A társaság budapesti fejlesztési központja már most is egyre fontosabb szerepet játszik a német anyavállalat globális fejlesztéseiben, az automatizált- és az elektromos mobilitás területén. Időközben épül az újabb campus is, az önvezető autózáshoz kapcsolódó fejlesztéseknek.

Önvezetős szabadalmak a Boschnál

A 37 milliárd forint értékű második projektnek egy éve még csak a virtuális valóság alapú demóját tekinthették meg az érdeklődők, azóta elindult a tényleges beruházás is. A 90 ezer négyzetméteres campus végleges átadása az eredetileg tervezett 2021 helyett várhatóan 2022-ben lesz.

A világon három helyszínen, köztük Budapesten fejleszt autonóm járműveket a Bosch. A budapesti központ, amely a világ összes autóipari cégének fejleszt alkatrészeket, egyre hangsúlyosabb szerepet játszik a cégcsoporton belül, és jelenleg az egyetlen olyan helyszín, ahol a Bosch csoport mind a hat autóipari divíziója képviselteti magát.

A szervezet a legfontosabb kutatásokat a mesterséges intelligencia, az autonóm járművek és az elektromobilitás területén végzi. A budapesti központból irányítják a Kolozsváron és Szófiában található mérnöki központok tevékenységét is.

Szabadalmaztatott önvezető technológiák Budapestről

„A Bosch fontos célkitűzése, hogy 2025-re nemcsak az autóipari, hanem a vállalat minden termékében benne legyen a mesterséges intelligencia, vagy a termék előállítása során használják azt” – hangsúlyozza Szászi István, a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője.

Az egységhez az elmúlt években számos, a mesterséges intelligenciához és az önvezető járművekhez köthető szabadalom fűződik. A mesterséges intelligenciára épül a budapesti mérnökök által nemrégiben szabadalmaztatott, forgalmi előrejelző alkalmazás is, amely szenzorok segítségével növeli a járművek biztonságát.

Az alkalmazás a vezetés közben bekövetkező események előrejelzését az eddigi egy másodperces iparági szinthez képest 5,3 másodpercre növeli. Ez azt jelenti, hogy a sofőrnek több mint ötször annyi ideje van felkészülnie a váratlan közlekedési eseményre, mint korábban.

Az új alkalmazás 97 százalékos pontossággal jelzi előre a várható eseményeket, modellezve a környező járművek és gyalogosok mozgását is. A mérnökök a mobiltelefonos szövegfelismerésben használt technológia működési elvére és a mesterséges intelligenciára építve fejlesztették ki az alkalmazást.

Bosch

A Bosch budapesti szakemberei a járművezetők számára látható technológiák közül a sávelhagyás, a sávdetektálás, az adaptív távolságtartó automatika (ACC), a kormányrendszerek, parkolási funkciók és multimédiás eszközök fejlesztésében is részt vesznek.

Olyan járműbiztonsági rendszereken is dolgoznak (Chassis Systems Control), mint a jelzőtábla- és a gyalogos felismerés. Foglalkoznak emellett a sofőrök elől rejtve maradó technológiákkal, így elektronikai szenzorokkal és beavatkozó szervekkel, valamint gyorsulásérzékelőkkel is.

A központ legújabb fejlesztési területei a károsanyag-kibocsátást jelentősen csökkentő hajtástechnológiák, az üzemanyagcellák, valamint a 48 V-os, mild-hibrid rendszerek. Ezek a tisztán elektromos járművek elterjedéséig átmeneti technológiaként fontos szerepet játszhatnak az autóiparban.

A Bosch nálunk a városi forgalomban is tesztelheti a jövő járműveit

A másfél évtizeddel ezelőtt létesített budapesti fejlesztési központban jelenleg már több mint ezer mérnök vesz részt az önvezető autózáshoz – köztük a 2-es és a 4-es szintű technológiákhoz – kapcsolódó fejlesztési projektekben.

A Boschnak 2018 óta arra is van engedélye Magyarországon, hogy tesztmérnökökkel és tesztautókkal városi forgalomban próbáljon ki önvezető-jármű funkciókat. A Daimlerrel közösen pedig a legmagasabb fokú automatizáltságot jelentő, 4-es és 5-ös szintű robottaxik funkcióit is tesztelhetik Kalifornia mellett nálunk is.