Jó ideje rivalizál egymással a hazai webkereskedelem két nagyágyúja az Extreme Digital Zrt.és az eMAG hazai leánycége. Idéntől viszont úgy döntöttek, inkább egyesítik erőforrásaikat. A tényleges fúzióra várhatóan ősszel kerülhet sor.
A 2001-ben alapított Extreme Digital többféle eszközzel is élt már eddig, hogy folyamatos növekedését és vezető pozícióját fenntartsa. Először hitelmegállapodást kötött egy svájci pénzügyi vállalkozással. Az akkor szerzett pénzt a 2008-as válság utáni időszak finanszírozására, illetve régiós terjeszkedésre fordították. A svájci partner azonban nem szerzett tulajdont a cégben, a hitelt visszafizette az Extreme Digital.
A Steinhoff fiaskó után is nyitottak maradtak a nem organikus növekedésre
A társaság első valódi befektetője, a német eredetű, de ma már dél-afrikai tulajdonban lévő Steinhoff International 2015 végén jelent meg a cégben. A Kika márkát is képviselő társaság megjelenését követően bútor profillal is bővült az eredetileg műszaki cikkek értékesítésére alakult hazai netkereskedés.
A külföldi tulajdonos azonban tavaly év elején komoly csalási botrányba keveredett, könyvei meghamisításával próbálta meg elfedni pénzügyi problémáit, amit a részvényeit forgalmazó dél-afrikai és német tőzsdék felügyeletei nem fogadtak el.
A botrány szele elérte a hazai vállalkozást is: A vezérigazgató gyors megoldást keresett ezért kezdeményezték a válást. A hazai társaság újból magyar tulajdonba került, a két alapító Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula által létesített vagyonkezelő társaság az ED Group Asset Mgt Kft. révén, amiben 50-50 százalékos jelenleg az alapítók részesedése. Már akkor jelezte Várkonyi Balázs, hogy nyitottak akár egy újabb tőkebevonásra is.
Végül egy fúziós tranzakcióval folytatódik a társaság története, amiben a magyar netkereskedő a dél-afrikai Naspers csoporthoz tartozó eMAG magyarországi leányvállalatával bútorozik össze. A szerződést megkötötték, az összeolvadást a napokban jelentik be a versenyhatóságnál , így a tranzakció zárására és a tényleges egyesülésre a GVH jóváhagyását követően, várhatóan 2019. harmadik negyedévétől kerülhet sor.
A bejáratott márkanevek megmaradnak
A két e-kereskedelmi cég összeolvadásával 52-48 százalékos tulajdoni hányadú új társaság jön létre, amelyben a többségi részesedés a Naspersé lesz. Az egyelőre mindkét jól bejáratott márkanév megtartásában gondolkodó cég központja Budapesten lesz, ahonnan az Extreme Digital és az eMAG által megkezdett nemzetközi terjeszkedést is felügyelni fogják. Az új cég vezetésében az Extreme Digital alapítói, Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula vezető szerepet fognak vállalni.
A 320 főt foglalkoztató Extreme Digital a hazai kiskereskedelem meghatározó szereplője: online és offline csatornákon évente több mint 1 millió rendelést szolgál ki. Tavalyi árbevétele 36 milliárd forint volt, több mint 100 ezer terméket forgalmaz, a műszaki cikkek kereskedelmében 10 százalékos a részesedése. Kereskedelmi platformjával 8 országban van jelen.
Az Extreme Digital hibrid üzleti modelljében az internetes és a klasszikus bolti vásárlás nem különül el egymástól: a vásárlóknak a webshopban kiválasztott terméket a 16 magyarországi üzlet bármelyikében megvásárolhatják.
A romániai székhelyű, de a dél-afrikai Naspers befektető csoporthoz tartozó eMAG mind a román, mind a magyar online kereskedelem meghatározó szereplője. Forgalmának jelentős részét a piactér jellegű szolgáltatása adja, amelyen keresztül kisvállalkozók értékesíthetik saját termékeiket.
Az összeolvadással a régió meghatározó kiskereskedelmi vállalata jöhet létre, amely hatékonyan veheti fel a versenyt a nemzetközi szereplőkkel is – hangsúlyozta a bejelentés kapcsán Várkonyi Balázs az eDigital ügyvezető igazgatója.
A fúzió kapcsán Catalin Dit, az eMAG magyarországi vezetője kiemelte: „ a nemzetközi e-kereskedelemben a méret meghatározó szempont. Éppen ezért a két cég vezetői és tulajdonosai belátták, hogy egyesítve erőiket sikeresebben tudnak a magyar piacon fellépni, és megvetni a lábukat a globális versenypiacon is.”