Felkészülési idő nélkül élesben tesztelte a digitrendi.hu az egyik középkategóriás autós navigációs eszközt, a Mio Spirit 7700-at.
Nemrégiben egy több országot érintő, az Európai Unió határain kívüli autós utazásra indultunk, amihez szükség volt valamilyen navigációs eszközre. Az EU-n kívüli célállomás(Montenegro) a várható adatforgalmi költségei miatt a mobiltelefonos applikációk(Google Maps, Waze) kevésbé jöhettek szóba.
A legkézenfekvőbbnek a beépített autós navigáció tűnt, de arról hamar kiderült, hogy a néhány hónappal korábbi frissítés ellenére nem volt kellően naprakész a térképe, nem ismerte fel a célállomást.
A segítség végül kívülről érkezett egy önálló GPS készülék formájában. A Mio márkát már ismertük, korábban évekig használtuk a C720-as modellt. Kevés volt ugyanakkor az idő az új készülék előzetes megismerésére, az indulás előtti napon érkezett a tesztpéldány. (Ezért tűnt az elején bonyolultabbnak a menürendszere, és maradt egy pár hasznos funkció végül kihasználatlan.)
Nagy kijelző, mágneses rögzítés
Ami rögtön megtetszett benne az a készülék nagy 12,7 cm-es képátlójú érintőképernyős kijelzője, valamint a korábbi modellénél jóval praktikusabb, az eszközt mágnesesen rögzítő tartóállvány. A régi modellt még csavarozni kellett a biztos rögzítés érdekében. Maga a konzol is sokkal stabilabban rögzíthető a szélvédő belsejére. A C720-nál a vákuumos rögzítés egy-egy döcögősebb útnál hamar elengedte magát.
Az érintőképernyős funkción viszont még lehet majd javítania a gyártónak, mert nem hozta azt az érzékenységi mértéket, amit az okostelefonoknál már megszoktak a felhasználók. Zavaró volt, hogy a pontos időt és a dátumot nem lehetett önállóan beállítani, azt csak élő GPS-jelnél mutatta a készülék. (Ha már GPS-jel, nem tudni, hogy a jelvevő volt-e gyengébb, vagy az erkélyünk van leárnyékolva, de onnan nem lehetett működtetni a készüléket. )
Az akkumulátoron is érdemes még javítani, a lemerült készüléket töltőre téve még jó ideig nem lehetett bekapcsolni, a feltöltött készülék pedig kevesebb, mint egy órát bírt ki töltő nélkül.
Alternatív útvonalak, öntanuló rendszer
Izgalmas kihívásnak ígérkezett, hogyan mutatja majd az eszköz az alternatív útvonalakat, főleg egy több határon átnyúló közel ezer kilométeres út során. Az alternatívákban nem volt hiány, az sem zavarta a rendszert, hogy köztes megállókkal igyekeztünk az általunk előre eltervezett útvonalra „betanítani” a készüléket.
Ennek kapcsán jó hír, hogy a készülék öntanuló, a LearnMe Pro funkció révén az eszköz figyeli és megtanulja a vezető által rendszeresen használt útvonalakat, és a következő alkalommal már azt ajánlja fel első számú alternatívaként. Az IQ Routes technológia pedig a többi sofőrtől származó valódi adatok felhasználásával optimalizálja az utat, az útlezárások és a dugók elkerülése érdekében. Ezt segíti az élettartamig szóló ingyenes térképfrissítés is, amihez a MioMore szoftvert kell feltelepíteni a számítógépre.
Szimulálható indulási pontok, rengeteg POI
Nagyon tetszett, hogy szimulálhatóak az indulási pontok, az eszköz nem csak az aktuális helyszíntől mutatja meg a leendő célállomáshoz vezető utat. Kedvező újítás a korábbi modellhez képest, hogy a térképet lehet nagyítani, kicsinyíteni, ahogy éppen szükség van rá. Számtalan hasznos helyet(POI) mutat a készülék, például lehet elsősegély(SOS) helyet is bejelölni.
Az viszont ugyancsak elgondolkodtathatja a fejlesztőket, hogy az újabb modellekben már ne kelljen az alternatív útvonalak kiválasztásánál ki-be lépni a menüpontok között,hanem mutassa egy képernyőn a variációkat. A véglegesen kiválasztott útvonalat pedig jó lenne nagyobb léptékben, gyorsabban átlátni.
(Az út egyik érdekes színfoltja volt a cirill betűs navigáció Boszniában, a mostari köztes megállóval. Ott inkább az okozott gondot, hogy ugyan léteznek a városban utcák, utcanevek, de azok közül csak a nagyobbakat és azt is ritkábban tüntetik fel ténylegesen is a házak falán.)
Az országváltásokkal tarkított úton nem használtuk a készülék több, egyébként hasznos funkcióját, például a hangosan kimondott utcaneveket, vagy a parkolóasszisztenst, ami segít a célállomás egy kilométeres körzetén belül parkolóhelyet találni. Külföldön ugyanis megnémult a készülék, ami logikus, hiszen egyelőre nem várható el, hogy a rendszer a világ összes nyelvén tanulja meg a más országban való navigálást. Majd a mesterséges intelligencia….