Világszerte 3,2 millió, Magyarországon jelenleg 15 ezer hallgatója van a 25 éve indult Cisco Hálózati Akadémiának. A jubiláló közösség idéntől díjazza a szervezet legjobb oktatóit.
A Hálózati Akadémia Almási Béla-díjjal és a Networking Academy Oktatásért díjjal ismeri el azok munkáját, akik sokat tettek azért, hogy a hazai Cisco Hálózati Akadémia közössége ne csak itthon legyen sikeres. A díjat ezentúl évente 3 kategóriában ítéli oda az alapítók képviselőiből álló kuratórium.
Az idei NetAcad Oktatásért díj díjazottjai:
Intézményi kategóriában egy oktatási intézmény kapott díjat: ez a Debreceni SZC Mechwart András Gépipari és Informatikai Technikum.
Az oktatói kategória díjazottjai
Markovich László, aki jelenleg főállásban Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Technikumában dolgozik oktatóként. A NetAcad programhoz 2003-ban csatlakozott.
Akkor egy magán oktatócégnél adódott az a speciális lehetőség, hogy bevigyék ezt a képzést a börtön falai közé. A programra felvett fogvatartottak 2006 elején végeztek, és ennek révén OKJ-s szakmával a kezükben szabadultak.
Azóta is folyamatosan oktat ebben a rendszerben, több akadémián is a szakképzésben, felnőttképzésben, és speciális CCNA, CCNA Security, CCNA CyberOps, és CCNP tanfolyamokon.
Másfél évtizede az instruktorképzésbe is bekapcsolódott. A szakképzésben ebben a szakmában dolgozó oktatók legalább felének, és néhány egyetemi oktatónak is segített elsajátítani valamelyik kurzus anyagát, s váltak így ők maguk is a NetAcad rendszer oktatójává, így segített bővíteni a rendszert.
Szijártó László, jelenleg a Vas Megyei Szakképzési Centrum Gépipari és Informatikai Technikumának az oktató. A tanintézmény 20 éve lépett be az akadémiai programba, akkor még a győri Jedlik Ányos szakközépiskolában működő regionális akadémia lokális akadémiájaként.
A jelenlegi igazgatóval ketten voltak az első instruktorok. Az akkor zajló rendszerinformatikus képzésükben kezdetben csak a technikus évfolyamon kiegészítő anyagként, majd a 2008/2009-es tanévtől a normál oktatás részeként tanította a hálózati ismereteket. Innentől szinte csak a technikusok képzésében vesz részt, és az akadémiai tananyag minden részét oktatja.
Aktívabban 2008-tól vesz részt az oktatói közösség munkájában, 2009-ben elvégezte a CCNA Security képzést, valamint megszerezte az ipari minősítést is. Ekkor kapcsolódott be a tananyag angolról magyarra fordításába, egy másik, rövidebb életű fordítási projektnek is tagja volt, ez az oktatásban használt PacketTracer nevű hálózatszimulációs szoftver kezelőfelületének magyarra fordítását célozta. Ezen szoftver béta-tesztelő csapatának is sokáig tagja volt, így először értesülhetett annak újdonságairól.
Az InfoTanárium nevű képzéseken a tananyagban újonnan megjelenő technológiákról tartott előadásokat. Az Ipar 4.0 projekthez kapcsolódó informatikai rendszer- és alkalmazásüzemeltető képzés programtantervének kidolgozásában is részt vállalt.
Több mint 10 éve instruktor trénerként dolgozik, oktatók képzésében vesz részt. Ezen felül szombathelyi cégeknek is tartott tanfolyamokat, hogy városi szinten is ismertebbé tegye az akadémia képzési lehetőségeit. Diákjai közül jó páran helyezkedtek el a szakmában, közülük többen szereztek ipari minősítést is.
Gál Zoltán, okleveles villamosmérnök, a Debreceni Egyetem Informatikai Karán(DEIK) dolgozik habilitált egyetemi docensként, valamint az egyetemi Szuperszámítógép Központ vezetőjeként.
Az egyetem jogelőd szervezete, a Debreceni Universitas Egyesülés városi gerinchálózatát üzemeltette 1992 óta, ahol a 100 Mb/s sebességű FDDI gyűrűben a kor legismertebb Cisco eszközeit (AGS+/4router) működtette.
