A koronavírus miatt soha nem látott mértékben értékelődött fel a digitális kommunikáció és az internet jelentősége, de a járvány nyomában kibontakozó válság nem kíméli a távközlési szolgáltatókat sem. Sőt az igazi feketeleves még csak most a második negyedévben jön – derül ki egy friss nemzetközi felmérésből.
A koronavírus járvány a korábbiaknál nagyobb mértékben helyezte a kommunikációt a digitális térbe, ennek ellenére a távközlési szolgáltatók sem ússzák meg üzleti mutatóik romlását – állapítja meg az Analysys Mason elemzése, amihez 32 fejlettebb gazdaság – köztük Magyarország – összesített adatait vették figyelembe.
Átmeneti gyógyír a capex elnapolása, az opex csökkentése
Az előrejelzés némileg ellentmond egy másik közelmúltbeli elemzésnek, amely az összesített infokommunikációs, vagyis az informatikát és a távközlést magában foglaló piacot vizsgálta és megállapította, hogy előbbi ágazat idén akár közel 3 százalékos visszaesés elé is nézhet, utóbbi pedig örülhet a stagnálásnak is.
A legfrissebb jelentés szerint a járványhelyzet miatt 2020-ban a fejlett piacokon éves összevetésben 3,4 százalékkal csökken a távközlés bevétele is, szemben a COVID-19 előtti előrejelzéssel, ami erre a szektorra még 0,7 százalékos növekedést helyezett kilátásba.
Az ágazat viszonylag rugalmasan igazodik az általános GDP-trendekhez, emiatt az elemzők arra számítanak, hogy a távközlés, beleértve a fizetős tévépiacot is, idén a fejlettebb gazdaságok GDP-jének átlagosan a 2,0 százalékát teszi ki, szemben az egy évvel korábbi 1,9 százalékkal.
Az iparág 2021-ben viszont már újra növekedési pályára léphet, amit a szélessávú szolgáltatások iránti kereslet hirtelen megugrása okoz. A mértéke viszont igen szerény, mindössze 0,8 százalékos lehet, ami mintegy 4 százalékkal marad el 2021-re korábban jelzett várakozástól.
A jövedelmezőséget már komolyabban érinti majd a járvány nyomán kibontakozó gazdasági válság, de az elemzők úgy vélik, az operátorok képesek lesznek kezelni a költségeiket: ahol lehet néhány capex jellegű beruházás elhalasztásával, és a működési költségek csökkentésével.
A lakossági szegmens rugalmasabb az üzletinél
A lakossági piac a gazdasági visszaesés során rugalmasabb tud maradni, mint az üzleti szegmens. A lakossági szolgáltatások adják a távközlési bevételek nagyobbik részét, nagyjából a kétharmadát.
A járvány idejére sok országban életbe léptetett korlátozások előtérbe hozták az otthoni munkavégzést és a home entertainmentet, az ezirányú igények kiszolgálásában viszonylag jól teljesítettek a vezetékes szélessávú szolgáltatások.
Ezt az alszegmenst nem is fogja jelentősebben sújtani a járvány. A vezetékes előfizetők számának a növekedése ugyan lassabb lesz, mint amit az elemzők korábban vártak, de azért jönnek új ügyfelek is. A lakossági jövedelmek csökkenése okozhat némi lemorzsolódást is, de mivel az emberek a járvány miatt többet tartózkodnak otthon, a vezetékes technológia jelentősége felértékelődik.
Jöv őre a gazdaság felépülésével együtt a vezetékes szegmens is növekedhet, mivel sok ember továbbra sok időt tölt majd otthon. A szolgáltatóknak mégsem lesz egyszerű ugyanakkor az időszerűnek vélt áremeléseket a recesszió idején megfelelően alátámasztani.
Számíthatnak azonban olyan ügyfelekre, akik ilyen körülmények között is nagyobb sávszélességű csomagokra váltanak, de lesznek olyanok is, akiknek a reméltnél többet kell majd várniuk az ennek hátterét biztosító szélessávú optikai összeköttetésekre. Az elemzők azzal számolnak, hogy a vezetékes alszegmensben az átlagos bevétel csökkenés 2020-ban mindössze 0,4 százalék lesz, 2021-ben pedig a növekedés elérheti a 2,1 százalékot.
Ami a lakossági mobil szegmenst illeti, a mobil adatfelhasználás néhány országban továbbra is növekedhet – erről például az olasz és a spanyol szolgáltatók számoltak be–, de a teljes adatforgalom arányában csökkenni fog, mivel az emberek egy jelentős része a kijárási korlátozások miatt jóval nagyobb mértékben támaszkodik a vezetékes szolgáltatásokra.
