Milyen hatást gyakorol a technológia a munkavégzés formáira, a céges kultúrára, a munkakörülményekre, a munkaerő jellegére és összetételére? Ma az európai cégek kevesebb, mint a harmadának van erre stratégiája, de közel fele már vezetett be rugalmas munkavégzést támogató szabályokat.
A kérdésekre európai országokban működő kis-, közép- és nagyvállalatok teljes munkaidőben foglalkoztatott dolgozói körében kereste a választ a Dell Technologies IDC-vel közös kutatása. A tanulmány a tratégiával rendelkező vállalatokat „a munka jövőjét szem előtt tartó szervezetként (Future of Work Determined Organisations, – FDO) azonosítja.
Változó munkavégzési stílusok
Ezeknél a vállalkozásoknál a stratégia fókuszában a digitális készségek elsajátítását lehetővé tevő képzési programok bevezetése áll. Az európai FDO-k már felismerték, hogy a munkavégzési stílusok folyamatosan változnak, és érdemes hozzájuk időben alkalmazkodni.
A rugalmas munkavégzést lehetővé tevő szabályokat alkalmazásában az Egyesült Királyság az éllovas. A brit vállalatok kétharmada jelezte, hogy igazodni akar a munkavállalók változó igényeihez.
A jövő munkahelyének megteremtéséhez a munkakörnyezet fejlesztésére is szükség van. A megkérdezett vállalatok 46 százaléka értett egyet abban, hogy az irodai tér áttervezése rendkívül fontos.
A jövő munkahelyét már nem csupán a cégek igényei határozzák meg, hanem egyre inkább az ember kerül a középpontba. Ennek kapcsán a tanulmányt megvitató hazai háttérbeszélgetésen Frankó-Csuba Dea, jövőkutató, digitalizáció és innováció szakértő kiemelte, hogy a klasszikus 20.századi cégek egy jelentős részénél még az a kérdés, hogyan tudják –lehetőleg súrlódásmentesen –túlélni a digitalizációt.
„A tudatos jövőképpel rendelkezők három területre összpontosítanak a digitális átalakulás során. Jövőálló gondolkodásmódot és kultúrát fejlesztenek, olyan módszereket alkalmaznak, amelyek támogatják a rugalmas és agilis munkavégzést, valamint az innováció és a könnyebb alkalmazkodás érdekében fejlesztik a munkakörnyezetet és a támogató technológiákat” – tette hozzá.
Erős a generációs megosztottság a munkahelyeken
Utóbbi kapcsán megjegyezte: az Y és a Z generáció tagjai nagyon ragaszkodnak ahhoz, hogy modern eszközökkel és kompatibilis környezetben dolgozzanak. A generációs megosztottság ugyanakkor gátja is lehet a gyors átállásnak. A tanulmány szerint az európai vállalatok munkaerejét 38 százalékban az Y, 35 százalékban az X és 7 százalékban a Z generáció alkotja. A cégek azzal tudnák leküzdeni a generációk közötti eltérésből fakadó nehézségeket, ha meghatároznák a problémák kiváltó okait, legyen szó a képzettség hiányáról, vagy az ismeretlentől való félelemről.
Technológiai innovációkkal biztosítható a munka és a magánélet közötti egyensúly,ami minden korábbinál fontosabb lesz a jövő munkaereje számára. A vállalatoknak nemcsak azért kell figyelembe venniük a munka és magánélet közötti egyensúly kérdését, hogy fokozzák az alkalmazottak elégedettségét, hanem azért is, hogy megtarthassák a munkaerőt.
Várható, hogy az FDO-k továbbra is szorgalmazni fogják a munkavállalókat segítő technológiai fejlesztéseket. A felhő alapú platformok (54%), a mobilbiztonsági szoftverek (49%) és az eszközök mobilkészülékről történő elérése (39%) az FDO-k szerint a legfontosabb elemei a hatékony munkavégzésnek.
Az FDO-k több mint fele vezetett be okos virtuális asszisztenseket, közel negyedük pedig már használ mesterséges intelligencia alapú háttérirodai megoldásokat, vagy tervezi ilyen rendszerek igénybevételét.
A biztonság fékezheti a digitális robbanást
A magyar jövőkutató szerint ugyanakkor figyelembe kell venni a biztonsági szempontokat is, ami fékezheti a digitális robbanást. Márpedig a biztonság valóban kulcskérdés az európai vállalkozások számára egy évvel a szigorú adatbiztonsági jogszabályok, a GDPR bevezetése után.
A vállalatok több mint egyharmada van azon a véleményen, hogy a biztonság, az adatvédelem és az irányítás jelenti legnagyobb kihívást a munkahelyi innovációkban. Fontos arra is odafigyelni, hogy a kevésbé hatékony megoldások miatt nőnek a biztonsági kockázatok, ami az üzleti és ügyféladatok szivárgásához vezethetnek.