A következő öt évben látványosan növekszik a tévézés 21. századi formáját jelentő on-demand videószolgáltatás, ami mögött fő felhajtó erőként meglepő módon elsősorban épp a hagyományos műsorszolgáltatók állnak majd – állítják piaci elemzők.
Az internethasználat egyre általánosabbá válásával fokozatosan megváltoztak a fogyasztók tévézési szokásai. Látványos az elmozdulás figyelhető meg a hagyományos kábeles és fizetős televíziózástól a video streaming szolgáltatások felé. A folyamatot 2020-ban látványosan felgyorsították a koronavírus járvány okozta változások, a munkában és a magánéletben egyaránt.
Változik a tartalmat nyújtó készülékek köre is, a klasszikus televíziót ma már számos hordozható eszköz okostelefon, tablet, laptop váltja fel, amelyek mindegyike képes akár a full HD minőségre is.
Öt év múlva 2 milliárd közeli lesz a VoD előfizetések száma a világon
Lassan másfél évtizede annak, hogy megjelentek az első meghatározó streaming szolgáltatók, mint az Amazon Video, a Netflix és a Hulu, és az általuk kínált sorozatok hatására a fogyasztók egyre inkább áttérnek a hagyományos műsorújság alapú lineáris tévézésről a nemlineáris tartalomfogyasztásra, regisztrálva a különféle streaming szolgáltatásokra.
A Juniper Research szerint 2025-ben közel 2 milliárd aktív előfizetés lesz a világon a tartalomfogyasztás 21. századi formáját jelentő on-demand videó szolgáltatásokra, ami 65 százalékos növekedést jelent 2020 végéhez képest.
Meglepő módon a növekedés elsősorban a hagyományos műsorszolgáltatóknak lesz köszönhető, amelyek egyre gyorsabb ütemben fordulnak a streaming szolgáltatások felé. Így próbálják bővíteni a portfoliójukat, és így tudnak versenybe szállni olyan online videókölcsönző óriásokkal, mint a Netflix, vagy az Amazon Prime Video.
A T-Mobile USA már 2017-ben egészítette ki tévés csomagajánlatát Netflix eléréssel. A Netflix pedig már 2018-ban partnerségre lépett a spanyol Teletónica-val, illetve a japán KDDI-vel.
Különböző üzleti modellek az előfizetők megtartására
A szakértők megjegyzik, hogy a hagyományos műsorszolgáltatók maguk is egyre inkább áttérnek majd a hibrid szolgáltatásokra , vagyis az előfizetéses, illetve a reklámmal támogatott bevételszerzés kombinációjára, mint amit az NBC Peacockja és a CBS All Access szolgáltatása követ.
Ezek többszintű szolgáltatások, amikben továbbra is ott van a klasszikus előfizetési díj, de ennek alacsony szinten tartása érdekében az operátoroknak hirdetésekre is ajánlott építeni. A Juniper Research előrejelzése szerint a hibrid szolgáltatások 2025-ben 1,4 milliárd dollárnyi reklámköltést jelentenek majd.
A jelentés megjegyzi, hogy különböző üzleti modellekre lesz szükség a már észlelhető előfizetői lemorzsolódás lassítására. Elemzői becslések szerint 2020-ban az USA-ban a háztartások átlagosan még négy videó on-demand(SVOD) előfizetéssel rendelkeztek, a trend azonban 2021-től jelentős lassulást mutathat.
A szakértők azt jelzik, hogy a következő öt évben a videók streamingelése 70 százalékban már okostelefonokon történik, köszönhetően a TikTokhoz hasonló platformokon megjelenő közösségi videóknak. Ezek azonban videónként csak kevés számú hirdetési helyet hoznak, ami azt is jelenti, hogy az okostelefonos hirdetési költések a következő fél évtizedben évente átlagosan csak 2 százalékkal nőnek.
Az elemzők arra számítanak, hogy öt év múlva már 273 millióra nőhet hibrid OTT TV előfizetők száma, szemben a 2020-ra várt 115 millióval. Ezen belül az előfizetéses konstrukcióra kombinálva némi reklámmal 2025-re a SVoD felhasználók 15 százaléka lesz vevő.
Ez főként Európára lesz jellemző, ahol már ma is több műsorszolgáltatónál jelenik meg olyan VoD-csomag, amelyet hirdetésekkel támogatott élő sportközvetítésekkel kombinálnak.
Összességében azonban a következő öt évben a szolgáltatók bevételeinek a nagy része továbbra is előfizetéshez kötött lesz, a támogatott tartalom összértéke pedig nem haladja a 2 milliárd dollárt.