Ma még egy viszonylag szűk kör használja Magyarországon a wifi alapú hanghívást, a Voice over Wi-Fi-t, vagyis a VoWiFi szolgáltatást, amit tavaly szeptembertől vezetett be a Magyar Telekom. Azoknak az ügyfeleknek ajánlja a cég ezt a lehetőséget, akik valami miatt beltéri, vagy kültéri mobil lefedettségi hiánnyal küzdenek.

A Telekom hálózatában egyelőre csak a havidíjas lakossági és üzleti ügyfeleknek és csak magyarországi használatra aktiválható a szolgáltatás, de a későbbi tervekben szóba kerülhet a feltöltőkártyások bevonása is, valamint egy még későbbi időszakban ennek kiterjesztése a külföldi wifi hálózatokra is – tudtuk meg egy a napokban a szolgáltató szakemberivel tartott háttérbeszélgetésen.

Párban jár a VoLTE-val

A szolgáltatás mögött lényegében ugyanaz a Voice over LTE(VoLTE) technológia áll, amit 4G hangnak is hívnak, és aminek a lényege, hogy a hanghívás nem a hagyományos mobilhang elemeken megy keresztül, hanem a hívás vezérlési része IP-alapú multimédia alrendszert(IMS) használ. Ez a technológia fogja majd a későbbi 5G hálózatokon is biztosítani a hangátvitelt.

A VoLTE-nél, amely már mind a négy hazai szolgáltató kínálatában megtalálható, a jobb hangminőség, a gyorsabban felépülő hívás és a párhuzamosan elérhető szélessávú hálózat jelent minőségi ugrást a korábbiakhoz képest.

A VoWifi ezen felül biztosítja azt, hogy a mobil lefedettség nélküli területeken is lehessen mobilról hanghívást kezdeményezni feltéve, ha van ott elérhető és elfogadható minőségű wifi kapcsolat, mindegy melyik szolgáltató jóvoltából. A hanghívás minősége olyan lesz, amilyen a wifi minősége. (VoWifi szolgáltatást a Telekomon kívül még a Digi Mobil nyújt.)

A rendszer mindig az adott helyzetnek megfelelően vált át wifire, vagy vissza a mobilhálózatra. Alapból olyan a beállítás, hogy a wifire váltás csak akkor következzen be, ha nagyon gyenge a mobil lefedettség, de ezt a készüléken át lehet manuálisan állítani.

Lefedettségi problémák jellemzően pincékben, mélygarázsokban jelentkezhetnek, ahol túl költséges lenne vagy műszakilag nem megvalósítható a lefedettség kiépítése, de gondot okozhatnak a fémgőzölt ablaküvegek, vagy a társasházak grafitos szigetelése.

A normál hívás viszont akkor szakad meg, ha sem 4G, sem wifi hálózati technológia nem érhető el az adott területen. Segélyhívás esetén viszont ez sem következik be, azt a hálózati központ áttereli a 2G, 3G hálózatra.

Hogyan lehet valaki VoWifi ügyfél?

Jelenleg nem kampányolja a Telekom a szolgáltatást, az előfizetők kétféle módon juthatnak hozzá. Egyrészt vagy jelzik az ügyfélszolgálatnak, hogy problémáik vannak a mobilos lefedettséggel, az ügyintéző ennek ismeretében tudja számukra aktiválni a szolgáltatást, feltéve, ha az ügyfelek készüléke VoWifi-képes.

Másrészt, azok az előfizetők, akik képesek saját maguk is felismerni, hogy számukra ez lehet a lefedettségi megoldás, maguk is tudják kezdeményezni sms-en keresztül az aktiválást: +WIFIHANG vagy a +VOWIFI kódok elküldésével az 1430-as számra. A válasz sms-ben az engedély mellett megkapják a tudnivalókat is az aktiválás végrehajtásához.

A szolgáltató portfoliójában jelenleg nagyjából 70 VoWifi-képes készülék van, amelyek között egyaránt megtalálható androidos és iOS operációs rendszerű is. Van egy lista arról is, hogy a kártyafüggetlen készülékek esetében melyiknél működik, illetve melyiknél nem a szolgáltatás. Csak azoknál vállalja a szolgáltató a garantált minőséget, amiket maga is tesztelt, ilyenek a Samsung, a Huawei és az Apple eszközei.

A szakértőktől megtudtuk, hogy eddig még viszonylag kisszámú ügyfélnek aktiválták, és ezen ügyfelek is csak részben indítják Wifi hálózatról a hívásaikat. Ugyanakkor a piac növekedési potenciálját jelzi, hogy bő két évvel a bevezetés után a Telekom VoLTE ügyfeleinek a száma már több mint egymillió.

A wifis hívás titkosított csatornán zajlik

Kérdésemre igyekeztek eloszlatni viszont a publikus wifi hálózatokkal kapcsolatos biztonsági aggályokat, azzal, hogy a VoWifi külön titkosított privát hálózati VPN csatornát épít ki a mobilhálózattal és a hívás azon bonyolódik.

Elhangzott, hogy a VoWifi nem kiváltani akarja a mobilhálózatot, ami minőségi és egyéb szempontból jobban kézben tartható, a technológia csak kiegészítő szolgáltatási célokat szolgál. Ezért indult el a szolgáltatás egyelőre a havidíjas szegmensben, deelvi akadálya nem lesz annak, hogy feltöltőkártyásokat is bevonják a szolgáltatási körbe.

Ami a külföldi wifi hálózatokat illeti, azok minősége a hazaiaknál nehezebben behatárolható, maga a folyamat is nehezebben kontrollálható az országhatáron túl. Technológiailag adott erre is a lehetőség, ami azonban üzletstratégiai kérdéseket is felvet, például a számlázást, főleg az Európai Unión kívül.

Kérdésünkre, hogy mennyire van igény arra, hogy a technológia adta lehetőséget kihasználva, a hanghívással párhuzamosan adatjellegű kommunikáció, – térkép, navigáció – is menjen, a szakértők elmondták, hogy a VoLTE-nél már használják az ügyfelek, de a Vowifinél ez még nem látszik.

A navigáció nem is tipikus VoWifi felhasználás. Hozzátették, amúgy erről még nem készült külön felmérés.A VoWIFI esetében nem a navigációs felhasználások lesznek tipikusak, de más alkalmazásoknál ki lehet használni az adat és hang együttes elérhetőségét.

A VoWifi hanghívásnak igénybevételi, egyszeri, belépési vagy havi díja nincs. Ugyanakkor a hanghívás díja maga nem díjmentes. A hanghívás percdíjai megegyeznek az ügyfél díjcsomagjának megfelelő minden más technológián (2G/3G/4G Hang) bonyolított mobil hanghívások árazásával.

A havi és leforgalmazhatósági kedvezmények ugyanúgy érvényesek a Wi-Fi-n keresztül bonyolított hanghívásokra is.