Ma már a világhálón keresünk szerelőt, vagy egyéb szakembert, akitől nemcsak a szimpla digitális jelenlétet várjuk el, hanem az legyen a megbízhatóságáról is tanúskodó – derül ki egy friss online kutatásból.
Honlap, felhasználói értékelések, online elérhetőség, átlátható módon feltüntetett árak és díjak – ezek azok a kritikus tényezők, amelyek a legtöbbet nyomják a latban, amikor szerelőt, szakembert választunk – állapítja meg az NRC legújabb, a Telekom megbízásából készített, reprezentatív kutatásában.
Háttérbe szorultak a helyi nyomtatott kiadványok
Mára a szolgáltatókeresés elsődleges terepévé a világháló vált: a válaszadók 54 százaléka online kutakodik, és alig több mint az egyötödük lapozgat helyi kiadványokat. A netes keresgéléshez egyre többen használnak okostelefont.
A megkérdezettek többsége (57%) családi és baráti ajánlásokra támaszkodik, amikor szakembert keres, de ma már a szolgáltatók saját webes felületén, vagy közösségi oldalán is gyűlnek a felhasználói visszajelzések.
Olyan speciális platformokon is megtalálhatók, mint amilyen a Google Térkép vagy a Foursquare. A szakembert keresők 44 százaléka ma már egyáltalán nem bízik azokban a szolgáltatókban, amelyekről nem talál kedvező online véleményt.
Az árak nem hiányozhatnak az oldalról
A megkérdezettek több mint a fele fontosnak tartja, hogy a szolgáltató tüntesse fel a tarifáit az online felületén. A válaszadók 40 százaléka számára fontos, hogy online is tudjon terméket, szolgáltatást rendelni a kiszemelt kisvállalkozótól, miközben azt nem várja el hogy mindehhez legyen saját honlap is.
Érdekes megállapítása a felmérésnek, hogy elsőnek lenni sem garancia a sikerre: a megkérdezettek többsége ugyanis nem azt a szolgáltatót keresi fel, amelyiket legelőször feldobja a kereső. A felmérésben résztvevők 54 százaléka több lehetőséget is mérlegel az első kapcsolatfelvétel előtt.
Ha viszont az adott szakinak mégiscsak van honlapja, azon legyen minél több és minél frissebb információ a kínált szolgáltatásokról. A vállalkozók számára még ennél is nagyobb kihívást jelent, hogy a megkérdezettek 90 százaléka legkésőbb egy napon belül szeretne választ kapni a megkeresésére.
Sokan még ennél is pörgősebb, egy órán belüli visszajelzést várnak el, amelyekhez már olyan bevett eszközök állnak a kkv-k rendelkezésére, mint például az automatikus válaszüzenet beállítása vagy a weboldalba integrált chatbot.
Válságállóbbá tesz a digitalizáltság
„Az már a tavaszi, a pandémia első hullámát követően elvégzett kutatásból is kiderült, hogy minél több digitális megoldást használt egy kkv, annál kevésbé legyintette meg a válság szele” – fogalmazott Iski István, a Telekom Soho-SMB területének igazgatója.
Hozzáteszi: az eredményes átalakuláshoz szülkség van a folyamatos szakmai tapasztalatcserére, láthatóságra, a működő példák és buktatók egymás közti megosztására. Ehhez nyújt megfelelő platformot és adatbázist a Telekom Hello Biznisz Kluboldal. A közösségi projekt keretében idén májustól ingyenes online bemutatkozási lehetőséget is kapnak a klubtagok.(Erről itt írtunk részletesen.)
Klenovszki János, a kutatást készítő NRC ügyvezetője úgy véli, a netes jelenlét ma már nem versenyelőny, hanem alapfeltétele egy kisvállalkozásnak az életben maradáshoz. „A fokozottabb digitális működés azonban új feladatokat is jelent a cégvezetők számára, ezért nagyon fontos, hogy a kkv-k pontosan mérjék fel a célcsoportjuk elvárásait:a honlap tartalmával, a digitális fejlesztésekkel, és a kommunikációs csatornákkal kapcsolatban” – tette hozzá.