A mobiltornyokat üzemeltető Vantage Towers Magyarország Zrt. az év végéig országszerte közel 40 bázisállomása mellé telepít elektromos autótöltőket, amelyek a tornyok által termelt zöld energiát hasznosítják.

Ahol a mobiltorony és az e-autótöltés összeér

A cég a Vodafone 2020 novemberében alapított nemzetközi toronyvállalatának hazai leánycége. A társaság a következő hónapokban mintegy 60 darab elektromosautó-töltőt telepít a legfrekventáltabb bázisállomásai mellé.

Az e-autótöltők a bázisállomások áramellátására épülnek, amely áramot a VantageTowers teljes egészében megújuló energiaforrásokból, többek között napenergiából nyeri. „A kezdeményezés mögött az a törekvés áll, hogy a cég távközlési bázisállomásait egyéb célokra is hasznosítsák.

A töltőket egy hazai fejlesztő és összeszerelő cég szállítja

„A mostani lépéssel a toronyvállalat célja, hogy a klasszikus, egyfunkciós bázisállomások újszerű, multifunkcionális bázisállomásokká váljanak, optimalizálva a távközlési adótornyok kihasználtságát, így érve el a költséghatékonyabb és fenntarthatóbb üzemelésüket” – jelentette be mai tájékoztatóján Budai J. Gergő a cég elnök-vezérigazgatója.

A töltők szállítására és üzemeltetésére kiírt pályázatot egy hazai kkv, az Elektromotive Hungaria Kft. nyerte el. A cég ügyvezetője Mátyásfalvi János kiemelte, hogy a társaság már több száz otthoni és nyilvános e-töltőállomást telepített az országban.

Az általuk szállított kétféle berendezés közül az egyik a cég saját fejlesztésű komplex töltőrendszere az InfoCharger, amelynek fontos eleme a nagyméretű multifunkcionális érintőképernyő, amelynek segítségével, nemcsak a töltés állapota követhető nyomon, hanem az kommunikációs felületként is szolgálhat.

Az eszközt használó autósok értesülhetnek helyi információkról, aktualitásokról, közeli látnivalókról, hasznos helyekről, amiben térkép is segít eligazodni. A kommunikációs felület értékesíthető reklámfelületként is szolgálhat.

Ahol a mobiltorony és az e-autótöltés összeér

Ez a töltőtípus egy 2×22 kw-os AC töltő, amely plug-in hybrid és teljesen elektromos autók kiszolgálására alkalmas, ezeket olyan helyeken telepítik majd ahol az autósok jellemzően több időt töltenek.

A másik fajta „elektromos kút” egy 180 kW-os DC villámtöltő, amely az e-autók és e-buszok rendkívül gyors töltésére alkalmas. Ez utóbbiakat olyan területeken helyezik el, ahol fontos, hogy rövid idő alatt ugyan, de kellő hatótávhoz elegendő töltés kerüljön a járműbe. Ilyenek az útmenti pihenők, és a benzinkutak, ahol egy ilyesfajta töltőn az adott jármű 20-25 perces töltéssel akár 300 km hatótávra elegendő árammal is feltölthető.

A Magyarországon megvalósuló projekttel nagyobb szabású elképzelései is vannak a cégnek, a középtávú tervek szerint a programot más országokra is kiterjeszthetik.

A Vantage Towers jelenleg 10 országban mintegy 82 ezer makroállomással rendelkezik. A portfólió magában foglalja a tornyokat, az antennákat, a beltéri bázisállomásokat (DAS) és a kis cellákat. A hazai leánycég ebből több mint 2000 bázisállomást mondhat magáénak, ezzel a második legnagyobb toronyvállalati szereplő az országban.

Így növelhetjük az autók akkumulátorának az élettartamát

A hatótáv-para után a legkomolyabb aggodalmat az akkumulátorok élettartama jelenti azok számára, akik fontolgatják, hogy elektromosra cserélik hagyományos üzemű autójukat. Pedig okosan töltve, a megfelelő összetételű akkumulátor akár 2-3000 töltési ciklust is kibír az akkumulátor teljesítménycsökkenése nélkül, ami akár 10-15 évi folyamatos használatot is jelenthet – állítják a Jövő Mobilitása Szövetség szakértői.

Ma már az elektromos autók akkumulátorai jóval nagyobb élettartammal rendelkeznek, mint azt a gyártók előzetesen jósolták: egy ma megvásárolt villanyautó akkumulátorának várható élettartalma már jóval inkább a 20 évhez közelít, azaz akár magát az autót is túlélheti.

Eloszlatandó tévhitek, tanácsok

Sokan azt hiszik, hogy minél többet használják az e-autót, annak akkumulátora annál jobban veszít a teljesítményéből. A kapacitáscsökkenés viszont sokkal jobban változik a hőmérséklet és a töltési sebesség miatt. Az sem igaz, hogy akik napi 10-15 km-t tesznek meg egy nap elektromos autójukkal, azok számára ajánlott állandóan tölteni.

Az akkumulátor felmelegedése jobban csökkenti az élettartamát, mint a hideg időjárás, előnyösebb az az autó típus, ami temperálja az akkumulátort hűtve, illetve bizonyos esetekben fűtve azt.

Fontos, hogy ha több hétig nem használjuk az autónkat, akkor a lítium akkumulátorokat 50 % körüli töltöttséggel állítsuk le. Aki otthonról rögtön lejtős úton indul el, kerülje el, a 100 %-os töltöttséget.

Az akkumulátor élettartamában a legjelentősebb tényezőt a felhasználási ciklusok száma és a töltés jelenti. A cellák gyakori lemerítése, majd teljes feltöltése idővel károsíthatja az akkuk optimális energiatárolási képességét, így ha lehet, ne töltsük 100 százalékra, maximum 80 százalékra, és ne merítsük le teljesen.

 

Elektromos autó akkumulátor