Digitalizálta kézbesítési rendszerét a Magyar Posta, az utóbbi évek legnagyobb, uniós támogatással megvalósult vállalati digitalizációs projektje keretében. A fejlesztés a teljes levélforgalom 20 százalékát érinti.
Az utóbbi három évben a Magyar Posta gigaberuházást hajtott végre a papíralapú kézbesítési rendszer korszerűsítésére, amelynek célja egy új levéltípus, az azonosított levélküldemények követésének a kialakítása. A fejlesztésbe bevonták a legnagyobb ügyfeleket is – mondta el Schamschula György, a cég vezérigazgatója a projekt záróeseményén.
A fejlesztés számos informatikai rendszert érintett
Ez az első ilyen jellegű fejlesztés a régióban, európai szinten pedig három másik uniós államban Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban működik hasonló rendszer. A hazai projekt 2,377 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásban részesült, a Magyar Posta 1,821 milliárd forint saját forrást tett hozzá.
A Magyar Posta Zrt. szeptembertől országos szinten működteti a könyvelt levélküldemények kézbesítéséhez kifejlesztett elektronikus rendszerét. A fejlesztés a teljes logisztikai folyamatot átalakította és számos informatikai rendszert érintett.
Az elektronikus kézbesítési rendszerhez mintegy 8 ezer kéziszámítógépet(PDA), közel 3000 mobil nyomtatót, és több mint 4 ezer digitális aláírópadot szerzett be a társaság. A projekt keretében több mint 15 ezer postai dolgozót képeztek ki az új rendszerek és eszközök használatára. A további edukáció a projekt egyik legfontosabb feladata.
Valós időben követhető könyvelt küldemények
A fejlesztés nyomán az elektronikus kézbesítési rendszerrel elérhető címhelyek 97 százalékán digitálissá vált a kapcsolat több mint 4000 szerződéses ügyféllel. Ennek nyomán a napi átlagosan 200 ezer darab könyvelt küldemény – ajánlott, tértivevényes levél és hivatalos irat – életútja az elektronikus rendszer segítségével valós időben követhetővé vált.
A könyvelt levelek feladásához már elektronikusan is lehet a címadatokat rögzíteni a posta.hu oldalon elérhető alkalmazás segítségével. A fejlesztéssel a Magyar Posta fokozatosan kivezeti a tértivevényes levelekhez és hivatalos iratokhoz használt papíralapú tértivevényt helyette alapesetben elektronikus kézbesítési igazolás érkezik. (Mindaddig, amíg igény van, rá utóbbi papíralapon is kérhető marad.)
A változás csökkenti az adminisztrációs terheket, rövidíti az ügyintézési időt.A most bevezetett digitális eszközök alkalmasak az eSzemélyi elfogadására is. Az eSzemélyivel létrehozott elektronikus aláírás igazolja, hogy a küldeményt a jogosult vette át. Magyarországon már közel 5 millió eSzemélyi bocsátottak ki.
Az új rendszer használatával akár kézi aláírás nélkül, az okmányhoz igényelhető eAláírás PIN kód megadásával is elismerhetjük a könyvelt küldemények átvételét. Elhangzott, hogy a rendszer további kényelmi szolgáltatásokra is nyitott.