Visszatért a növekedés az európai okostelefon-piacra. Piacvezető a Samsung, amit nemcsak a Galaxy S24 családnak, hanem az olcsóbb A-sorozat iránti keresletnek is köszönhet. Utóbbiakból három modell is felkerült a térség tízes toplistájára, amit amúgy az IPhone 15 Pro Max vezet.

A legkeresettebb okostelefonokról Európában

A Canalys idei első negyedéves kutatása szerint az (Oroszország nélkül számított) európai okostelefonpiac ismét kezd magára találni, a szállítások éves szinten 2%-kal, 33,1 millió darabra nőttek.

A trend az enyhülő makrogazdasági feltételeknek és az androidos felhasználóknak köszönhető, akik idénre tervezik a koronavírus járvány idején vásárolt eszközeik cseréjét.

Az első negyedévben a márkák közül a Samsung fedte le a piac több mint az egyharmadát(37%) az erős Galaxy S24 sorozatnak és az alacsony árkategóriás A sorozat portfóliófrissítésének köszönhetően.

Az Apple-é a második hely 22%-os piaci részesedéssel. Dobogós lett még a Xiaomi 16 százalékkal. A vezető ötösfogat tagja még a Motorola(6%) és a HONOR (3%).

A legkeresettebb okostelefonokról Európában

Bejött az AI-befektetés a Samsungnak

Az elemzők szerint az árkategóriák közötti megosztottság is egyre nagyobb eltérést mutat. A prémium szegmensen belül előretörnek az „ultrák”, vagy „pro-k”, míg a másik végén a tömegpiac a legalacsonyabb árszegmensek felé tolódik.

A prémium kategóriában az idei első negyedévben volt kimutatható a legmagasabb részesedés Európában, mivel a 800 dollárt meghaladó okostelefonok adták a szállítások mintegy egyharmadát.

A prémium piacot a Samsung Galaxy S24 sorozata hajtotta, mivel a modellben megjelenő mesterséges intelligencia(AI) alapú megoldásokat díjazták a felhasználók. Az idei Galaxy S sorozatból az év első három hónapjában 4,3 millió darab, a tavalyi modellhez képest 58 százalékkal több érkezett.

A pénztárcabarát telefonok tartják kordában az átlagárakat

A piacon egyre jobban keresett olcsóbb eszközök nem engedték elszabadulni az árakat, azok átlagosan csak 2 százalékkal drágultak a negyedév során.

A pénztárcabarát modellek iránti megnövekedett keresletet jól tükrözi a legnagyobb mennyiségben szállított telefonok tízes listája, ahol az előbbiek kategóriájában megtalálható a Samsung Galaxy A15 és A25 mellett a Xiaomi Redmi 13C és Redmi Note 13 4G telefonja is.

Az alsó kategóriás kereslet növekedése létfontosságú lesz ahhoz is, hogy a piac 2024-ben végleg visszatérjen a növekedéshez – emelik ki az elemzők. A lista első két helyén az Apple aktuális csúcsmodelljei: az IPhone 15 Pro Max és az IPhone 15 Pro találhatók, utóbbi hajszálnyira előzi meg az ugyancsak dobogós Galaxy S24-et.

A legkeresettebb okostelefonokról Európában

Kutatás az AI okostelefonokba költözéséről

Külön felmérés készült az AI elfogadottságáról az európai fogyasztók körében.

Ennek alapján az elemzők kiemelik, hogy a kutatásban a válaszadók 40%-a pozitívan áll a mesterséges intelligencia telefonokba költözéséhez.

Azt is hozzáteszik ugyanakkor, hogy egyelőre valószínűleg nagy marad az eltérés az érdeklődés és a vásárlási szándék között.

Következésképpen a telefonok AI-képességeit holisztikusan és kiegyensúlyozottan kell használni a termék- és márkamarketing részeként, mivel az átlagos európai fogyasztó ma még óvatosan optimista az okostelefonok mesterséges intelligenciájával kapcsolatban.

A legkeresettebb okostelefonokról Európában

Az év egészére növekedés várható

A Canalys előrejelzése szerint az európai okostelefon-piac 2024-ben várhatóan 1 százalékkal fog növekedni, mivel a hosszabb élettartamú eszközök miatt a kereslet szerény marad.

Ezen belül az AI-képességek közép- és hosszú távú törekvések maradnak mind a fogyasztók, mind a szállítók számára, és idén még valószínűleg nem fognak jelentős keresletet generálni ebben az évben.

A következő évben a gyártóknak még jobban oda kell figyelniük az EU környezetbarát tervezési irányelvének, amely megerősíti az okostelefonok szoftverfrissítési, tartóssági és javíthatósági követelményeit.

A fenntarthatóság, a megfelelőség, a mesterséges intelligencia, a márkaerősítés és a hardveres innováció közötti egyensúlyt kell megtalálnia a szállítóknak ahhoz, hogy a következő években is sikeresek maradjanak Európában.