Felgyorsul, évente több mint 20 százalékkal növekszik a sportot kísérő technológiák világpiaca, beleértve a mérő és analitikai eszközöket, az okos stadionokat, valamint az e-sportot is. Ennek nyomán az ezzel foglalkozó vállalkozások a tavalyi 8,9 milliárd dollár után, 2024-ben már több mint 31 milliárd dolláros piacon osztozhatnak.

Sport digitalizáció

A technológiai fejlesztések, vagyis a sport digitalizálása már jó pár éve elkezdődött. Azóta az erre fogékony piacokon, annak szinte minden szegmensében jelentős változásokat hozott, legyen szó a szurkolói kötődés erősítéséről, a sportolói teljesítmények valós idejű, vagy egyéb adatalapú kiértékeléséről, az edzői munka gyökeres átalakulásáról.

Potenciális sérülések megelőzését is segíti az AR/VR technológia

Elemzők szerint a következő években a teljesítmények elemzését segítő eszközök iránti kereslet növekedése is felgyorsul. A sportolók által viselt, részben az öltözetbe integrálható eszközökre már számos alkalmazást fejlesztettek, amivel a legváltozatosabb teljesítmény és fizikai állapot felméréseket lehet végezni.

Ezek az eszközök a szenzortechnika miniatürizálásának köszönhetően egyre hordhatóbbak, lényegében úgy működnek, mint egyfajta viselhető miniszámítógépek. A sportágazat az okos karkötők és karórákon kívül már a virtuális(VR) és kiterjesztett valósághoz(AR) kapcsolódó eszközöket is egyre nagyobb mértékben használja, egyebek mellett a teljesítmény maximalizálás lehetséges következményeinek a kimutatására, beleértve a sérülés faktorokat.

A sportszervezetek működésében legalább ilyen fontos szerepet játszik a sportanalitika, amely a következő években nagyon látványos felfutást mutat majd. A közelmúltig az edzők és a szakértők meccs, vagy edzés közben elemezték ki a sportolók tevékenységét. A technológia fejlődése ma már lehetővé teszi, hogy személyre szabott edzéstervek, sportolói étrendek készüljenek.

Sporteszközök piaca

Az okos stadionok is a népszerű trendek közé tartoznak, és az itt alkalmazott technológiák a gyepgondozásnál szélesebb körűen támogatják a sportolói, szurkolói környezetet. A stadionoknak az otthoni környezettel kell vetekedniük a sportközönség megtartása érdekében, miközben figyelniük kell ezeknek a létesítményeknek a költséghatékony fenntartására is – emelik ki az elemzők.

Digitalizáció a hazai sport területén

A digitalizáció már szép lassan megjelenik a hazai sport területén is. Erről tanúskodott a Magyar Telekom innovációs rendezvénysorozata keretében a sporttal foglalkozó kerekasztal beszélgetés, amelyben sportolók, edzők, sportközgazdászok osztották meg ezzel kapcsolatos tapasztalataikat.

Dörnyei Balázs, az FTC Női Labdarúgás vezetőedzője elmondta, hogy a digitalizáció nemcsak a sportolók mindennapjait változtatja meg, hanem az edzői munkában is jelentős változásokat hoz, főleg az olyan sportágakban, amelyek az átlagosnál jobb anyagi helyzetben vannak, mint például a foci.

„A meccsek mély elemzéséhez nem elég a játékidő alatt átélt vizuális élmény. A különböző szenzorok és az általuk mért adatok segítségével ugyanis van lehetőség arra, hogy visszanézzük a játékosok teljesítményét, valamint az okoseszközök adatai az edzésre való felkészülésben is segítenek” – mondta a szakember.

Hozzátette, a mérést végző speciális mellények GPS-alapú jeladóin keresztül a játékosok teljesítményét mutató adatok közvetlenül a felhőbe mennek. Az adatelemzés segítséget nyújthat a játékosok kiválasztásában is, de ennek nem szabad kizárólagosnak lenni.

Szabados Gábor, sportközgazdász egyebek mellett azt emelte ki, hogy a digitalizáció mára már kitermelt egy új edzői generációt is, az úgynevezett laptop-edzők generációját. A technológiai fejlődés révén a sportmenedzsereknek is nagyobb a rálátása az edzők munkájára.

Irmai István egyetemi docens viszont a technológia megismerésének a felelősségére hívta fel a figyelmet. Mint mondta, igaz, hogy az okoseszközök hatására egyre többen mozognak, de az okoseszközök ma még sokkal több adatot továbbítanak, mint amit a többség képes feldolgozni és leginkább helyesen értelmezni.