Az operátoroknak emiatt valószínűleg nehezebb lesz meggyőzni az ügyfeleket, hogy térjenek át a többet kínáló, de egyben drágább díjcsomagokra, ezért a mobilban további ARPU-erózióra lehet számítani. Az új eszközök vásárlása is csökken, ami akadálya lehet az 5G-re való gyorsabb áttérésnek. A kártyás előfizetői szegmenst 2020-ban súlyosabban érinti majd a helyzet, mint a havidíjast.
A mobilbevételek idén nagyjából 2,6 százalékkal csökkennek, és nem túl nagy visszatérésre számíthatnak 2021-ben sem, az elemzői várakozások ennek mértékét éves szinten mindössze 0,2 százalékra teszik.
Az élő sportközvetítések elmaradása megvágja a fizetős TV bevételeket
A lakossági ügyfelek számára járvány idején még fel is értékelődik a fizetős tévészolgáltatások jelentősége, mint otthoni szórakoztatási eszköz. Rövid távon növekszik azon előfizetők száma, akik átmennek szolgáltatáshalmozásba, vagyis egyidejűleg többféle szolgáltatásra is igényt tartanak, beleértve az on-demand tartalomszolgáltatásokat.
Ezzel szemben az operátorokat különösen negatívan érinti bevételi szempontból az élő sportesemények elmaradása, emiatt a fizetős tévé és a hozzá kapcsolódó on-demand szolgáltatások bevétele idén akár 4,7 százalékkal is visszaeshet, de jövőre már 1,5 százalékkal is nőhet.
Az egyéb digitális lakossági szolgáltatásokat, amibe a felmérés az új típusú tartalmak, az online kereskedelem mellett beleszámítja a mobil- és érintés nélküli fizetési megoldásokat, inkább pozitív oldalról érinti a járványhelyzet, lásd a készpénzkimélő megoldások előtérbe kerülését.
Ez a szolgáltatási szegmens egyelőre nem képvisel még meghatározó részt az operátorok bevételében, sok esetben még az 5 százalékot sem éri el, vagy még annál is kevesebbet. Nagy viszont benne a növekedési potenciál, amit az elemzők idénre 15 százalékra becsülnek, 6 százalékkal magasabbra, mint azt korábban várták.
Az üzleti szegmens nagyon megérzi a gazdasági válságot
A távközlés üzleti szegmensét viszont még érezhetőbben sújtja a lassuló gazdaság. A munkanélküliség nagymértékű növekedése, az üzleti vállalkozások nagyszámú megszűnése és a gazdasági aktivitás általános csökkenése a céges szolgáltatásokból származó bevételek hirtelen zuhanását eredményezi.
A vezetékes hang és a szélessávú vezetékes adatbevétel 2020-ban mintegy 10 százalékkal esik vissza és még 2021-ben is legalább egyszázalékos csökkenéssel lehet számolni. A helyzet várhatóan 2022 végére rendeződhet, a foglalkoztatás szintjének helyreállítására vonatkozó előrejelzésekkel összhangban.
Az elemzők arra számítanak, hogy a vállalati adatszolgáltatásokra fordított kiadások ugyanakkor továbbra is robusztusabbak lesznek, miközben a nagyobb infrastrukturális változásokat valószínűleg legalább 2021-ig elhalasztják. Néhány nagyvállalat komoly pénzügyi nehézségekkel néz szembe, míg mások nagyobb hangsúlyt fektetnek az adatkapcsolatokra a felhőalapú szolgáltatások fokozott felhasználásának a támogatása érdekében.
A gazdasági visszaesés különösen az üzleti célú mobil bevételeket tizedeli majd meg 2020-ban. Rövid távon az üzleti utazások elmaradása csökkenti a mobil bevételeket, amit csak részben ellensúlyoz a mobiltelefonok fokozott rendelkezésre állása az otthoni munkavégzés miatt.
A növekvő munkanélküliség jelentősen csökkenti az üzleti szegmensben is a mobil bevételeket mind 2020-ban, mind 2021-ben. Ez alól a mobil szektor néhány kulcsfontosságú vertikális eleme – például a logisztika és az ellátási lánc – lehet üdítő kivétel.
A szakértők várakozása szerint összességében a mobil üzleti szolgáltatásokból származó bevételek még 2021-ben is jelentősen csökkennek, és csak 2022 végére érik el a krízis előtti szinthez közeli fellendülést.
