A hazai e-kereskedelem friss szereplője teljesen új piacot nyit a magyarországi webáruházaknak a kiszervezett raktárlogisztikában. Az Üllőn felépített fulfillment központjában elkészült az első fázis, elindult a nagyüzem.

A Boxy Logisztikai Zrt. piacra lépésével újabb szereplő jelent meg a hazai online kereskedelem logisztika mint szolgáltatás(LaaS – logistics as a service) szegmensében. A magát logisztikai-informatikai cégként meghatározó társaságot 2020-ban alapították, két kockázati tőkebefektető a Lead Ventures és a GranPrivate Equity Zrt. részvételével.
A vállalat a hazai webáruházak számára nyújt teljes körű raktárlogisztikai szolgáltatásokat, amelyek mögött korszerű robotikai, és mesterséges intelligencia alapú technológiai háttér van. Ez utóbbiak teszik lehetővé a mai kor egyre erőteljesebb elvárását az aznapi kiszállítást is. Ehhez a cég csomaglogisztikával is rendelkezik, vagyis van saját fuvarozó flottája is.
A Boxy skálázható szolgáltatásokat nyújt, amiven a nagy webáruházak mellett ki tudja szolgálni a havi 100 rendeléssel működő, vagy induló webshopokat is. A cég új raktárbázisa Üllőn épül, az első 10 ezer négyzetméteres komplexum idén készüllt el, de a 2027-re már 62 ezer négyzetméteres összterület felépítése a cél.
Ezt igénylik a webáruházak
Ma Magyarországon a webáruházak javarészt teljes raktárt vagy csak polchelyet bérelnek, a rendelések kiszállításához pedig többnyire külön futárszolgálatot vesznek igénybe. A cég által képviselt kiszervezett fulfillment szolgáltatás azonban lefedi a teljes logisztikai folyamatot, beleértve az integrált raktári informatikai rendszert, a robotizált csomag-összekészítést, a szortírozást, a csomagolást, és ha kell a kiszállítást is.
A Boxy-nál a közeljövőre stagnálással számolnak, de hosszabb távon jelentős fejlődési potenciált látnak mind a hazai, mind a célként kitűzött régiós piacon is. A koronavírus-járvány nagyot lendített az ágazaton, hatására 2019-ről 2020-ra több mint 45%-kal nőtt az e-kereskedelem, majd tavaly további 30%-ot meghaladó bővülést produkált, és ez még mindig elmarad a globális növekedés ütemétől – emeli ki Táncsics András, a Boxy vezérigazgatója.
Szerinte a hazai webáruházak többéves lemaradásban vannak, a webes értékesítés még mindig csak a 10 százalékát adja a teljes hazai kiskereskedelemnek. Nemcsak forgalomban, hanem piaci érettségben is van még hová fejlődnie a webshopoknak.
A Boxy által a hazai webshopok körében készített kutatás eredményei szerint a megkérdezett webshopoknak ma még mindössze az 5%-a szervezi ki raktárlogisztikai folyamatait. Ez azt jelenti, hogy a 90 százalékuk egyelőre mindent manuálisan csinál. A saját raktározás sokba is kerülhet, mert az üzlet helyett a csomagolással, és a rendelt termékek összeszedésével töltik az idejüket a webshopok alkalmazottai.
A fulfillment szolgáltatásé a jövő
Nemzetközileg már érvényes az a trend, hogy minél nagyobb a piac, annál nagyobb az igény a fulfillment szolgáltatásokra. Ez a piaci szegmens Magyarországon 2021-ben mintegy 100 millió eurós piaci lehetőséget jelentett.
Ma Magyarországon nagyságrendileg 10-12-re tehető a fulfillment szolgáltatással és saját operációval rendelkező társaság. A Boxy nemcsak az árban, hanem a technológiai felkészültségben is igyekszik megkülönböztetni magát a versenytársaktól. Az újonnan átadott üllői raktárban a folyamatok 70 százaléka már robotizált, de már keresik a további hasonló megoldásokat, a további folyamatok automatizálására.

A raktári rendszer az automatizált goods-to-person rendszertől kezdve a robotizált szortirozó megoldáson át az integrált szoftveres irányító platformig sok mindent tartalmaz. A működése részben felhő alapú, részben telephelyi(on premise) megoldás, utóbbi a robotokat vezérlő szervert jelenti. Az internetkapcsolat összetett, optikai, mikrohullámú és műholdas technológiát egyaránt jelent, a robotok erre dedikált wifi hálózaton működnek, de a vezérigazgató elmondása szerint a későbbiekben gondolkodnak privát mobil hálózatban is.