A viselhető eszközök globális piacán idénre 5 százalékos növekedést jelez a Canalys piackutató, számításai szerint az ez évi szállítások elérhetik a 194 millió darabot. Az idei első negyedév ugyan némi (0,2%-os) csökkenéssel indult, de a kereslet jelentősen fellendülhet az év későbbi szakaszában.

Átrendeződőben az okosórák piaca

Az elemzés három kategóriába sorolja a csuklón viselhető olyan óraszerkezeteket, amelyek nemcsak az időt és a naptári napot képesek mutatni, hanem például az egészségügyi és sporttevékenységhez kötődő adatokat is.

Ez utóbbiak kerültek jó pár éve okosóra néven a köztudatba. A helyzet azóta annyit változott, hogy most már némileg másképp pozícionálják az egyes modelleket.

Az elemzésben szereplő kategóriák szerint okosórának már az egyes márkák prémium kategóriás készülékei minősülnek, amelyek például eSIM-et tartalmaznak, számos intelligens alkalmazás tölthető le rájuk.

Alapórának minősíti a felmérés az egyéb okosórákat, amelyeken limitáltabb az elérhető intelligens funkciók aránya. Végül külön kategóriát képviselnek az elsősorban a sporttevékenységre, mozgásra fókuszáló, úgynevezett fitneszkarkötők.

Az okos- és alapórákra lesz elegendő kereslet

Az előrejelzés szerint az okosórák értékesítése idén 4%-kal növekedhet, alapóra-szegmensé pedig elérheti a 10 százalékot is. Ezek hajtják az okosóra eladásokat, mennyiségben a piac közel felét(46%) adhatják idén. A fitneszkarkötőké viszont további 6 százalékkal zsugorodik.

A márkák közül a Xiaomi és a Huawei különösen jól indította az évet, előbbi 37, utóbbi 46 százalékkal több terméket szállított az egy évvel korábbinál. A két cég az elemző szakértője szerint egyre többet tudó alapórákat dob piacra, hogy növelje a kínálatot az ártudatos fogyasztók számára.

Az alapórák megszokottnál hosszabb akkumulátor-üzemideje sok felhasználó számára jelentős vonzerő. Az alapórák növekedését azonban hosszú távon várhatóan beárnyékolja a prémium okosórák terjedése, amelyek kifinomultabb akkumulátor élettartama és a költség alapú versenyképessége is javul.

Utóbbi kategória az első negyedévben még 9 százalékos visszaesést mutatott, de az év második felére igért termékfrissítés megváltoztathatja az irányt.

Az elemzők szerint a fogyasztói kereslet már a részletesebb és főleg a személyre szabott egészségügyi megoldások iránt növekszik.

Az olyan márkák, mint a Huawei, a Zepp Health és a Samsung ezt az elvárást teljesítve a szoftveres szolgáltatások felé fordulnak, fejlett érzékelőket, algoritmusokat és mesterséges intelligenciát integrálnak, hogy még átfogóbb egészségügyi adatokat nyújtsanak.

Ezek célja a felhasználói élmény javítása mellett a viselhető készülékek „bebetonozása”, a jövőbeli egészségmenedzsment alapvető eszközeiként, jelentősen hozzájárulva az okosórák szállításának további várható növekedéséhez.

Már kopogtatnak az okosgyűrűk is

Eközben a gyártóknak további innovatív felhasználási lehetőségeket kell keresniük, és modellportfóliójukat ultraprémium kategóriás okosórákkal és okosgyűrűkkel kell bővíteniük.

Az ultraprémium kategóriás okosórák fejlesztése fokozhatja a márka imázsát, magasabb árrésű termékeket hozhat létre, és platformot nyújthat olyan prémium funkciók bevezetéséhez, amelyek később más zászlóshajó készülékekbe is beépíthetők.

Az okosgyűrűk pedig lehetőséget kínálnak a termékek megkülönböztetésére az egyre homogénebb piacon.

 

Okosóra piac