Az utóbbi négy évben közel megduplázódott azoknak az uniós internethasználóknak a száma, akik határokon át kívántak elektronikus tartalmakat: filmet, zenét vásárolni. A lehetőséggel főleg a fiatalok élnek.
Hét hónappal azután hogy az Európai Unióban új rendelet szabályozza az indokolatlan területalapú tartalomkorlátozást, már most komoly fogyasztói tudatosság tapasztalható az online vásárlások és határon átnyúló értékesítések korlátozása elleni új szabályokkal kapcsolatban.
A tényleges digitális jogokkal még kevesen vannak tisztában
A napokban közzétett Eurobarométer felmérés szerint az Európai Unióban élők fele általánosságban már tud arról, hogy Brüsszel fellép a kereskedők által alkalmazott indokolatlan országhatáron túli megkülönböztetéssel szemben. Arról azonban, hogy az egyes állampolgárokat konkrétan milyen digitális jogok illetik meg a megkérdezettek mindössze 29 százaléka van tisztában.
A tavaly decemberben hatályba lépett új szabályozás az online értékesítéseknél tapasztalt, a vevő állampolgárságán, lakóhelyén vagy letelepedési helyén alapuló megkülönböztetéssel szemben lép fel. A rendelet nem kötelezi a kereskedőket arra, hogy az EU egész területén nyújtsanak hozzáférést a tartalmaikhoz, értékesítsék és szállítsák ki azokat, hanem azt tiltja meg, hogy a kereskedők állampolgárságon, lakóhelyen, vagy letelepedési hely alapú megkülönböztetést alkalmazzanak a vevőkkel szemben, ha adott kereskedők már egyébként is szállítanak a vevők országába.
A szabályozás célja, hogy fellendítse az EU-ban a határokon átnyúló online értékesítést mind a fogyasztóknak kedvezően, akik így nagyobb választékot és több garanciát élvezhetnek, mind az online kereskedők javára. A digitális egységes piaci stratégiának köszönhetően tavaly április óta az európai lakosok akkor is elérhetnek filmeket, sporteseményeket, e-könyveket, videojátékokat vagy zenei szolgáltatásokat, ha más tagországba utaznak.
Az új szabályokkal a műsorszolgáltatók is könnyebben bővíthetik az online kínálatukat a határokon túl, a vásárlóik pedig nagyobb kínálatból választhatnak és a más EU-tagállamokból származó tartalomhoz is hozzáférhetnek.
Új szabályok – változó üzleti környezet
Az online értékesítés megújuló szabályozása keretében már hatályban vannak a pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló és a határokon átnyúló csomagkézbesítési szolgáltatásokra vonatkozó új szabályok. Ezek nagyobb átláthatóságot kínálnak a kifizetések és az árak terén.
Nemrég egyezett meg az Európai Parlament és a Tanács a felülvizsgált fogyasztóvédelmi szabályokról, amelyek célja, hogy az internetes vásárlás során nagyobb védelmet kapjanak a fogyasztók. Az áruk és szolgáltatások online értékesítésére vonatkozó új áfaszabályok pedig 2021 januárjában lépnek hatályba, hogy azok is igazodjanak az egyre jobban digitalizálódó és globalizált gazdasághoz.
Az Eurobarométer felmérése szerint az európai vevők határokon túl leggyakrabban audiovizuális és más szerzői joggal védett elektronikus tartalmakat–zenei közvetítéseket és letöltéseket, e-könyveket és játékokat–keresnek. A jelenlegi szabályok hatálya nem terjed ki az ilyen tartalmakra, de várhatóan azok a közeljövőben különös figyelmet kapnak majd az uniós jogban – áll az erről szóló közleményben.
Az utóbbi négy évben ugyanis csaknem megkétszereződött, a 2015-ben mért 8 százalékról 15 százalékra nőtt azoknak az internethasználóknak a száma, akik határokon át kívántak tartalmakat elérni. A határokon át keresett legnépszerűbb tartalmak közé tartoznak az audiovizuális (9%) és a zenei (8%) tartalmak.
A felmérés arra is rámutat, hogy ez a tendencia várhatóan folytatódik, különösen a fiatalok körében. A vevők leggyakrabban azért próbálnak ilyen tartalmakhoz hozzáférni, mert az nem elérhető saját országukban (44%), vagy a határon át nagyobb volt a kínálat (39%). Akik még nem próbálkoztak ilyen lehetőséggel, azok többségét is érdekelné ez a lehetőség, főleg audiovizuális tartalmakat (31%) és zenei tartalmakat (29%) vásárolnának.