A dolgok internete(IoT) és a mesterséges intelligencia(AI) együtt használva sokkal versenyképesebbé teheti a piaci szereplőket, mintha csak az IoT-re építenének.
Ez a megállapítás szűrhető le abból a nemzetközi felmérésből, amihez 450 cégvezetőt kérdeztek meg az IoT-vel az AI-val kapcsolatban szerzett tapasztalataikról. A SAS, a Deloitte, az Intel és az IDC közös kutatása rávilágított arra, hogy a dolgok internetével kapcsolatos kezdeményezések haszna a mesterséges intelligenciával együtt maximalizálható.
Jobban állják a versenyt
A felvetett téma a válaszadók 90 százalékát érintette, a tapasztalatok pedig azt igazolták, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazásával felül lehetett múlni a dolgok internetével szembeni elvárásokat. A legjobb eredményt a mesterséges intelligenciával, ami lehet mélytanulás, gépi tanulás, természetes nyelvfeldolgozás, hangfelismerés, vagy képelemzés, az ezen módszerekkel támogatott, IoT érzékelőkön alapuló döntéshozatal számít a legeredményesebbnek.
Azok a cégek tehát, amelyek mindkét jövőbemutató technológiát hasznosítják, jobban helyt tudnak állni a piaci versenyben. Fontos üzleti mutatóik, így az alkalmazotti versenyképesség, az innováció és a költségcsökkentés területén mondhatni garantált a kétszámjegyű javulás.
A megkérdezett felsővezetők 79 százaléka vett részt az IoT projektekről születő döntések meghozatalában, 92 százalékuk azt állítja, hogy az AIoT-val elért nyereség meghaladta várakozásaikat.
A cégek kétharmada már az IoT révén szerzett adatokra támaszkodik a napi feladatokkal kapcsolatos döntések során. A válaszadóknak ugyanakkor csupán a 12 százaléka használta eddig a tervezésnél is a dolgok internetének általuk használt eszközeivel előállított információkat. Amint szóba kerül a mesterséges intelligencia, már 31 százalékra ugrik fel ez a mutató.
Az AIoT-től a cégvezetők ma még főleg bevételnövekedést várnak
A megkérdezett felsővezetők egyharmada elsősorban a bevételek növelését várja az AIoT-től. Második helyen az innovációs készség fokozása áll(17,5%), majd az, hogy ennek révén új digitális szolgáltatásokat tudjanak nyújtani az ügyfeleknek(14,3 %). Meglepő módon mindezek mögé sorolódik csak a működési költségek csökkentése(11,1 % ).
Már közvetlen tapasztalatokról is beszámolhattak az érintettek. A mesterséges intelligencia dolgok internetének használatára gyakorolt előnyös hatásait példázza, hogy csupán az IoT-vel a napi működés átlagosan 32 százalékos javulást mutatott, az AI bevonásával viszont az eredmény 53 százalékra nőtt.
Az AI segít automatizálni a begyűjtött adatokra alapozó döntéseket és feladatokat. A cégek többsége ma még főként azt vizsgálja, mi történik a dolgok internetének az eszközein. Fokozatosan lépnek előre ebből az állapotból a valós alkalmazás fázisaiba, amelyek egyre jobban igénylik a mesterséges intelligencia képességek használatát.
A dolgok internetével kapcsolatban használt elemzői technikák közül a leggyakrabban alkalmazott az üzleti intelligencia (33%), a közel valós idejű megfigyelés (31%) és a feltétel alapú megfigyelés (30 %). Az IoT adatokat a hétköznapi üzleti döntésekhez felhasználó vállalatok kétharmada az üzemeltetési döntések esetében él a technika lehetőségeivel.
Ennek során ma még elsősorban táblázatokat és egyéb, nem a mesterséges intelligenciára építő megoldásokat használnak. Az AI-n alapuló gyorsabb döntéshozatal, azonban jelentős eredményjavulást hozhat, ami üzleti és nem műszaki döntést igényel – állapítja meg a felmérés.