Ma már nemcsak az amerikai kontinensen pusztítanak az erdőtüzek, egyre gyakoribbak ezek az esetek Európában is. A leküzdésükhöz mind fejlettebb eszközparkra van szükség, amihez nem kell messzire menni, a kontinens cégeinek is vannak már élenjáró technológiai megoldásai.

A jövő tűzoltó kétéltűje

Korábban csak a tengerentúlról származó hírekben hallhatunk pusztító erejű erdőtüzekről. Az utóbbi két-három évben viszont már Európában is egyre gyakrabban találkozhatunk ezzel a természeti csapással, elég csak az idei nyár görögországi és spanyolországi tűeseteire emlékeztetni.

Ezek ellen a hagyományos módszerek ma már kevésbé hatékonyak, egyre kifinomultabb, a technológia legújabb vívmányait felhasználó eszközöket kell bevetni.

Kétszer annyi víz felvételére és terítésére lesz alkalmas

Nemrég a belga Roadfur cég jelentette be, hogy nekikezd egy újgenerációs, nagykapacitású kétéltű tűzoltó repülőgép fejlesztésének, amihez a Siemens Digital Industries Software digitális transzformációs technológiáit kívánja felhasználni.

A Seagle névre hallgató repülőgép egy fly-by-wire repülésirányító rendszerrel, a jobb láthatóság érdekében egy modern pilótafülke tetővel, valamint modern repüléstechnikával rendelkezik, amely a navigációs képességek mellett integrálni képes a vízcseppek minél pontosabb célba juttatását segítő megoldásokat is.

A kétmotoros kétéltű jármű alkalmanként 12 ezer liter vizet vesz majd fel, elszállítja és a megfelelő helyen kiengedi. Ez a mennyiség éppen a duplája annak, amire a jelenleg legszélesebb körben használt légi tűzoltó járművek képesek.

A Seagle integrálni fogja a belső szerkezeti rendszer állapotfigyelését is, a karbantartási költségek csökkentése és a flotta magasabb fokú készenlétének a biztosítása érdekében.

Tavaly már Európában volt a legtöbb erdőtűz

Az elmúlt évben Európában pusztított a legtöbb erdőtűz, mindez az utóbbi 500 év legsúlyosabb szárazsága mellett, amely lakóhelyeket, vadon élő állatokat, természetes élőhelyeket és embereket embereket veszélyeztetett.

Ezek az erdőtüzek a múlt nyáron a becslések szerint 6,4 megatonna szén-dioxidot bocsátottak ki, ami 2007 óta a legmagasabb szint Európában. Az már most látszik, hogy a jelenlegi tűzoltási képességek nem lesznek elegendőek a 2030-ra 30%-kal többre becsült erdőtüzek következményeinek az ellensúlyozására.

A nagy gyűjtőkapacitású kétéltű repülőgépek globális piacának mérete a jelenlegi becslések szerint 2030 és 2050 között 300 darabra tehető, beleértve a flottacseréket, a flottabővítéseket és az újonnan piacra lépőket. A Roadfour 2030-ra tervezi a Seagle értékesítését. Ez lesz az első Európában tervezett és gyártott „vízi bombázó” a repülőgépek kategóriájában.

A témát az Aerospace Manufacturing and Design weboldal járta körül, meginterjúvolva Gaëtan Du Four-t, a Roadfour vezérigazgatóját és Thierry Olbrechts-et, a Siemens Digital Industries Software-hez tartozó Simcenter Aerospace Industries Solutions igazgatóját.

A Seagle különböző országokból származó tapasztalt repülőgépmérnökök, tűzoltó-szakértők, pilóták és légiközlekedési szakemberek együttműködésével valósul meg, amihez a Roadfur szakemberei bejárták Európát, az Egyesült Államokat és Kanadát.

Eredeti berendezésgyártóként (OEM) megkeresték a Siemenst, hogy megnézzék, digitális eszközökben milyen együttműködésre van lehetőség, nemcsak a számítógépes tervezés(CAD) területén, hanem a szimulációban, az utasításokban és a tanúsításban is.

Azt tapasztalták, hogy a német mérnöki nagyvállalat a digitális vonalon képes lefedni a teljes folyamatot a koncepciótól, a specifikációtól kezdve egészen a repülőgéppel kapcsolatos szervizműveletekig.

A Siemens Xcelerator gyorsítja a fejlesztést

A Siemens igazgató a projekt társadalmi fontosságát emelte ki, és azt, hogy az erdőtüzekkel kapcsolatos problémák egyre akutabbá válnak. Egy ilyen projekt tervezése olyan kérdésekre vár választ, mint például, hogyan lehet megbizonyosodni arról, hogy valóban optimálisak a mérnöki folyamatok? A digitális képességek használatával előbbre jutunk?

Ami a Siemens Xcelerator szoftvert illeti, egyik legfőbb haszna, hogy lehetővé teszi felhasználók számára, hogy felgyorsítsák a fejlesztést, az annak során rendelkezésre álló digitális adatok jobb kihasználásával.

„Ha a kezdetektől fogva akarjuk kiaknázni a rendszer digitális képességeit, ami a tanúsításhoz is szükséges, akkor minél hamarabb és integráltabban kell dolgoznunk a digitális eszközön. Ezért határoztunk meg kezdőcsomagokat, amelyek segítségével a felhasználók már a program elején hozzáférhetnek a képességekhez.

Tisztában vagyunk vele, hogy egy ilyen program felállítása komoly kihívás: be kell állítani, fel kell szerelni az összes funkciót, biztosítani kell a képességeket, ami nagy rugalmasságot igényel. Fontos számunkra, hogy a Roadfour igényeire megfelelő választ adjunk. Képzésekkel és modell mintákkal kívánjuk támogatni a céget” – húzza alá Thierry Olbrechts.

Hozzáteszi: gondoskodunk arról is, hogy az engedélyezési rendszerek rugalmasak legyenek, legyen az helyszíni(on-premise), vagy felhőben futtatott megoldás. Az Xceleratort inkább a felhőbe telepítik. A szoftver része a nagy teljesítményű számítástechnikai képességekhez való hozzáférés is.

A nagymennyiségű adatmozgatáshoz nélkülözhetetlen a digitális szál

A Roadfur a légi jármű teljes tervezését maga kívánja végezni, a végső összeszerelésben viszont alapvetően már plug-and-play alapú nagy modulokra – szárnyak, törzs, farok – akar támaszkodni.

Mivel nemcsak a típus-, hanem az összes tanúsítvány a vállalat hatáskörébe tartozik, ezért olyan fontos számukra a mindent átfogó digitális szál. A tervezési szakaszban nagyon sok adatot osztanak majd meg oda-vissza, legyen szó akár a CAD modellekről, specifikációkról vagy teszteredményekről.

Utána, az előgyártás vagy a prototípus készítés során is nyomon kell követniük az összes tervezési változtatást, átdolgozást, amit nem is lehet elképzelni másképp, mint teljesen digitálisan.

„A Siemens termékéletciklus-kezelési (PLM) rendszere lehetővé tette számunkra, hogy mindezeket az adatokat úgy importálhassuk, hogy továbbra is mi kezeljük az összes változtatást, beleértve a verzióelőzményeket is.

Több adatforrás összevonását is elvégezhetjük, és interakcióba léphetünk a felületkezeléssel. Ez komoly előfeltételei voltak annak, amiért a Siemenst választottuk” – emeli ki Gaëtan Du Four.

Öt év múlva készülhetnek el az első prototípusok

A Roadfour elkészítette már a repülőgép általános architektúrájának és az elvárásoknak a megvalósíthatósági tanulmányát. Megvitatták az összes potenciális vásárlóval Európában és Észak-Amerikában, a kívánságlistájukat arról, hogy mit szeretnének látni egy következő generációs tűzoltó repülőgépen.

Eddig jól kezelték az üzemeltetéssel kapcsolatos ügyfélelvárásokat, a repülési teljesítményt, az üzemeltetési teljesítményt és a karbantartást.

A következő nagy mérföldkő az aerodinamika, a repülési fizika, a súlypont, a súly és az egyensúly specifikációinak a rögzítése. Utóbbi mintegy 12 hónapot vesz igénybe. Ezután lépnek az előzetes tervezési fázisba, ahol elkezdik már bevonni a Tier 1 beszállítókat is.

Rajtuk múlik a részletes tervezés és kivitelezés. Körülbelül 12 hónapot vesz igénybe a koncepciós fázis, további hat hónap pedig az összes előzetes tervezési fázis meghatározása.

Ezután a Tier 1 beszállítóknak még 12-18 hónap áll a rendelkezésére, hogy elvégezzék a részletes tervezést, és nekilássanak a szerszámozási munkának. Az ötödik évben szeretnének eljutni az első prototípusokhoz.