A tervezettnél néhány hónappal később, de mától már élesben használható az Életmentő mobilapplikáció, amely gyorsítja és hatékonyabban kezeli a mentős segélyhívást. A cseh fejlesztésű app jelenleg négy országban érhető el.
Tavaly áprilisban jelentették be, hogy az Országos Mentőszolgálatnál elkezdték a tesztelését a mentőhívás gyorsítását és egyszerűsítését szolgáló mobilapplikációnak. A több hónapig tartó alapos tesztidőszak után mostantól élesedik az Életmentő néven jegyzett app, amely az összes hazai mobilszolgáltató ügyfelei számára ingyenesen elérhető.
Az ikon alapú megoldás túllép a nyelvi problémákon
A segélyhívást közvetlenül az okostelefonos alkalmazásból lehet elindítani. Az ÉletMentő app hívásai „klasszikus” segélyhívásoknak számítanak, de már a hívás fogadásakor rendelkezésre áll, és a monitoron látható egy digitális adatcsomag is. Ha olyan területről érkezik a hívás, ahol nem áll rendelkezésre 4G lefedettség, az adatokat sms-ben továbbítja a rendszer – hangzott el a mai budapesti bejelentésen.
Az alkalmazás szuperpontos helymeghatározást továbbít a mentésirányítóhoz, ennek alapján a kiérkező mentő még azt is látja, hogy melyik épületrészben van a bajbajutott. Ez különösen fontos eszméletvesztés esetén.
Az app meg tudja jeleníteni az előre feltöltött egészségügyi adatokat is. Ezek alapján a mentésirányító a riasztással egy időben látja egyebek mellett a bajbajutott korát, nemét, gyógyszerérzékenységeit. Vészhelyzetben ezek a nyert percek döntő jelentőségűek lehetnek.
Tartalmazza a felhasználóhoz legközelebb eső gyógyszertár, kórház, defibrillátor helyét, valamint része egy elsősegélynyújtó kisokos is, ami a bajbajutottat első körben segítőket irányítja abban, hogy mit kell tenniük. Mivel ikon alapú a megoldás, az alkalmazást az is tudja használni, aki nem tud beszélni, vagy nem érti a nyelvet.
Ausztriában, Csehországban és Szlovákiában is használhatjuk
Az ÉletMentő applikáció ugyanis eddig három országban – Csehországban, Ausztriában és Szlovákiában – működik. Csehországban már több mint 1 millióan töltötték le az alkalmazást, és több mint 40 ezer esetben adtak le segélykérést. A felhasználói visszajelzések alapján a leggyakrabban végtagtörések, allergiás reakció, illetve szívroham esetén kértek segítséget az applikáción keresztül.
Az alkalmazást a cseh Medical Information Technologies fejleszti, és a hazai változat fejlesztése során felhasználják e három ország tapasztalatait, de kifejezett cél, hogy egy teljesen lokalizált, a hazai igényeknek megfelelő tartalom jöhessen létre. Az alkalmazás hazai lokalizációjának a fejlesztését és a mögöttes rendszer működtetését a Vodafone Magyarország Alapítvány finanszírozza.
„Az Életmentő applikációval olyan innovatív megoldást vezetünk be Magyarországon, amely a társadalom egésze számára hasznos lesz, hiszen a legkritikusabb pillanatokban nyújt segítő kezet” – mondta el Dr. Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország vezérigazgató-helyettese és a Vodafone Alapítvány kuratóriumának tagja.
„A digitalizáció az egyik legnagyobb kihívás az Országos Mentőszolgálat életében. Már ma is sok technológiai innovációt használunk. Célunk, hogy minél több ember letöltse az applikációt és így még gyorsabban tudjunk segíteni” – emelte ki Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója.