Három-négy éven belül már tömegtelefonok lesznek a ma még új termékkategóriának számító, 2in1 táblagéppé hajtogatható és már 5G-képes okoskészülékek. A napokban e téren igencsak felpörögtek a mobilgyártók.
Mielőtt még elsiratnánk az okostelefonokat, a piacon elindult tartós erózió után, talán mégiscsak sikerülhet a gyártóknak olyan innovációkkal előrukkolni, ami megfordíthatja a mostani lejtmenetet, vagy átrendezheti a piacot.
Nagy ára van ma még ezeknek az innovációknak
Erre szolgált bizonyságul az elmúlt közel másfél hét, amikor sorra mutatták be a márkák az első kihajtható és 5G-s készülékeiket. A sort a dél-koreai Samsung nyitotta meg, meg sem várva a mobilágazat soron következő nagy világeseményét a kapuit most záró MWC2019-et.
A többiek a barcelonai mobilshow-ra tartogatták a bemutatójukat. Az 5G-t és a hajtogathatóságot egyetlen készülékkel, a Mate X-szel prezentáló Huawei új csúcs árszintet állított be az okostelefon-piacon. A nyár elejére várható készülék 2300 euró körüli ajánlati árcímkét visel majd.
A sajtópremieren a kínai cég konzumer részlegének a vezérigazgatója kiemelte, hogy nagyon sok új saját fejlesztésű technológiát kellett a most bemutatott készülékbe integrálni, aminek ma még ekkora ára van. Mérnökeik viszont már dolgoznak a költségek csökkentésén.
Ki így, ki úgy képzeli a hajlítgatást
További néhány órát kellett várni az LG premierjére, ahol a V50ThinQ-ben ugyancsak meg lett az 5G képesség, a kettős képernyőnek viszont egyelőre egy átmeneti megoldást választott a koreai gyártó.
A videónézést, a játékot és a multitasking módot élményszerűbben támogató második képernyő ugyanis nem kihajtható módon, hanem egy telefontokhoz hasonlító dokkolón keresztül csatlakozik a főképernyőhöz. Iparági források szerint a távol-keleti gyártó ugyanakkor még az idén ki szeretne jönni egy valódi hajtogatható modellel is.
Az okostelefon világpiaci ötösfogatából még a Xiaomi mutatott be 5G-s készüléket, a tavaly októberben debütált Mi Mix 3 5G-s változatát, „origami” funkció nélkül.
Hol marad az Apple?
A képzeletbeli dobogó első helyéről a harmadik fokára csúszott Apple-lel kapcsolatban csak a találgatások biztosak. A cég soha nem közösködik a többiekkel, folyamatosan távol tartja magát ettől a konferenciától.
Vannak ugyanakkor olyan jól értesültek, akik szerint a cupertinói technológiai mogul az 5G-vel már az idén ott lehet a piacon. A hajtogatós innovációra viszont legalább még egy évet kell várni az iPhone-hívőknek.
Pedig az androidos gyártók ezekkel az új prémium készülékekkel őket is igyekeznek átcsábítani. A Business Insider Intelligence legutóbbi felmérése is erre utal, amiben azt kutatták mennyire fontosak az iPhone használóknak az új képességek. A megkérdezettek több mint a kétharmada cserélné le szívesen mostani iPhone-ját egy kihajtható készülékre.
Amúgy nehezen érthető az Apple okostelefon stratégiája. A hardveres termékkategóriákat sorra kitaláló amerikai gyártót – legyen szó újszerű zenelejátszásról(iPod), magáról az okostelefonról, vagy annak kiterjesztett változatáról a táblagépről(iPad) egy ideje mintha már nem érdekelnék az ilyne típusú fejlesztések.
Vagy csak ismét be kellene vetni a néhai Steve Jobs korszakának újgenerációs vizionáriusait? Mindenesetre úgy tűnik, mintha az almalogójú amerikai gyártó hagyná a sajtot kiénekelni a szájából.
A Mate X Európában az elsők között érkezhet a magyar piacra is
Persze ma még ezek a készülékek a felsőkategóriás prémium telefonok csúcsát jelentik. A Huawei hazai leányvállalatának mobilüzletág vezetője szerint viszont az ilyen felszereltségű készülékek 2022-2023-ra már tömegesebben értékesíthető telefonoknak számítanak majd.
Azért ma még óvatosak a gyártók az értékesítésükkel. A Samsung és az LG első körben néhány nagy piacra szállít az új telefonjaiból. A Huawei ennél szélesebb forgalmazásban gondolkodik, Kínán kívül várhatóan júliusban jelennek meg az első készülékek.
Európában a németországi értékesítéssel egyidejűleg Magyarországon is hozzáférhetővé válik az új prémium telefon, mint megtudtuk már folynak is erről a tárgyalások egyes szolgáltatókkal.
Valódi fordulat, vagy átmeneti hype?
És, hogy hozhatnak-e valódi fordulatot ezek az innovációk az egyre jobban telítődő okostelefon-piacon? Jó néhány éve a PC-piacon is lezajlott egy 2in1 forradalom, ami ezeknek az átlagosnál drágább készülékeknek felvitte az ázsióját. Ma is növekszik az eladásuk, de ettől még a PC-piac egésze nem váltott hegymenetre, de az átrendeződés tagadhatatlan.
Az okostelefon-piacon is valami hasonló várható. Az elején az újdonság varázsa, az eszközök státusz szimbólum jellege hozhat látványos fellendülést. Később azonban már többre lesz szükség nemcsak az eszközök hardver, hanem szoftveres és tartalmi oldalán egyaránt.
Aztán lehet, hogy megszületik a kommunikáció egy újabb, ma még csak fejlesztői víziókban létező eszköze, amivel egy teljesen új piac is megnyílik?