A virtuális napellenző egy átlátszó digitális napvédő megoldás, amely a szélvédőnek csak azt a részét sötétíti el, amelyen keresztül a napsugárzás elvakíthatja a sofőrt.

Bosch virtuális napellenző

A jövő autózását befolyásoló újabb technológiai innovációt jelentettek be a napokban, a virtuális napellenzőt. A mesterséges intelligencia alapú megoldás, amely VirtualVisor névre hallgat a Bosch mérnökeinek a fejlesztése.

A szélvédőnek csak egy részét sötétíti el

A technológiai újdonság lényege, hogy az autóvezető szemének pontos pozícióját az utastér-megfigyelő kamerához csatlakozó, átlátszó LCD-képernyő észleli. A virtuális napellenző rendszer intelligens algoritmusok segítségével elemzi az azon keresztül beérkező információkat, és csupán a szélvédő azon részét sötétíti el, amelyen keresztül az erős napfény elvakíthatja a sofőrt.

A cég autózást támogató másik friss fejlesztése a háromdimenziós képernyő, amely valósághű háromdimenziós hatást ad a képeknek és a figyelmeztető jelzéseknek, így a vezető gyorsabban észleli a vizuális információkat, mintha egy hagyományos képernyőt nézne. Ezzel jelentősen növelhető a közlekedés biztonság.

Szintén a biztonságot fokozza a Bosch új utastér-megfigyelő rendszere, amely a vezető szemhéjának mozgása, tekintetének iránya, illetve fejének helyzete alapján felismeri, ha a sofőr elálmosodott vagy épp okostelefonját nézi – és riaszt a kritikus helyzetekben. (A fejlesztésről további részleteket itt olvashat).

Euromilliárdokat hoznak a Bosch-nak az önvezető autós fejlesztések

Már az eddigi innovációk is sokat hoztak a Bosch konyhájára, csak 2019-ben mintegy kétmilliárd euró bevételre tehetett szert a Bosch a különféle vezetéstámogató rendszerek értékesítéséből. Ez 12 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Az automatizált üzemmódra készülő autós jövőben a vezető megfigyelő rendszerek nélkülözhetetlenek lesznek. A cég tervei szerint 2022-re a Bosch már mintegy négymilliárd eurót fordít automatizált vezetésre, és több mint ötezer mérnököt kíván foglalkoztatni. Ennek keretében épül Budapesten az önvezető autózással összefüggő fejlesztések egyik újabb bázisa. A 37 milliárd forint összberuházású komplexum a tervek szerint 2021-re készül el.

Az ezen a területen alkalmazható érzékelő kínálat bővítésére a fejlesztők már azon dolgoznak, hogy a lidar-szenzorokat alkalmassá tegyék a sorozatgyártásra. A lidar, amely a radar és a kamera mellett a harmadik alapvető szenzortechnikát képviseli, lézer alapú távérzékeléssel működik. A Bosch nagy hatótávú lidar-érzékelői a nemfémes tárgyakat, például az útra került szikladarabokat is már messziről felismerik.