A mobiltornyokat üzemeltető Vantage Towers Magyarország Zrt. az év végéig országszerte közel 40 bázisállomása mellé telepít elektromos autótöltőket, amelyek a tornyok által termelt zöld energiát hasznosítják.

A cég a Vodafone 2020 novemberében alapított nemzetközi toronyvállalatának hazai leánycége. A társaság a következő hónapokban mintegy 60 darab elektromosautó-töltőt telepít a legfrekventáltabb bázisállomásai mellé.
Az e-autótöltők a bázisállomások áramellátására épülnek, amely áramot a VantageTowers teljes egészében megújuló energiaforrásokból, többek között napenergiából nyeri. „A kezdeményezés mögött az a törekvés áll, hogy a cég távközlési bázisállomásait egyéb célokra is hasznosítsák.
A töltőket egy hazai fejlesztő és összeszerelő cég szállítja
„A mostani lépéssel a toronyvállalat célja, hogy a klasszikus, egyfunkciós bázisállomások újszerű, multifunkcionális bázisállomásokká váljanak, optimalizálva a távközlési adótornyok kihasználtságát, így érve el a költséghatékonyabb és fenntarthatóbb üzemelésüket” – jelentette be mai tájékoztatóján Budai J. Gergő a cég elnök-vezérigazgatója.
A töltők szállítására és üzemeltetésére kiírt pályázatot egy hazai kkv, az Elektromotive Hungaria Kft. nyerte el. A cég ügyvezetője Mátyásfalvi János kiemelte, hogy a társaság már több száz otthoni és nyilvános e-töltőállomást telepített az országban.
Az általuk szállított kétféle berendezés közül az egyik a cég saját fejlesztésű komplex töltőrendszere az InfoCharger, amelynek fontos eleme a nagyméretű multifunkcionális érintőképernyő, amelynek segítségével, nemcsak a töltés állapota követhető nyomon, hanem az kommunikációs felületként is szolgálhat.
Az eszközt használó autósok értesülhetnek helyi információkról, aktualitásokról, közeli látnivalókról, hasznos helyekről, amiben térkép is segít eligazodni. A kommunikációs felület értékesíthető reklámfelületként is szolgálhat.

Ez a töltőtípus egy 2×22 kw-os AC töltő, amely plug-in hybrid és teljesen elektromos autók kiszolgálására alkalmas, ezeket olyan helyeken telepítik majd ahol az autósok jellemzően több időt töltenek.
A másik fajta „elektromos kút” egy 180 kW-os DC villámtöltő, amely az e-autók és e-buszok rendkívül gyors töltésére alkalmas. Ez utóbbiakat olyan területeken helyezik el, ahol fontos, hogy rövid idő alatt ugyan, de kellő hatótávhoz elegendő töltés kerüljön a járműbe. Ilyenek az útmenti pihenők, és a benzinkutak, ahol egy ilyesfajta töltőn az adott jármű 20-25 perces töltéssel akár 300 km hatótávra elegendő árammal is feltölthető.
A Magyarországon megvalósuló projekttel nagyobb szabású elképzelései is vannak a cégnek, a középtávú tervek szerint a programot más országokra is kiterjeszthetik.
A Vantage Towers jelenleg 10 országban mintegy 82 ezer makroállomással rendelkezik. A portfólió magában foglalja a tornyokat, az antennákat, a beltéri bázisállomásokat (DAS) és a kis cellákat. A hazai leánycég ebből több mint 2000 bázisállomást mondhat magáénak, ezzel a második legnagyobb toronyvállalati szereplő az országban.
Így növelhetjük az autók akkumulátorának az élettartamát
A hatótáv-para után a legkomolyabb aggodalmat az akkumulátorok élettartama jelenti azok számára, akik fontolgatják, hogy elektromosra cserélik hagyományos üzemű autójukat. Pedig okosan töltve, a megfelelő összetételű akkumulátor akár 2-3000 töltési ciklust is kibír az akkumulátor teljesítménycsökkenése nélkül, ami akár 10-15 évi folyamatos használatot is jelenthet – állítják a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői.
Ma már az elektromos autók akkumulátorai jóval nagyobb élettartammal rendelkeznek, mint azt a gyártók előzetesen jósolták: egy ma megvásárolt villanyautó akkumulátorának várható élettartalma már jóval inkább a 20 évhez közelít, azaz akár magát az autót is túlélheti.
Eloszlatandó tévhitek, tanácsok
Sokan azt hiszik, hogy minél többet használják az e-autót, annak akkumulátora annál jobban veszít a teljesítményéből. A kapacitáscsökkenés viszont sokkal jobban változik a hőmérséklet és a töltési sebesség miatt. Az sem igaz, hogy akik napi 10-15 km-t tesznek meg egy nap elektromos autójukkal, azok számára ajánlott állandóan tölteni.
Az akkumulátor felmelegedése jobban csökkenti az élettartamát, mint a hideg időjárás, előnyösebb az az autó típus, ami temperálja az akkumulátort hűtve, illetve bizonyos esetekben fűtve azt.
Fontos, hogy ha több hétig nem használjuk az autónkat, akkor a lítium akkumulátorokat 50 % körüli töltöttséggel állítsuk le. Aki otthonról rögtön lejtős úton indul el, kerülje el, a 100 %-os töltöttséget.
Az akkumulátor élettartamában a legjelentősebb tényezőt a felhasználási ciklusok száma és a töltés jelenti. A cellák gyakori lemerítése, majd teljes feltöltése idővel károsíthatja az akkuk optimális energiatárolási képességét, így ha lehet, ne töltsük 100 százalékra, maximum 80 százalékra, és ne merítsük le teljesen.
