíthatja meg a digitalizációt

Rákérdeztünk, hogy a jelenlegi kedvezőtlen gazdasági helyzet fékezi-e a cég informatikai fejlesztéseit. A vezető szerint a digitalizációt folytatni kell, még ha kétszer annyiba is kerül, mint három éve.

„Az energiaár emelkedés is próbára tesz minden céget, még minket is, tehát nem mondom, hogy nincsenek nehézségeink, de előre kell mennünk, nem tervezzük a folyamat megcsonkítását. Öngyilkos dolog lenne” – összegzi Farkas J. Tamás.

(Cikkünk megírásához az Alrite beszédleiratozó alkalmazást is használtuk.)