Nem kell az ajánlati bőség zavarával küzdenie azoknak, akik a nyaralójukba, hétvégi házukba szeretnének speciális telefon-, tévé- és internet-előfizetést tartalmazó díjcsomagot választani. A szolgáltatók egy részében fel sem merült a lehetőség, de van olyan is, amelyik éppen most vezeti ki. Üzletet paradox módon épp egy klasszikus mobilszolgáltató lát benne.
A téma eredetileg az „utcámban hevert”, ugyanis már évek óta keresek megfelelő megoldást az említett hármas kombóra, nyaralóapartmanunkba. Az egyetlen felmerült ajánlat éven belül maximum fél évre engedte volna szüneteltetni a szolgáltatást. A le- és a visszakapcsolás díja, valamint a szüneteltetési havidíj együttvéve majdnem annyiba került volna, mintha egész évre előfizettem volna.
Hűségidő, ügyfélhűség – akadály, vagy lehetőség?
Kíváncsi voltam, mi az érdektelenség oka, a kereslet hiánya, a kiépítés és a szolgáltatás magasabb költsége, vagy talán valami egyéb? Lehet, hogy csak hűségidővel éri meg, amit az operátorok már csak bizonyos feltételekkel köthetnek ki egy, vagy két évre.
Na, de hogyan lehet elszámolni ezt az időszakot, ha közben az ügyfél élni kíván az idényen kívüli szüneteltetés lehetőségével? Szakértők szerint ezt a hírközlési szakhatóság(NMHH) azzal támogathatná, hogy módosítaná a jelenlegi szabályozást, és megengedné az időnkénti megszakításokkal akár négy évre kitolt hűségidőt is.
Felmerült az is, hogy miért ne lehetne a speciális nyaralós tarifával legalább az arra igényt tartó régi előfizetők hűségét díjazni, főleg azokét, akik egyazon operátornál többféle díjcsomagra is előfizetnek. Talán olcsóbb, mint a versenytárstól átcsalni új előfizetőket, hiszen a hazai távközlési torta nem növekszik, a meglévőt szeletelik újra a cégek.
Mit gondolnak az integrált szolgáltatók?
Kérdéseimmel először a hazai integrált, vagyis a vezetékes és mobilszolgáltatást egyaránt nyújtó operátorokat kerestem meg. A legnagyobb hazai szolgáltatónál a Magyar Telekomnál, a kapott válasz alapján a szóban forgó piaci réstől való távolmaradást a nem elégséges kereslet indokolja.
Mint írják: „a Telekom folyamatosan nyomon követi ügyfelei igényeinek alakulását, hogy releváns ajánlatokat kínálhasson nekik. Ezek alapján jelenleg nem tervezi „nyaralócsomag” bevezetését. Korábban kínáltunk már nyaraló jellegű szolgáltatásokat, volt például olyan ajánlat, amelyben féléves szüneteltetési lehetőség is szerepelt, ezek a konstrukciók azonban nem voltak kellően népszerűek.”
A cég tapasztalatai szerint a nyaralótulajdonosok a szezonális távközlési igényeiket az aktuális termékportfolióból is ki tudják elégíteni, legyen az a hagyományos otthoni előfizetés – szükség esetén szüneteltetéssel, vagy valamilyen típusú mobilszolgáltatás.
A másik nagy integrált szolgáltatóban, a DIGI-ben a nyaralócsomag eleve fel sem merült. Válaszuk szerint: „a cég a kezdetektől fogva – azaz közel 20 éve, amióta elkezdtünk televíziós szolgáltatást nyújtani az ügyfeleinknek – egyfajta különutas filozófiát vall, azaz nem követi a telekommunikációs trendeket. Az „Egyszerű a választás” szlogenünk az egyszerűséget kívánja tükrözni, mind az árazásban, mind az átláthatóságban és megfizethetőségben”.
A hűségidőről azt tartják a DIGI-nél, hogy az ügyfél azért maradjon a szerződésénél, mert elégedett a kínált szolgáltatással, ezért nem igazán hívei a röghöz kötésnek, miközben azért kínálnak hűségidős szolgáltatást is. Speciális, nyaralós csomagot azért nem terveznek, mert úgy gondolják, hogy az éves szolgáltatás díja így is nagyon kedvező.
A UPC felvásárlásával az integrált szolgáltatók sorába lépett Vodafone-nál pedig még tart a szolgáltatási portfolió konszolidációja, ezért egyelőre nem kívántak érdemben hozzászólni a témához.
Mobil díjcsomag – nyaralóra optimalizálva
Nem így a klasszikus mobilpiaci szereplőként ismert Telenor Hungary-nál, amely cég idén is meghirdette nyaralóra optimalizált díjcsomagját. Tapasztalataik szerint az ügyfelek egy meghatározott köre határozottan igényel ilyen megoldást, amivel a helyhez kötött internet előfizetés bonyodalmai ( például a bekötés) nélkül tudnak rugalmas fizetési konstrukcióban, otthoni jellegű internetet igénybe venni.
„Ilyen megoldásunk az idén, a Hipernet Home+ Relax helyébe lépő, mobilrouterrel használható Hipernet Home+ Holiday tarifa, amit kifejezetten nyaralóba és utazásokhoz ajánlunk. Ez az otthoni tarifákhoz hasonlóan használható, tehát akár többen is csatlakozhatnak rá, a mobileszközökön kívül akár laptoppal vagy okostévével is. Előnye, hogy havi költsége a használatnak megfelelően változik, az alaphavidíjon felül csak azokon a napokon kell fizetni a mobiladatért, amikor a szolgáltatást ténylegesen használják. A napi 100GB-os adatkeret szintén az otthoni jellegű használatot támogatja” – áll a cég válaszában.
A nyaralós csomagot ma még úgy képzeli el az átlagember, hogy ha kell, legyen az internet mellé tévészolgáltatás is. Azok, akinek erre is szüksége van, a Telenor MyTV-t vehetik igénybe; a három csomag közül a közszolgálati adókat is tartalmazó MyTV Start csomag ingyenesen érhető el.
A szolgáltatásra nem csak Telenorosok fizethetnek elő, ugyanakkor a Telenor-előfizetőknek előny, hogy a MyTV használatához szükséges belföldi adatforgalomért nem kell külön fizetniük. A MyTV-n csomagtól függően jelenleg akár 70 csatorna is elérhető, valamint az HBO GO, az RTL Most+ és a Spíler Extra szolgáltatások is igénybe vehetők.
A valós keresletet látszik igazolni a válasznak az a része, amely szerint a MyTV csomagok esetében nyaranta megnövekszik a megrendelések száma. Ebből a cég szakértői arra következtetnek, hogy van egy réteg, amely kifejezetten a nyaraláshoz használja a szolgáltatást az otthoni csomagja mellé.
Kiemelik, a nyaralós díjcsomag célja kifejezetten az időszakos adatfogyasztási igényre adott megoldás volt. Az ügyfelek pedig használati szokásaik alapján eldönthetik, hogy vállalnak-e hűséget a tarifára, vagy a hozzá használható készülék vásárlására. A hűség vállalása azzal az előnnyel jár, hogy az alap havidíjat, illetve a napi adatjegyet kedvezőbb áron kaphatják meg.