A kommunikációs technológia kilencvenes években ismeretes robbanásszerű terjedése és bővülése, valamint a hálózati támadások megjelenése szükségessé tette az Universitas gerinchálózatának professzionális internet szolgáltatói szintre emelését.
Emiatt csatlakozott a Cisco Hálózati Akadémia Programhoz 1999-ben, amikor Birmingham-ban CNAP oktatóképző vizsgát tett. A magyarországi oktatóképző központban CCNA, majd CCNP szintű tudást szerzett, amit máig a DEIK CNAP Oktatóközpont keretében személyesen félezer egyetemi hallgatónak, illetve középiskolai informatika tanárnak adott át.
A gyakorlatias tudás birtokában a Debreceni Egyetem adathálózatának több projektszintű bővítését végezte, illetve koordinálta az elmúlt évtizedekben.
Főbb állomásai: 1997. egyetemközi ATM gerinchálózat, 2003. egyetemi IP telefónia, 2004. egyetemi VoIP, 2005. egyetemi videokonferencia, 2011. egyetemi beltéri és kültéri WiFi, 2012. egyetemi multimédia stúdió.
A Tárgyak Internete(IoT) szakterülettel kibővített CNAP tudását 2016 óta az egyetemi reguláris képzésben is alkalmazza, mintegy kétezer feletti hallgató esetében.
Az életműdíjas
Fehér Gyula, Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Karának a docense kapta első ízben az Almási Béla életműdíjat. Kezdeményezésére az intézmény 1999-ben csatlakozott aNetAcad-hoz.
Kezdettől fogva az volt a céljuk, hogy a NetAcad kínálatában szereplő és folyamatosan bővülő számtalan képzés mindegyikét elérhetővé tegyék a hallgatóik és az itthoni egyéb oktatási intézmények számára.
Azt kívánták elérni, hogy minél gyorsabban terjedhessen ez a mozgósító, élményt, tudást és valódi kreativitást fejlesztő, életpálya indítást is adni tudó képzés. Azt is el tudták érni, hogy az oktatók képzését itthon, az egyetem informatikai karán lehessen megoldani, ne kelljen ezért Angliába vagy az USA-ba utazni.
A kar és jogelődjeinek a vezetői, oktatói és hallgatói folyamatos csapatmunkával, sok tanulással, vizsgázások sorával, laborépítéssel és -fejlesztéssel az EMEA területen belül másodikként megszerezték a Cisco Academy Training Center címet és ezzel a Cisco oktatóképzés jogát.
Ez először a CCNA és a CCNP kurzusokra teljesült, majd a többire is, ezáltal a teljes választékot tudták kínálni a hazai és az EMEA terület országai oktatási intézményeinek a számára.
A Cisco Hálózati Akadémiáról
A Cisco Hálózati Akadémia az anyavállalati programot 1997-ben indította néhány középiskolával kötött partnerségként, amely később felsőoktatási együttműködésekkel bővült.
Azóta a program hátrányos helyzetűekre, kiszolgáltatott fiatalokra és a fogyatékkal élőkre is kiterjedt, emellett közösségi központokba, katonai bázisokra és börtönökbe is eljutott.
Magyarország a programban résztvevő 190 ország egyik legeredményesebbje: jelenleg a nálunk működő 150 Cisco Akadémiának 15 500 aktív hallgatója és 350 oktatója van. Az elmúlt negyedszázad alatt a program Magyarországon közel 80 ezer hallgató képzését tette lehetővé. A hallgatók kétharmada középiskolás, míg egyharmada felsőoktatásban résztvevő diák.
A Cisco Hálózati Akadémia önkéntes alapon szerveződő közösség. Tagjai oktatási intézmények és non-profit szervezetek, amelyek a Cisco által kifejlesztett elektronikus tananyagokat eLearning környezetben, saját oktatási rendszerükbe integrálva oktatják, az iparágban használt legmodernebb hálózati eszközök felhasználásával.
A Cisco célja, hogy a következő tíz évben újabb 10 millió diák digitális képzése valósuljon meg az EMEA(Európa, Közel-Kelet, Afrika) régióban.