Mi lesz a személyi számítógépekkel ? Jövedelmezőségük egyre kisebb, tartós visszaesés jellemzi a felvevőpiacukat. Azért még nehéz elképzelni a mindennapjainkat a notebookunk nélkül, ha máshol nem a munkahelyünkön. Utánanéztünk, hogy áll most a PC-piac Magyarországon és Európában.
Nemrégiben írtunk arról, hogy a hét éve lejtmenetben lévő globális PC-piacnak tavaly év végére sem sikerült jobb formába kerülnie. Most kijöttek a friss számok az európai piacról, és megkérdeztük a magyar piacot monitorozó IDC Hungary elemzőjét a hazai trendekről.
Itthon nem hagyott nyomot a processzorhiány
Kezdjük az itthoni fejleményekkel. Magyarországon a tavalyi utolsó negyedévben mintegy 155 ezer darab PC-t adtak el. Ha a szigorúan vett számokat nézzük, ez az egy évvel korábbihoz képest akár drámainak minősíthető, 20 százalékos visszaesést is mutathat.
Tekintetbe véve azonban, hogy 2017 végén volt a Klikk tendere, ami önmagában 60 ezer iskolai gép szállítását jelentette, így torzítaná a képet. Utóbbit figyelmen kívül hagyva itthon lényegében stagnált a piac – mondja Tóth László a piackutató elemzője.
A globális PC-piaci visszaesés okát ezúttal nem a kereslet hiányában kellett keresni, hanem az alkatrész problémák, mindenekelőtt az Intel processzorok körüli szállítási nehézségek körül. Ez viszont Magyarországon érdemben nem érződött, a szakértő szerint várhatóan idén sem fog. A gyártók a problémán másfajta – főként AMD processzorok – beépítésével, vagy a szállítások átütemezésével igyekeztek úrrá lenni.
A hazai piacon az egyes termékkategóriák között érdemi átrendeződés nem volt. Továbbra is a notebookok a legkeresettebbek, ezekből a tavalyi utolsó negyedévben 124 ezer darab kelt el. Asztali gépből 28,5 ezer készüléket vettek főként üzleti célokra. Az ugyancsak céges használatra vásárolt munkaállomások piaca nagyjából 2 ezer darab volt.
Nálunk éves szinten 4 százalékot nőtt a piac
A magyarországi piacon mennyiségi szempontból továbbra is a lakossági szegmens a meghatározóbb, ahol a múlt év végén mintegy 84 ezer készülék talált gazdára, az egy évvel korábbihoz hasonlóan. Az üzleti szegmensben 70, 5 ezer gépet vettek a cégek, nagy megrendelés nem volt, inkább pár száz darabos projektek jellemezték a piacot.
Ami a múlt év egészét illeti, a hazai piac a globális és az összeurópai csökkenéssel szemben 4 százalékos növekedést mutatott. A felhasználási kategorizálás szempontjából pedig egy kiegyenlített értékesítésről beszélhetünk. Mind a lakossági, mind az üzleti szegmensben 289-289 ezer volt az értékesített mennyiség.
Jó évet zárhattak a notebook szállítók, az év során eladott 455 ezer ilyen kategóriájú készülék 7,5 százalékkal volt több, mint egy évvel korábban. Asztali gépekből 115,5 ezer kelt el, ami 8 százalékkal maradt el az előző évitől. A legnagyobb arányban a munkaállomások iránti kereslet emelkedett mintegy 20 százalékkal, de maga az eladott mennyiség itt a legkisebb, 7 ezer darab.
A magyarországi PC piacon jó ideje ugyanaz a három márka- abc sorrendben: a Dell, a HP és a Lenovo, aminek már része a Fujitsu is, számít a legnépszerűbbnek – emeli ki Tóth László. Hozzáteszi, az első két helyért igen szoros volt a verseny.
Európában a Brexit és a politika is negatív hatással volt az eladásokra
Az összeurópai PC-piacon nem volt ilyen viszonylagos a nyugalom, még a politika is beleszólt a dolgok alakulásába. A globális trendeket befolyásoló processzorhiány és a Brexit mellett ugyanis még a „sárgamellényesek” hosszan tartó év végi demonstrációja is kedvezőtlenül befolyásolta a piaci helyzetet – mutat rá az IDC EMEA-szintű(Európa, Közel-Kelet, Afrika) regionális kutatása.
Ezeket a térségeket együttvéve 5,8 százalékkal csökkent a PC-k eladása a tavalyi utolsó negyedévben. A legkevésbé az üzleti gépek értékesítése változott, ott mindössze 1,1 százalékos volt a mínusz, köszönhetően a céges infrastruktúra megújításoknak, illetve az egyre elfogadottabb Windows 10 operációs rendszernek. A lakossági szegmensben viszont mintegy 10,6 százalékos volt a visszaesés, ami egyaránt érintette az asztali gépeket és a notebookokat.
Nyugat-Európában a tavalyi utolsó negyedévben a csökkenés éves összehasonlításban 4,7 százalékos volt- E mögött 1,3 százalékkal nőtt az üzleti, ugyanakkor 11,5 százalékkal esett vissza a lakossági piac. Ott is leginkább már notebookokat vesznek a vállalati ügyfelek, egyre nagyobb arányban az ultramobilitást képviselő 2in1 modelleket. A konzumer szegmensben pedig egyre népszerűbbek a gamer gépek.
Közép-és Kelet-Európa még szolid növekedésben
Közép- és Kelet-Európa a múlt év utolsó negyedévében egy szolid 1,0 százalékos növekedést tudott felmutatni. Ezen belül a notebookok fogytak jobban ott éves összehasonlításban 2,1 százalékos volt a plusz. A régiós piac egyértelmű motorja a nagy felvevőpiacot jelentő Oroszország maradt, az erősen ingadozó rubelárfolyam és az ország elleni kereskedelmi szankciók kilátásba helyezése ellenére. Rajta kívül még a román üzleti piac járult nagyobb mértékben a kedvezőbb mutatók eléréséhez.
Az EMEA piacon is ugyanaz a három márka a legnépszerűbb, mint Magyarországon, ráadásul a piac egyre nagyobb részét fedik le. Míg 2017. negyedik negyedévében az együttes részesedésük 63,4 százalék volt, egy évvel később ez a mutató már elérte a 65.6 százalékot.
Rajtuk kívül érdemi szereplőnek számít még az EMEA térség nagyobb piacain az Acer, illetve az Apple, amely a legújabb MacBook Air és Mac mini modelljei révén növelni tudta a szállításait.