A COVID-19 a munkaerőpiacot sem hagyta érintetlenül. Munkaerőbőség nincs, de sokkal könnyebb jó szakembert találni az IT szektorban ma, mint egy éve. A fizetési igények azonban nem változtak.

Covid-19 hatása a munkaerőpiacra

Bács Zoltán ArtofInfo Kft.Március óta nőtt az álláskeresők száma: több szakember van a piacon, és többen is jelentkeznek egy-egy meghirdetett pozícióra, mint korábban. A járvány hatására egyes vállalatok felszámolták az itteni leányvállalatukat, bezárták az irodát. Emiatt nagy tudású, jól képzett szakemberek szabadultak fel, de nem csak Magyarországon. A COVID-19 a nearshore outsourcingra való igényt is felerősítette: mindegy, hogy a német projektben résztvevő budapesti, bécsi vagy berlini lakásból jelentkezik be az online megbeszélésre. A döntéshozók ma jobban megfontolják az ezzel járó előnyöket, és egyre több nemzetközi projekt indul.

Alakított a koronavírus a munkavállalók elvárásain

Nem a fizetési igény változott, hanem felértékelődtek a tanulási lehetőségek – számos jelentkező kérdezi meg, hogy milyen kurzust finanszíroz a munkáltató –, a rugalmas munkavégzés és a home office lehetősége pedig elvárás lett. Vannak, akik kizárják, hogy bejárjanak az irodába, ők inkább megspórolják az utazási időt, maguk akarják beosztani a munkaidejüket.

Olyannal is lehet találkozni, aki nemet mond egy ajánlatra, ha elvárás az irodai jelenlét. Másoknak viszont a tavaszi időszakban elegük lett a bezárásból, és azokat a munkahelyeket keresik, ahol van fix asztaluk, találkozhatnak a kollégákkal persze a biztonsági szempontokat betartva. Mi a hibrid irodában hiszünk: nem zárunk be, az viszont elfogadható, ha valaki nem szeretne teljes munkaidőben bejárni. A legtöbben heti két–három napot tartózkodnak az irodában, a többi napokon otthonról dolgoznak.

A munkaadók új elvárásai

Eddig is fontos volt a jelentkező jó kommunikációs készsége és magas szintű nyelvtudása. Mivel a munkacsoportok egyre inkább nemzetközivé válnak, ezek a készségek most alapelvárássá válnak. A munkavállalókért folyó verseny eddig is erős volt, mert kevesen kerestek állást.

Most pedig a legjobbak megszerzéséért folyik éles küzdelem, amiben maga a projekt jelent versenyelőnyt. Nem elég azt mondani, hogy újszerű, a piacon keresett technológiával foglalkozunk, a feladatnak kell innovatívnak, érdekesnek lenni. Az a cég, amely az évekkel ezelőtti technológiai szinten ragadt, egyre nehezebben talál munkaerőt. A „high tech” tudás megszerzésének lehetősége vonzza a tehetségeket.

Sok munkáltatónak okoz fejtörést, hogy a korábban népszerű, trendi irodai juttatásokat – babzsák, kávéautomata, csocsóasztal –áthelyezze a virtuális térbe. Nálunk a napi online kötetlen kávépercek váltak be, de nem tartom elképzelhetetlennek, hogy a jövőben a céges online játékok is megjelennek a csapatépítő eszközök között.

Milyen ma az állásinterjú?

Az elsőkörös interjúk többnyire online platformon zajlanak. A jelöltet fontos szemtől szemben látni, de erre szerencsére számtalan megoldás létezik. A virtuális felvételi felépítésében nem különbözik a hagyományostól, viszont akarva-akaratlan az első pillanatban többet megtudunk a jelentkezőről, mintha az irodában találkoznánk.

Azonnal látszanak például az otthoni körülmények, betekintést nyerünk néha a családi életbe is. Az is üzenet, ha valaki figyel az apró részletekre, és az is, ha a háttér egy rumlis szoba. Emellett azonnal kibukik a kommunikációs készség, a virtuális térben való jártasság. A videó interjúk során máshogyan érvényesül a meggyőzőképesség, a koncentráltság.

Van, akit magabiztossá tesz az otthoni közeg, míg másokat túl lazává. Még ha a pályáztató ezt nem is vizsgálja tudatosan, az első benyomáshoz mindenképp sokat hozzátesz. Mivel a kommunikáció amúgy is az online térbe tolódott, minden szempontból jó, ha ez a készség azonnal kiderül. Ugyanakkor a személyes jelenlét adta pluszt elveszítjük. Ezért az ígéretes jelöltek második-harmadik körben mindenképp számíthatnak az irodai találkozóra.

Nőtt a kommunikációra fordított idő

Sok HR szakember gondolkodik az újak virtuális integrálásán. Van, ahol a COVID-19 ellenére is elvárás a heti egyszeri bejárás, hogy a minimális személyes kapcsolat kialakulhasson. Ettől függetlenül a projektben a kapcsolattartás fő formája az online térbe helyeződött az új normális világban, és ezért mérhetően nőtt a kommunikációra fordított munkaidő.

Korábban mindenki bent volt az irodában, bármikor össze lehetett ülni egy gyors megbeszélésre. Az online térben ez nagyobb szervezést igényel. Ha valaki kérdezni szeretne valamit a kollégájától, nem tud átkiabálni az asztalon vagy odamenni hozzá a másik szobába, hanem e-mailt kell írnia, slacken vagy skype-on kérdezhet, esetleg telefonon. Azt sem feltétlenül látszik, hogy a másik éppen a gép mögött van-e.

Ezért, és a nemzetközi teamek miatt is erősödik az agilis módszertanok használata. Szükség van támogató eszközökre, amelyekkel nyomon követhetők a feladatok, a határidők, a felelősök. A virtuális csapatok hatékonyságának kulcsa a pontos követés, a dokumentáció.

Eljött a munkaerőpiaci bőség?

Lerövidült az idő, ami alatt sikerül új munkaerőt találni, de továbbra is léteznek olyan pozíciók, amelyekre nehéz a megfelelő embert megtalálni. Ha igaz, hogy a gazdaság gyorsan talpra áll – a beérkező év végi megkeresések emelkedő száma erre enged következtetni –, az eddig felszabadult szakembergárdát felszívja a gazdaság 2021-ben, és ismét nehéz lesz toborozni.

A szerző az ArtOfInfo Kft. ügyvezetője