Soha nem látott mértékben alakítják át a munkakörnyezetet és a benne dolgozó embereket a legújabb technológiák. A cégvezetőktől is elvárt lesz a technológiai affinitás.

A legutóbbi századfordulón az e-mail és a internetes szolgáltatások alakították át jelentősen termelékenységi mutatókat. Manapság a mesterséges intelligencia (AI), a gépi tanulás(ML) a különféle együttműködési megoldások befolyásolják a munkakörnyezetet és a benne dolgozó embert. Egyebek mellett ezt állapítja meg a DXC Technology 2020-as munkaerő-piaci előrejelzése.

Hozzáteszi, hogy az inspirált munkaerő nagyságrendekkel termelékenyebb, mint egy szimplán elégedett. A jó kommunikáció és a közösségi technológiák, az e-mailezéssel szemben akár 20-25%-kal is növelhetik a szellemi munkát végzők teljesítményét.

Hogyan alakítja át a mesterséges intelligencia a szakmákat

A következő években vállalatok egyik fontos feladata a mesterséges intelligencia(AI) adaptálása. Ennek kapcsán megváltozik a vezetők feladatköre is: meg kell találniuk az AI asszisztensek és az emberek közötti ideális kommunikációt.

Az AI számos szakmát kétféle módon is gyökeresen átalakít. Egyfelől az alacsony költségű virtuális asszisztensek révén, amelyeket néha szoftverügynököknek is hívnak, jóval nagyobb felhasználói kör számára válnak elérhetővé személyre szabott szolgáltatások.

Másfelől az AI segítségével minden korábbinál jobban tudjuk menedzselni az adatcunamit, csökkenteni az emberi eredetű hibákat. A szakemberek felhívják ugyanakkor arra is a figyelmet, hogy, ahogy ezek a döntéstámogató rendszerek egyre kifinomultabbak lesznek, a szakemberek egyre jobban támaszkodnak rájuk és idővel nem tudják majd átadni ezeket a készségeket másoknak. A vállalatoknak így el kell dönteniük, milyen kompromisszumot vállalnak az AI asszisztensek használata és a készségek lehetséges elvesztése között.

Emberek helyett gépekre tervezünk IT szolgáltatásokat

Fontos változás, hogy a jövőben az IT- rendszerek tervezési fókusza a gépek felé tolódik el, párhuzamosan azzal, ahogy a folyamatok pedig egyre inkább az adatokra irányulnak. Új architektúrák jönnek létre. Az adatfeldolgozó architektúrák folyamatosan frissülnek új gép-gép közötti kommunikációs(M2M) képességekkel, az elemzések pedig a hálózat végpontjaiig terjednek, ahol az adatok találhatók. Rövidül a késleltetési idő , ami jobb és gyorsabb döntéseket tesz lehetővé, alacsonyabb költségek mellett.

A döntéshozatal gyorsaságát jelzi, hogy míg egy ember 0,5-1 másodperc alatt hoz meg egy döntést, addig a mikroprocesszoroknak ehhez néhány nanomásodpercre van szükségük. A gépek által hozott döntések jóval szélesebb, közel valós idejű adathalmazokon alapulnak.

Ezektől a változásoktól látványosan átalakul a mindennapi közlekedés, jönnek majg az okos parkolóórák, az okos közlekedési jelek, az okos forgalomáramlás és végül az autonóm autók, illetve az okosvárosok, amelyek végpontjait nem kell majd távoli adatközpontokhoz kapcsolni.

Ökoszisztémákban gyűlnek a vállalati adatok

Az autonóm vezetési szenzoradatokon például több autógyártó osztozhat, amelyeket felhasználhatnak az új autómodelljeikben. Ugyanígy az egészségügyi adatok, amelyekre több szolgáltató és közegészségügyi szervezet lát rá, hogy jobb és személyre szabhatóbb legyen a gyógyítás hatékonysága. A pénzügyi adatainkat pedig több pénzintézet és befektetési társaság között is megoszthatjuk, hogy a lehető legjobb hozamot érhessük el.

Az ökoszisztémák működéséhez viszont kell a bizalom, hogy biztonságban tudhassuk az adataikat, a vállalatok pedig jogszerűen használhassák fel azokat. A megfelelő jóváhagyásoknak és a technológiai megoldásoknak (AI, IoT, megosztott könyvelési technológia) köszönhetően a gyártók, szolgáltatók és fogyasztók szívesebben fogják megosztani adataikat.

Így az adatökoszisztémák gyors növekedésnek indulhatnak, mert a vállalatvezetők a jövőben az ilyen ökoszisztéma központú üzleti modelleket és kereskedelmi partnereket fogják keresni.

Szólójátékosok helyett jöjjön a csapatmunka

A jelentés szerint a vállalatok felismerték, hogy az üzleti eredményekhez nem elég egyszerűen felgyorsulni vagy több megbeszélést tartani. A cégek sikere a hatékony csapatmunkában rejlik, és azok a csapatok hatékonyak, amelyeket engednek önálló döntéseket hozni, értik a feladatukat és a határaikat, és megbíznak bennük. Az igazán jól teljesítő csapatok megosztják a tudásukat egymás között.

A hagyományos, silókra épülő egyéni „hősökre”alapozó piramisszerű szervezeti modellekkel szemben teret nyer a rugalmas multidimenziós munkavállalókra épülő szervezeti struktúra. A vállalatok az egyes dolgozók helyett a csapatok hatékonnyá tételére koncentrálnak. A csúcsteljesítményt nyújtó egyének helyét a jól összehangolt csapatok veszik át.

A jövő üzleti vezetőjének legyen technológiai affinitása is

A jelentés szerint idéntől úgymond élre törnek a technológiai fókusszal rendelkező üzleti vezetők, akik a vállalat hatékonyságát, agilitását és innovatív erejét előmozdító technológiákban látják a siker kulcsát.

Ezek a „technológiai evangelisták” C-szintű vezetői pozíciókban tervezik meg a vállalat digitális stratégiáját, és olyan témák foglalkoztatják őket, mint az okostermékek, fúziók, akvizíciók, a szellemi tulajdon fejlesztése és a tanulás, ami hozzájárul a digitalizáció felgyorsulásához.