A tavalyinál ütemesebben kezdte az évet a Magyar Telekom csoport. A járvány kitolódása ellenére az idei első negyedévi bevételi és eredménymutatók zömének a növekedési dinamikája többszörösen meghaladta az egy évvel korábbiét. Folytatódik a gigabites vezetékes és az 5G mobilhálózat fejlesztése.

Erősen indította az évet a Telekom (2021)

A koronavírus járvány harmadik hulláma súlyosabbnak bizonyult a korábbiaknál, de az egy ideje már agilis működésű társaság gyorsabban tudott alkalmazkodni a kihívásokhoz – emelte ki a pénzügyi jelentést értékelő háttérbeszélgetésen Daria Dodonova, gazdasági vezérigazgató-helyettes.

A vezetékes szegmenst a TV-szolgáltatás tartotta növekedési pályán

Míg a tavalyi évkezdet éves összevetésben a csoport bevételeiben alig 0,2 százalékos növekedést hozott, az idei első negyedévben ugyanez a mutató elérte az 1,9 százalékot, ami számszerűsítve 162,3 milliárd forintot jelentett.

Még ennél is nagyobb volt az ugrás a jövedelmezőségi mutatókban, az EBITDA a tavalyi első negyedévben 1,1 százalékkal, az idei első három hónapban 8 százalékot meghaladó mértékben nőtt, elérte az 50,2 milliárd forintot. Az adózott eredmény pedig az egy évvel korábbi 800 milliós mínusz után pozitívba fordult, elérte a 10,1 millárd forintot.

Ami az egyes szegmenseket illeti, a legfőbb bevételi forrásnak számító mobil bevételek éves összehasonlításban az idei első negyedévében 2,5%-kal, 90,4 milliárd forintra nőttek. Ez a mobil adatbevételek felfutásának köszönhető, ami ellensúlyozni tudta a csökkenő hangbevételek hatását.

A vezetékes bevételek ugyanezen időszakban 1,9%-kal, 53,8 milliárd forintra nőttek. Itt a növekedés a TV-bevételeknek tulajdonítható, amelyek kompenzálták mind a hangalapú bevételek visszaesését, mind a novemberi kormányrendelet alapján a gyerekes családoknak és a tanároknak járó ingyenes vezetékes net okozta bevételkiesést.

Ennek kapcsán, kérdésre válaszolva Szabó Melinda kereskedelmi vezérigazgató-helyettes azt elmondta, hogy a kilátásba helyezett kormányzati kompenzációról még nem született megállapodás, de a bevételkiesés számszerű értékét nem kívánta nyilvánosságra hozni.

Tovább épül a gigabites és az 5G-hálózat

Elhangzott, hogy a vezetékes internet ügyfélköre egy év alatt 7,1 százalékkal, a TV előfizetői kör pedig 6,5 százalékkal bővült, utóbbi már meghaladja az 1 millió 256 ezret, ebből az IPTV ügyfelek száma 952 ezer. Szabó Melinda a további növekedés szempontjából fontos mérföldkőnek tartja a nemrégiben bevezetett felhő alapú több képernyős TV-platformot, amely Magyarországon elsőként tesz elérhetővé 4K-s tartalmakat.

A rendszerintegrációs (RI) és IT szegmens 18,1 milliárd forintra tehető bevételei az első negyedévben a korábbiaknál mérsékeltebben csökkentek, ami a kevesebb állami projekt és az ezt ellensúlyozó vállalati szektorból származó bevételek együttes hatását tükrözi.

„A Telekom vezetékes és mobil hálózata a folyamatos fejlesztések révén jól bírta a megnövekedett ügyfélkörből is eredő kihívásokat. A társaság jelentős előrelépést tett a gigabites vezetékes hálózat építésében, ezen belül ma már mintegy 900 településnek van optikai hálózata” – emelte ki Daria Dodonova.

A Telekom vezetékes hálózata

Erősen indította az évet a Telekom (2021)

A vezérigazgató-helyettes kérdésünkre elmondta, hogy az egy éve elindított 5G szolgáltatás alapjául szolgáló hálózat is ütemesen bővül, ami jelenleg Budapestet, a Balaton környékét és további 6 vidéki várost jelent. A lefedettség mértéke jelenleg 10 százalékos, a szolgáltatás igénybevételéhez 19-féle 5G-s készüléket ajánlanak.

Mi várható az az eSIM technológia felfutásától?

Szabó Melinda beszélt a neteléréssel kapcsolatos változó ügyféligényekről. Mint mondta a home office-ba kényszerült háztartásokban mára felértékelődött az otthoni internet stabilitása, és annak minőségi elérése a lakás minden pontján. Ezt a célt szolgálja a pár hónapja bevezetett okoswifi technológia.

Komoly üzleti lehetőségeket rejt még a jelenleg egyedül a Telekom hálózatában elérhető eSIM, multiSIM technológia is, amelyet jelenleg mintegy 100 ezer ügyfél vesz igénybe.

A kereskedelmi vezérigazgató-helyettes beszélt a digitalizáció felpörgetéséről, ezen belül is a webes értékesítés felfutásáról, aminek nyomán a Telekom harmadik éve tartja piacvezető pozícióját a hazai online mobiltelefon és tablet értékesítésben, és az 5. helyét a TV-eladásokban.

„A kis- és középvállalati ügyfélkör számára a digitalizáció felgyorsítása érdekében nemcsak újabb termékeket és szolgáltatásokat vezetett be a cég, hanem továbbfejlesztette a tudásátadást és közösségépítést is jelentő Hello Biznisz platformot” – emelte ki Szabó Melinda.

A magyarországi távközlési piac folytatódó konszolidációja kapcsán a gazdasági vezérigazgató-helyettest kérdeztük arról, mire számít, és hogyan készül a Telekom a DIGI és a 4iG tervezett fúziója utáni helyzetre. Daria Dodonova a konkrét ügyletet és kihatását nem kívánta kommentálni. Általánosságban azt emelte ki, hogy már eddig is erős verseny jellemzi a magyar telekom piacot, mind üzleti, mind technológiai szempontból, nagy az elsőségre törekvési hajlam a piaci szereplőkben.