Egy év alatt két helyet előrelépve a Tesla bizonyult idén a legértékesebb autómárkának a világon, megelőzve a Mercedes-Benzt és a Toyotát. Egyre több a menő autóipari márkák között a kínai cég – derül ki egy friss jelentésből.
A vezető márkaértékelő és tanácsadó cég a Brand Finance új jelentése szerint a Tesla szerezhette meg idén a pole-pozíciót a világ legértékesebb autóipari márkái között, márkaértéke 44%-kal 66,2 milliárd dollárra nőtt. Ezzel először került olyan márka a világranglista élére, amely nem gyárt belső égésű motorokat.
A Tesla márka értéke több mint az ötszöröse a pandémia előtti értéknek, megelőzve a tavalyi első Mercedes-Benzt (a márka értéke 3%-kal, 58,8 milliárd dollárra mérséklődött), és a tavalyi második Toyotát (a márka értéke 18 %-kal 52,5 milliárd dollárra csökkent).
(Márkaértéken azt a nettó gazdasági hasznot értjük, amelyet a márkatulajdonos a márka nyílt piacon való licencelésével érne el.)
Kínai a leggyorsabban növekvő, olasz a legerősebb autómárka
A kínai Sokon, amelynek márkaértéke több mint kétszeresére, 739 millió dollárra nőtt, a leggyorsabban növekvő autómárka, és amely eredményes 2022. évet zárhatott, amikor 21%-kal több járművet tudott eladni éves szinten.
A márkaérték kiszámításán túl a Brand Finance a márkák relatív erejét is meghatározza – a marketingbefektetéseket, a márkában érdekelt felek tőkéjét és az üzleti teljesítményt értékelő mérőszámok kiegyensúlyozott mutatója révén. (A márka ereje a márka teljesítményének immateriális mércékben mutatott hatékonysága a versenytársakhoz képest.)
Ennek alapján ismét a Ferrari a legerősebb autómárka a 100-ból 90,7-es Brand Strength Index-értékével és AAA+ márkabesorolásával, miközben amúgy a márka értéke 8%-kal, 7,4 milliárd dollárra mérséklődött. A márkaérték csökkenése ellenére a Ferrari erős pénzügyi teljesítményt ért el 2022-ben. Dollárban mért márkacsökkenését a kedvezőtlen devizamozgások és a jövőbeli finanszírozási igényekkel kapcsolatos aggodalmak okozták.
Új szempont a fenntarthatóság
Az elemzés részeként a Brand Finance felméri azt a szerepet is, amelyet az egyes márkaelemek játszanak a márka általános értékének növelésében. Az egyik ilyen a fenntarthatóság, amelynek a jelentősége gyorsan növekszik.
Ezen szempont szerint a Tesla rendelkezik a legmagasabb 17,8 milliárd dolláros fenntarthatósági értékkel, a márka a maximálisan adható 10-es pontszámból 5,43-at kapott. A Tesla az elektromos járművek és az autóakkumulátor-technológia úttörőjeként ismert, amely elősegíti az alacsonyabb széndioxid-kibocsátású gazdaságra való átállást.
Legnagyobb márkák az autóalkatrész piacon
Ebben a kategóriában a Denso a legértékesebb, az Aptiv a leggyorsabban növekvő, a Valeo pedig a legerősebb, a friss kimutatás alapján.
A japán Denso, amelynek márkaértéke 6%-kal 4,5 milliárd dollárra nőtt, már a hatodik egymást követő évben képes megőrizni a világ legértékesebb autóalkatrész-márkája címet. A Denso jelentős összegeket fektetett be a villamosításba, az autóipar elektromosabb fókuszú jövőjét figyelembe véve.
Az Aptiv nőtt a leggyorsabban, márkaértéke 1,6 milliárd dollár, 30%-kal nagyobb az előző évinél. Felvásárlások révén (Wind River Systems, Inc., Intercable Automotive) a márka bevételei is növekedtek 2022-ben.
A francia Valeo márka pedig, amely 1%-kal 2,3 milliárd dollárra növelte a márkaértékét, a legerősebb autóalkatrész-márka, 100-ból 69-es Brand Strength Index-pontszámmal, AA minősítéssel.
Márkás gumiabroncs-gyártók
Ebben a kategóriában a Michelin birtokolja a legértékesebb és legerősebb gumiabroncs-márka címet, valamint a legmagasabb fenntarthatósági pontszámot, kínai riválisa a Sailun pedig a leggyorsabban növekvő címet szerezte meg.
A világ legértékesebb gumiabroncs-márkáinak az élbolyában tavaly óta nem volt elmozdulás, a Michelin márkaértéke 2%-kal 7,9 milliárd nőtt, ezzel már a hatodik egymást követő évben tartamo tudta az első helyét.
Őt követi a Bridgestone, amelynek márkaértéke 1%-kal 7 milliárd dollárra csökkent, míg bronzérmes a Continental, amelynek márkaértéke 3%-kal 4,1 milliárd dollárra csökkent. A Michelin a legerősebb autómárka is, a 88,1-es Brand Strength Index pontjával és az ennek megfelelő AAA minősítéssel.
A legértékesebb és legerősebb gumiabroncs-márka mellett a Michelin a legjobban teljesítő márka a fenntarthatósági értékben is, ami 255 millió dollár. A Michelin magas márkaértéke egyébként sokat nyomott a latban, hogy a vállalat jól állja a sarat a nehéz makrogazdasági környezetben is.
A kínai Sailun márka a leggyorsabban növekvő gumiabroncs-márka, amelynek értéke 6%-kal 7 millió dollárra nőtt). A márka 2022-ben tíz év fejlesztés után dobta piacra EcoPoint3 abroncsait, amelyek szakértők szerint fenntarthatóbbak és megfizethetőbbek az autógyártók számára. Ez az innováció széles körű médiavisszhangot kapott az iparágon belül, ami hozzájárult a Sailun márka értékének a növekedéséhez.
Mobilitásban az élen a – a magyar piacról kitiltott – Uber
Az Uber a legértékesebb mobilitási márka 2023-ban, értéke éves szinten 2%-kal 23,3 milliárd dollárra nőtt. Az Uber dominanciáját a szektorban kiemeli még az is, hogy márkaértéke több mint háromszorosa a második legértékesebb mobilitási márka, az Enterprise értékének, utóbbi 9%-kal 7,7 milliárd dollárra nőtt. Az Uber rendelkezik a legmagasabb fenntarthatósági értékkel is, ami 2,4 milliárd dollárt jelent.
Az Enterprise ugyanakkor a legerősebb mobilitási márka, 100-ból 76,7-es Brand Strength Index-pontszámmal és ennek megfelelő AA+ márkabesorolással.