Nehéz idők járnak az okostelefon-gyártók és –kereskedők felett is, akik idén világméretekben összességében már kétszámjegyű visszaeséssel számolhatnak. Elemzők szerint a globális piac legkorábban a jövő év második felében találhat ismét magára.

Az előrejelzések szerint a globális okostelefon-szállítások az idei év egészében a korábbi -9%-ról már -10%-ra csökkennek. Geopolitikai problémák, gazdasági visszaesés, energiahiány és áremelkedés, árfolyam-ingadozás és a COVID az év utolsó negyedévében tovább gyengíti a fogyasztói keresletet. A negatív tendenciák a jövő év első felében is folytatódnak, a helyzet enyhülésére a szektor szereplői 2023 második felében számíthatnak.
Maradtak a márkapozíciók a vezető hármasban
Egyebek mellett ez derül ki a Strategy Analytics napokban közzétett ágazati jelentéséből. A kutatás szerint a globális okostelefon-szállítások az idei harmadik negyedévben 9%-kal 297 millió darabra estek vissza, az egy évvel korábbihoz képest.
A Samsung továbbra is tartja első helyét, a termékkategóriát feltaláló Apple előtt, utóbbi márka mostani eredménye az elmúlt tizenkét év legmagasabb harmadik negyedéves teljesítménye. Dobogós még a Xiaomi, míg a vezető ötösfogat további tagjai az OPPO(beleértve a OnePlus-t) valamint a vivo is a kínai márkák közül kerülnek ki.
Az elemzők számításai szerint a Samsung a harmadik negyedévben 64 millió okostelefont szállított, és ezzel meggyőző, 22%-os részesedéssel végzett az élen a globális okostelefon-piacon. A teljes piacnál kissé jobban teljesített, még úgy is, hogy éves szinten 7%-kal kevesebbet szállított.
A koreai márka esetében a kereslet az olcsóbb A és M sorozat felé billent, míg az újonnan piacra dobott Z Fold 4 és Z Flip 4 segíti a vállalatot, hogy megerősítse vezető szerepét az összecsukható szegmensben.
Az Apple 2022. harmadik negyedévében 49 millió iPhone-t szállított világszerte, 6 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, ami 16%-os globális piaci részesedést hozott neki, köszönhetően az újonnan piacra dobott iPhone 14 Pro és Pro Max-nak, miközben az iPhone 14 iránti kereslet vegyes maradt.
A Xiaomi 40,5 millió okostelefonnal jelent meg a disztribútoroknál, ami közel 14%-os globális piaci részesedést hozott, ezzel a harmadik helyet szerezve meg a márka számára 2022 harmadik negyedévében.
A Xiaomi felülmúlta a többi nagy kínai márkát, de továbbra is szenved az európai geopolitikai bizonytalanságtól, ráadásul a kínai és az indiai piac is hozott bizonytalanságot a távol-keleti cégnek. Az OPPO (OnePlus) a negyedik helyre tudott befutni 10%-os részesedésével, míg a Vivonak a 9 százalékos részesedés az ötödik helyre volt elegendő.
A világ tíz vezető okostelefon márkája közül már nyolc kínai
Ami a többi márkát illeti, a verseny igen kiélezett volt a számukra a harmadik negyedévben. A Transsion, a Honor, a Realme, a Lenovo-Motorola és a Huawei az első tizes listán szerepelt, de elemzők szerint igen vegyes teljesítményt nyújtottak. A Transsion megtudta őrizni hatodik helyét, köszönhetően a kedvező értékesítési adatoknak Közép-Kelet-Európában és Közép-Amerikában, de éves összevetésben a szállításai kétszámjegyű csökkenést mutattak, mivel az ázsiai-csendes-óceáni és afrikai, közel-keleti régióban gyengén teljesített.
A Honor önállósodás utáni látványos felfutása szintén megtorpant, éves szinten nem érte el a tavalyi szintet, a kínai piac harmadik negyedévi zsugorodása miatt. A Realme éves összevetésben kétszámjegyű csökkenést ért el, és szinte minden térségben teret vesztett, kivéve Közép-Kelet-Európát, ahol profitálni tudott az iparági átrendeződésből. A Lenovo-Motorola miközben az ázsiai-csendes-óceáni térségben, elsősorban Indiában erős növekedést mutatott, összesítve és éves szinten rosszabbul teljesített.
Ezzel szemben a Huawei ebben a negyedévben az előző évi azonos időszakhoz képest növekedést könyvelhetett el, ami főként a 4G-s okostelefonok – például a Nova 10 család, a P50 és a Mate 50 modellek – iránti kínai keresletnek köszönhetően.
A tíz legjobban teljesítő márka között egyébként nyolc kínai található, amelyek együttesen13%-os éves csökkenést produkáltak, ami több mint a teljes piac és a két legnagyobb szereplő hasonló mutatója.
„Ami a jövőt illeti, a Samsung és az Apple továbbra is tartani tudja az első két helyet a világpiacon. A kínai márkáknak viszont stabilizálniuk kell a teljesítményüket Kínában, és új növekedési lehetőségeket kell felkutatniuk, hogy megállítsák a visszaesést ”- emeli ki Linda Sui, a Strategy Analytics vezető igazgatója.
