Gyors és hatékony módosításra lenne szükség a szabályozásban, nemcsak ahhoz, hogy idevonzzuk a külföldi pénzügyi startupokat, hanem, hogy az ilyen profilú magyarországi cégek se akarjanak elmenni innen – figyelmeztet Kiss Sándor, a Barion Payment Zrt. alapitó-vezérigazgatója.

Hazai szabályozás Fintech

Szokatlan nyíltsággal vázolta a nem túl rózsás helyzetet, a hazai fintech piac egyik meghatározó cégének a vezetője. Szerinte a brutális nagy versenyben egyértelműen leszakadóban van az ország. A fő szabályok, a stratégia alapvetően jó, a részletszabályokkal, a végrehajtással viszont komoly gondok vannak.

Kiemelte: „magyarországi központú cégként a Barionra külföldön is a magyar szabályozás vonatkozik. Óriási versenyhátrányt jelent például a nagyon hosszadalmas online adatfelvételi folyamat, amelynek során az új felhasználóknak számos irreleváns személyes adatot is meg kell adniuk, például az anyja neve, vagy születési neve. Nyugat-európai felhasználóknak ez sok esetben nem is értelmezhető.

Visszahúzó erő a bonyolult ügyfélazonosítás és a magas tranzakciós illeték

Mindeközben máshol Európában a begyűjtendő adatok körét rábízzák a pénzügyi szolgáltatókra, az azonosításhoz elegendő az új ügyfél neve és biztonságos egyedi azonosítója. Nálunk a kötelező közhiteles ügyfél-azonosítás pénzbe kerül, máshol ingyenes. Kiss Sándor megjegyzi, üdvözlendő, hogy a Magyar Nemzeti Bank lehetővé tette a videós azonosítást, a Barion szeretné, ha engedélyeznék a szelfis azonosítást is.

A másik fájdalmas pont a kiugróan magas tranzakciós illeték. Már az is előrelépés lenne, ha a magánszemélyekre vonatkozóan teljesen eltörölnék az illetéket, ami a Barion számításai szerint 20-30 milliárd forint bevételkiesést okozna az államnak. A legjobb persze az lenne, ha a cégekre is kiterjesztenék.

A helyzetet jól szemlélteti, hogy míg Magyarországon eddig összesen három fintech cég kapott működési engedélyt, Litvániában már közel száz – húzta alá Kiss Sándor. Az ottani szabályozási projekten mindössze négy-öt ember dolgozott, néhány törvényt kellett módosítaniuk.

A Barion is fontolgatja a „kivándorlást”

A magyar versenyhátrány olyannyira kézzelfogható, hogy a Brexit miatt az Egyesült Királyságot elhagyó és székhelyét más európai országba áthelyező számos fintech cég közül egy sem választotta Magyarországot. A problémák miatt maga a Barion is azt fontolgatja, hogy cégközpontját Magyarországról egy másik európai országba helyezi át.

Mint Kiss Sándor fogalmaz: „ha nem sikerül a hatóságokkal megegyezni, akkor elmegyünk külföldre, mert ha ilyen feltételek mellett itt maradnánk, akkor megfojtanánk magunkat. A helyzet szerinte a magyar gazdaság szempontjából sem jó, mivel még az olcsó pénz korában is lefékezheti a gazdasági növekedést.

Pedig a hazai piac felhasználói oldala nagyon nyitott már az újabb pénzpiaci innovációkra- derül ki a Mastercard megbízásából készült, 11 piacot felölelő Digitális Bankolás tanulmányból. A magyar válaszadók közel kétharmada várja már azokat az újszerű megoldásokat, amelyek könnyebbé tehetik a napi pénzügyeiket.

Az ország első és eddig egyetlen elektronikuspénz kibocsátójaként már öt éve működő Barion már több mint ötezer e-kereskedelmi céget szolgál ki négy európai országban is. Eddig közel másfél millió felhasználó fizetett már a rendszerrel, havi szinten több milliárd forintos forgalmat lebonyolítva.

Készülnek a második körös tőkebefektetésre

A társaság 2017 év végén jelentős külföldi kockázati tőkebefektetésben részesült, amikor a Telenor régiós cégeit, köztük a magyarországit is felvásároló cseh PPF csoporthoz tartozó Home Credit Group hatmillió eurót (mintegy kétmilliárd forintot) fektetett a vállalkozásba. Az első körös tőkeinjekcióval a Barion elindulhatott a nemzetközi piacokon is, a közel másfél év alatt megduplázta e-kereskedelmi partnerei számát.

Most van napirenden a második körös befektetés, amit külföldi és magyar tőke bevonásával terveznek 4-5 millió euró értékben. Utóbbiból valósítanák meg a németországi terjeszkedést. Azzal számolnak, hogy az év végén, jövő éve elején zárulhat a második kör.

A bővülés nemcsak piaci terjeszkedést, hanem profilbővítést is jelent. Ennek keretében a Barion az év végéig big data alapú AdTech (reklámtechnológiai) megoldásával akar piacra lépni.-A cég az indulásától tervezi, hogy az online fizetési és vásárlói viselkedésről, szokásokról rendelkezésre álló adatvagyonára alapozva online vásárlási ajánló, és programmatic hirdetési megoldást is értékesítsen üzletfeleinek.

Új, big data alapú szolgáltatással is készülnek a piacra

Nemrégiben külön üzletágat hozott létre ezeknek a szolgáltatásoknak a kifejlesztésére. Az üzletág vezetője Nagy Barnabás elmondta, hogy az új szolgáltatást elsősorban az olyan kisebb e-kereskedelmi cégek számára kínálják majd, amelyek nem rendelkeznek elegendő méretű saját adatvagyonnal, és technológiai háttérrel ahhoz, hogy saját online ajánló és adatalapú hirdetésbefoglalási (programmatic) megoldást fejlesszenek ki. Nem a begyűjtött adatokat értékesítik, hanem az ezekből levonható következtetéseket.

Sok lépcsős lesz a bevezetés lesz, az adatgyűjtési szakasz hamarosan indul. A tervek szerint az év végéig már lesz egy használható adatvagyon. A szolgáltatás díjazása havidíjas, vagy tranzakciónkénti lesz.

A Barion megoldása révén a webshopok teljesen személyre szabott termékajánlatokat ajánlhatnak majd a vásárlóknak, hogy sokkal gyorsabban, és egyszerűbben találják meg az interneten a számunkra legmegfelelőbb termékeket.