Többségük rendszeresen méri a vérnyomását, pulzusát, vércukrát, de még ritkán használ hozzá célirányos okos eszközöket, pedig ezekből a funkciókból már egyre több költözik bele az okos ruházatba, fitneszórákba.
Az okos egészségügyi eszközök globális piaca jelentős ugrás előtt áll. A Data Bridge piackutató legfrissebb előrejelzése szerint az ilyen célra vásárolt okos-, vagy fitneszórák, szenzoros mérőkkel elátott ruhák forgalma 2020-ban már megközelíti az 5,5 milliárd dollárt, de a következő évek során mintegy a négyszeresére bővül, 2027-ben már a 21 milliárd dollárt is meghaladja, évi átlagos 21,50 százalékos növekedési ütem mellett.
A jobb okosórák alaptartozéka számos egészségügyi funkció mérése
A kereslet élénkülésében meghatározó szerepet játszik, hogy a kézen viselhető okos eszközök gyártói igyekeznek lehetőleg minél több egészségügyi mérőfunkciót is beletenni a készülékekbe.
A jobb okos- vagy fitneszóráknak ma már alaptartozéka a pulzus- és stressz-szint-, valamint a véroxigén-szintmérés, de a prémiumkészülékek gyártói közül az Apple, a Samsung és a Huawei már a vérnyomás- és EKG-mérést is beépítette az ilyen funkciók közé. (Ezek a használata csak bizonyos régiókban, országokban érhető el, a helyi szakhatóságok engedélyétől függően.)
Az elemzők szerint egyébként a ruházatba épített, vagy a hordozható eszközök közül (ide sorolják az okos- és fitneszórákat) az utóbbiak lesznek a szélesebb körben használt egészségügyi mérőeszközök.
Az értékesítés felfutásában az is szerepet játszik, hogy egyfelől a sportos, fiatalabb generáció tagjai közül is egyre többen monitorozzák egészségügyi mutatóikat, de tovább lendíthet a dolgon az is, ha az idősebb generáció is nyitottabbá válik az okos mérőeszközök használata iránt.
Ez utóbbit kutatta a magyarországi viszonyokra egy friss felmérés, amely megállapította, hogy a hazai szépkorúak generációjában, a 65-85 éves korosztályban is meg van már a kellő nyitottság és az érdeklődés – derül ki a Telekom Okosegészség programja megbízásából a Szocio-Gráf intézet által készített felmérésből.
Az egészség-paraméterek követése az internetre kapcsolt eszközök segítségével a fiatalabb korosztályoknál ma már napi rutin, de a kutatók jól érzékelhető generációs szakadékként azonosították ezt a területet: a szenior generációjából csak minden nyolcadik ember használ okos eszközöket a vérnyomás és a pulzus figyelésére.
A testi és szellemi fittség megőrzését segítő technológiák megismerésében ez a korosztály egyfelől a fiatalabb családtagokra számítana, de a telefonszolgáltatója segítségét is igénybe venné az internetre kapcsolt eszközök használatához.
A vásárlást az orvosi tanács is motiválhatja
A szépkorúak számára is központi kérdés a jó egészség, közel háromnegyedük rendszeres testmozgással őrzi fittségét, és egyben méri is a vérnyomását vagy a pulzusát.
Hogy lenne hova fejlődni, azt a kutatás eredményei is jelzik: a folyamatosan mért egészségügyi adatokat a legtöbben (86 százalék) rendszeresen, alkalmilag, vagy legalább az esetleges problémák észlelése kapcsán megosztják az orvosukkal, de nem valamilyen online megoldás, például egy okos eszköz vagy egy alkalmazás révén, inkább telefonon vagy személyesen. Ez elsősorban a megszokásnak köszönhető, nem azért van így, mert hiányzik a nyitottság – derül ki a válaszokból.
Az idősebb generáció zöme még hagyományos telefont használ – a legjellemzőbb okos készülékük a tablet és az okostévé. Ugyanakkor a többség kifejezetten érdeklődéssel fogadna egy, az egészségügyi adatok tárolására és továbbítására is alkalmas okos eszközt: 56 százalékuk egyáltalán nem tartana tőle, 40 százalékuk pedig, ha tehetné, rögtön ki is próbálná.
A feltételek is adottak már ehhez: a 65 év felettiek kétharmada rendelkezik valamilyen internet-hozzáféréssel, majdnem egyharmaduk mobilnet-hozzáféréssel is.
Ha az egészségmegőrzésben valamilyen okos megoldásra váltanak, akkor az orvos tanácsa nyom a legtöbbet a latban: 29 százalékuk szerint az orvosi ajánlás lenne a kipróbálás fő mozgatórugója. A második számú döntési szempont az egyszerű használat (25 százalék), illetve a megfelelő támogatás (21 százalék), főként a betanulás során, itt juthatnak nagy szerephez a fiatalabb családtagok.
A kutatás szerint a 65-85 év közöttiek egyharmada azt is jó néven venné, ha a távközlési szolgáltatójára is támaszkodhatna az egészségbarát okos eszközök megismerésében, illetve azok napi használata során.