Tudásmegosztó portál, barátkereső és kutyaetető robot, állatfelismerő mesterséges intelligencia alapú alkalmazás – csak néhány azokból a pályázatokból, amelyeket kis- és középiskolások fejlesztettek és nyertek vele ismert hazai versenyeken.

Tini fejlesztők

Második alkalommal hirdette meg „Kódolj határok nélkül!”, a nyílt forráskódú programozást ösztönző versenyét a Belügyminisztérium és az állami infokommunikációs szolgáltató NISZ Zrt. A 24 órás döntőben az online kapcsolatteremtést és a közösségépítést célzó tudásmegosztó portál kialakítása volt a feladat.

A versenyzők saját fejlesztéseiken túl, a jelenleg elérhető, nyílt forráskódú megoldásokat is integrálták a portálokba. A szervezők hosszú távú célja, hogy egyesítse a ma még szigetszerűen működő hazai nyílt forráskódú közösségeket.

Open source jelen és jövő az államigazgatásban és a kormányzati informatikában

A nyílt forráskódú szoftverek és a nyílt szabványú megoldások meghatározóan vannak jelen a hazai közigazgatásban és a kormányzati informatikában. Több közigazgatási rendszer kiszolgáló oldala – a szervereken futó operációs rendszerek, az adatbázis-kezelő- és szövegszerkesztő alkalmazások – teljes egészében nyílt technológiákat használ, és a felhasználói oldali átállások tervezése is elkezdődött már. A NISZ Zrt. pedig 2016-ban Nyílt Forráskódú Kompetencia Központot hozott létre, ahol LibreOffice fejlesztéssel foglalkoznak.

A verseny középiskolai kategóriájának első díját az „mkdircsapatnev”,a Nyíregyházi Szakképzési Centrum Széchenyi István Technikum és Kollégium csapatának(tagok: Gál Péter, Páll Dominik, Bora Miklós Bence,felkészítő tanár: Komoróczy Tamás) alkalmazása nyerte el.

A második helyezett a „NemesGSZ”,a Békéscsabai Szakképzési Centrum Nemes Tihamér Technikum és Kollégium csapata(tagok: Kincses István Viktor, Mucha István, Paróczai Olivér, felkészítő tanár: Tusjak Brigitta) lett.

A harmadik helyezést a „Python”,a budapesti Bethlen Gábor Általános Iskola és Gimnázium csapata(tagok: Szatmáry Zoltán, Szekeres Márton, Tersztenyák Zsombor, felkészítő tanár: Hetzl Andrea) nyerte el.

A középiskolás kategória harmadik helyezést elért csapata a Training360 Kft. 1 éves, 150 db képzésből álló e-learning előfizetését nyerte, üzemeltetői és fejlesztői nyílt forráskódú témakörökben.

Mit tervez(né)nek a hazai digi-tini lányok?

Főként a járványhelyzet által előtérbe került digitális oktatás és kihívásaira, valamint a környezetvédelemre kerestek innovatív megoldásokat a Microsoft DigiGirlz AI Challenge pályázatának idei díjazottjai.

Speciális alkalmazások, szoftverek, digitális szemüvegek és asszisztensek, íróeszközök és robotok tűntek fel az ötletes megoldási javaslatok között, amelyek egyszerre segítik a gyerekeket a tanulásban, a tanárokat pedig a tanításban.

Az idei versenyen harmadával többen vettek részt mint egy éve, közel 300 8-18 éves lány mérte össze a tudását. A kihívás során a kreativitásukra és a mesterséges intelligencia(AI) felhasználására vonatkozó ötleteikre, tehát a digitális gondolkodásukra volt szükség.

A díjazottak között volt a 8 éves Horváth-Nagy Grace, aki megtervezte a család kedvenc tacskóját – az otthoniak távollétében – megetető Microbit nevű robotot, és programot is írt hozzá. A 8-11 évesek között az egyik kiemelt a 11 éves Fuchs Sára volt, aki egy bátorító, barátkereső robotot tervezett 3D-ben Tinkercad segítségével, saját ötletei alapján.

A 12 éves Krolikowski Lehoczky Lilian egy állatfelismerő mesterséges intelligencia megoldást tervezett, amely geolokációs adatok alapján elemzi a fajsűrűséget. Az általa tervezett applikáció segítségével tanulhatnak erről a témáról a gyerekek, de a környezetük védelmében is részt vehetnek a különböző funkciók segítségével. A 9 éves Oláh Klára Eszter a mesterséges intelligencia alapú, a lovaglást elemző, segítő ötletet mutatott be a pályázatában.

A nagykamaszok közül a 13 éves Jánoskuti Hanna olyan környezetvédelmi alkalmazást tervezett, ami követi a szokásainkat, bevásárlásainkat és tippeket, segítséget ad a mindennapokban ahhoz, hogy olyan rutinokat alakíthassunk ki, amelyek a fenntarthatóságot szolgálják.

A 17 éves Csótka Dzsenifer olyan okos megoldásokat javasolt, amelyek a különböző képességű és tudásszinten álló gyerekek egyénre szabott fejlesztésére adnak lehetőséget. A 13 éves Tóth Jázmin pedig videós pályamunkában, egy microbites robot segítségével mutatta be, hogy hányféle területen, például a szelektív hulladékgyűjtésben vagy a növények gondozásában nyújthat segítséget a mesterséges intelligencia.

A DigiGirlz program célja, hogy megismertesse a lányokkal az informatikai szakmában rejlő lehetőségeket, és lebontsa az előítéleteket, miszerint a lányok kevésbe alkalmasak erre a pályára, mint a fiúk. A versenyt a Microsoft a Logiscool Digitális Tudásért Alapítványával (DTA) összefogva indította el 2019-ben. Ez a mesterséges intelligencia megjelenési formáit, lehetőségeit, felhasználási területeit, hasznosságát igyekszik bemutatni a programozás iránt érdeklődő 8-18 éves lányoknak.