Kis- és középvállalkozások fejleszthetik térítésmentesen a digitális tudásukat az Európai Digitális Innovációs Központok segítségével. A most elstartolt DigitalTech EDIH kiberbiztonsággal, blockchain technológiával, edtech és fintech megoldásokkal támogatja ezt a szektort.

Három éve nyújtotta be Magyarország a pályázatát a Brüsszeli Bizottság Digitális Európa Programjának keretében tagállami társfinanszírozással megvalósuló Európai Digitális Innovációs Központ(European Digital InnovationHub – EDIH) projektre. Ennek nyomán idéntől 5 ilyen központ kezdheti meg a működését Magyarországon.

Az Európa-szerte már több mint 150 taggal rendelkező hálózat célja, hogy a kkv-k és a közszféra szervezeteit támogassa a digitális átállásban, térítésmentesen is igénybe vehető képzéseken és tanácsadási szolgáltatásokon keresztül. A hálózat a 2021 és 2027 közötti időszakban segíti elő a tagországok gazdaságainak és társadalmainak digitális fejlődését.
A programban részt vevő öt hazai EDIH közül egy lefedi az agrárium digitális területeit, egy specializálódik a mesterséges intelligenciára, egy adatfókuszú, egy másik a digitális eszközökre fókuszál, egy pedig a nagyteljesítményű számítógépekkel ismerteti meg az érintetteket.
A hazai kkv-k különösen le vannak maradva a digitalizációban
A hazai kis- és középvállalkozások uniós szinten továbbra sem teljesítenek jól a digitális megoldások alkalmazásában. Sőt a digitális gazdaság és társadalom index (DESI) alapján hazánk a sereghajtók között van az EU vállalkozásait a digitális integráltság alapján összevető rangsorban.
A Magyarországon most induló DigitalTech EDIH kkv-k százai számára nyújt térítésmentes támogatást kiberbiztonsággal, blockchain technológiával, edtech és fintech megoldásokkal, valamint üzletfejlesztéssel kapcsolatos hiányosságaik, problémáik megoldásában.
A DESI-hez kapcsolódó felmérés szerint a vállalkozások digitális érettségét figyelembe véve még rosszabb a helyzet: alig egyötödük használ erőforrás-tervezési szoftvereket, és kevesebb mint 15%-uknak van aktív közösségimédia-jelenléte.
A kkv-k le vannak maradva olyan fejlett digitális technológiák alkalmazásában is, mint a big data (7 százalék, EU 14 százalék), vagy a felhőszolgáltatások (21 százalék, EU 34 százalék), vagy a mesterséges intelligencia (3 százalék, EU 8 százalék).
A hazai nagy egyetemek, vállalkozásfejlesztési szervezetek és az IT-iparág vezető képviselői által létrehozott DigitalTech EDIH mostantól alap, közép és haladó szinten kínál képzéseket, hogy segítse a résztvevőket a megfelelő szakmai tudás megszerzésében.
A főbb programpontok
A kurzusokon a résztvevők megismerhetik többek között az üzletfejlesztés főbb elemeit, megerősíthetik vagy felépíthetik vállalatuk kibervédelmét, hogy az esetleges támadásokat hárítani, az általuk okozott kárt minimalizálni tudják.
Tudást szerezhetnek a korszerű pénzügyi digitalizációs megoldások alkalmazásában, és olyan modern oktatási technológiákat is megismerhetnek, amelyekkel hatékonyabban tudják képezni a munkavállalóikat.
A képzések keretében megismerkedhetnek a blockchain technológiával is, amely a kkv-k számára is biztonságos megoldásokat kínál fizetési szolgáltatások lebonyolításához, vagy az „okos szerződéseknél”.
Digiméter: a digitalizáció a szervezetről és nem a technológiáról szól
A témának további aktualitást ad, hogy most jelent meg a kkv-k digitalizációját vizsgáló Digiméter tavaszi mélyinterjús kutatása, amelyet április-májusban folytattak arról, hogy mi serkenti vagy gátolja a magyar kis-és középvállalkozások digitalizációját.
A 2020 óta futó kutatásssorozat szerint ugyanis az elmúlt években sem sokat változott a hazai kkv-k digitalizációjának szintje, így fontos megérteni, hogy mi akadályozza a fejlődést, illetve mi támogatja azt.
Az idei kutatás alapján kijelenthető, hogy a digitalizáció elsősorban nem a technológiáról szól, hanem a cégvezetők nyitottságáról, a folyamatokról, a szervezetről és az emberekről, emiatt nagy részben HR feladat.
A digitalizáció elbukhat a cégvezetők vagy a munkavállalók ellenállásán, érdemes tehát bevonni őket, hogy magukénak érezzék azt. HR kihívást jelent az is, hogy a digitalizáció adott pontján el kell tudni dönteni, megváljunk-e a digitalizációra kevésbé nyitott (de másban nélkülözhetetlen) munkavállalóktól vagy hozzájuk igazítjuk a digitalizáció szintjét.
Végeredményben a digitalizáció nem cél, hanem eszköz, ami növeli a hatékonyságot és jobbá teszi a munkavégzést – derül ki a Digiméter tavaszi kutatásából.