A rendszerintegrációs és IT-szolgáltatásoknak csak a növekedési üteme lassul
A távközlési szolgáltatók által a cégeknek kínált adatközponti, tárhely, IT-biztonsági és az egyéb telekonferencia, illetve más kommunikációs jellegű szolgáltatások iránti kereslet a válság megjelenése óta gyors ütemben növekszik. Ez a mostanában kikényszerített új munkavégzési formáknak köszönhetően várhatóan még 2021-ben is kitart majd.
A keresletet egyedül az emelkedő munkanélküliség fogja vissza ezen a területen, emiatt az elemzők korábbi 8 százalékos növekedési előrejelzése inkább 6 százalék lesz az idén, jövőre viszont már teljesítheti a tervezett plusz 8 százalékot.
A dolgok internetéhez(IoT) kapcsolódó szolgáltatások ma még az operátorok bevételének elenyésző hányadát, általában kevesebb, mint a 0,5 százalékát adják. Ami várható, hogy számos IoT projektet törölnek, vagy a végrehajtását elhalasztják.
Ezt az üzleti szegmenst már igen negatívan érintette az autóipar járvány miatti bezuhanása, ami várhatóan a legnagyobb hatást gyakorolja a szolgáltatók IoT üzletére 2020-ban és 2021-ben is.
Ettől függetlenül az aktív IoT hálózatok továbbra is termelik a pénzt, sőt nem is rossz ütemben. Az elemzés szerint az IoT bevételek növekedése 2020-ban 13 százalékos lehet, szemben a járvány előtt várt 16 százaléknál.
Ami az egyéb bevételeket illeti, a nagykereskedelmi piacon idénre 3 százalékos növekedés, jövőre stagnálás várható. A nemzetközi utazások leállása miatt a legdurvábban a roaming bevételek esnek vissza, ennek a mértéke akár a 80 százalékot is meghaladhatja. A jelenség elhúzódó volta miatt a trend még 2021-ben is folytatódhat.
Kontinensenként eltérő lesz az 5G beruházások üteme a járvány után
Az operátori beruházások az idén visszafogottak lesznek, részben takarékossági, részben ellátási lánc problémák miatt, hiszen a kijárási korlátozások befolyásolják a hálózatépítést is. A szakértők erre az évre a korábbi 0,3 százalékos növekedéssel szemben 3,7 százalékos csökkenéssel számolnak.
A capex 2021-ben már gyorsan visszatérhet korábbi megszokott mértékéhez, de az elemzők szerint az 5G fejlesztések üteme nagyon eltérő lesz a tengeren innen és túl. Amerikában kormányzati ösztönzéssel felgyorsulnak, Európában az újabb lendületvétel ugyanakkor várhatóan lassabban megy majd végbe. A függőben lévő frekvenciaaukciók – köztük az osztrák, a francia, a portugál és a spanyol – tovább halasztódnak. Egyelőre a felhő beruházásokat is jegelik a szolgáltatók, főleg amíg ennyire nagy a bizonytalanság a nagyvállalatok ezirányú költéseivel kapcsolatban.
A működési költségekben ugyanakkor a világjárvány csak a meglévő trendeket erősíti meg, és gyorsítja fel, nem pedig újakat vezet be – állapítja meg az elemzés, hozzátéve, hogy a pandémia távközlési piacokra gyakorolt hatás országonként változik, csakúgy, mint az egészségügyi következményei.
Ami a jövedelmezőséget illeti, az elemzők szerint a távközlési szolgáltatóknak minden más ágazatnál erősebbnek kell maradniuk a válságban is. Azt ugyan nem lehet elkerülni, hogy a következő két évben ne csökkenjen az EBITDA, mert a bevételi oldal is szűkül, de mivel a működési költségek is mérséklődnek, az átlagos EBITDA ráta csökkenése 2 százalékpontnál nagyobb nem lesz. A tőzsdén jegyzett operátorok csökkentik majd az osztalékot, hogy legyen elég cashflow-juk a nagyobb hálózati projektek – optika és 5G – finanszírozásához.
Az elemzők egyébként azt feltételezik, hogy a vizsgált országok gazdasági teljesítménye szempontjából a leginkább sújtott időszak, az idei második negyedév lesz, amikor arra számítanak, hogy az átlagolt GDP 11% -kal (éves bázison 37% -kal) csökken.
Úgy vélik, hogy az érintett gazdaságok kibocsátása az idei harmadik negyedévében kezd majd ismét növekedni, de csak 2021 végére tér vissza oda, ahol 2019 negyedik negyedévében volt. Feltételezik, hogy a gazdasági inaktivitás, a munkanélküliség az idei második negyedévben 25% -ra nő, 2020.végére pedig 15,5 százalékra esik vissza.