A felelősen, de érzelmi alapon költő fogyasztók, a digitalizáció növekvő szerepe a vásárlási folyamatokban, és a mindent felforgató Z generáció, csak néhány olyan tényező, amely 2023-ban meghatározza a globális fogyasztói trendeket.

Az elmúlt néhány év minden volt csak nem hétköznapi, és ez alól 2023 sem lesz kivétel. A kereskedelemnek is meglehetősen eltérő vevői hozzáállásra kell számítaniuk, mivel a fogyasztókat folyamatos kihívások érik, miközben megpróbálnak újra magukra találni – vélik az elemzést végző Euromonitor szakértői.

A piackutató cég a Global Consumer Trends 2023 jelentésében tíz fő trendet vázol fel:
• Autentikus automatizálás. Az embereknek és a gépeknek szinkronban kell lenniük ahhoz, hogy értelmes megoldásokat kínáljanak. Az érzelmi tényezőket sem szabad alábecsülni, de ami még ennél is fontosabb a technológiai előnyöknek olyan mértékűnek kell lenniük, ami meghaladja a zökkenőmentes vásárlási élményhez szükséges személyes interakciókat.
• Fókuszban a spórolás. A megélhetési költségek válsága aláássa a fogyasztók vásárlóerejét is. Most a legfontosabb a takarékoskodás. A felmérés szerint tavaly a fogyasztók 75%-a nem tervezte a kiadások növelését.
• Irányítsd az egered! Noha az emberek még mindig hozzá vannak láncolva az eszközeikhez, de a képernyő előtt töltött idő már sokkal szelektívebb. A fogyasztók hatékony és gondosan előkészített digitális élményekre vágynak.
• Ökogazdaság. A fogyasztási magatartás egyre kevésbé szól a minden áron való beszerzésről, sokkal inkább a bolygónkra pozitív hatással lévő fogyasztáscsökkentésről. A megkérdezettek 43%-a csökkentette energiafogyasztását tavaly.
• Game On. A gaming a szórakoztatóipar vezető szegmensévé vált, és túllépte az eddigi generációs megosztottságot. Ez az egykor rész-szegmens most tömegpiaci lehetőség.

• Itt és most. A rugalmas megoldások növelhetik a vásárlóerőt és enyhíthetik a költési kényszert, hogy ezáltal is segítsenek a fogyasztóknak a „boldogságra költeni”. Rövid távon az „öröm” is lehet vásárlási motiváció.
Ezt kívánja megalapozni a „ vásároljon most, fizessen később”(BNPL) pénzügyi konstrukció, amiben még komoly kiaknázatlan potenciál rejlik. A kiskereskedelmi szakemberek 56%-a állítja ugyanis, hogy a cégük nem kínál BNPL-opciót, miközben a globális BNPL piac értéke már eléri a 156 milliárd dollárt.
• Újjáéledt rutinok, itt a „post-pandémia”. A fogyasztók az előttük álló bizonytalanságok ellenére szívesen fedezik fel újra a világot. Közel a 40 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy a következő öt évben jobban készen áll a személyes közreműködést igénylő mindennapi tevékenységekre.
• Egyenjogúság. A fogyasztók nem hajlandók elfogadni a nemek közötti egyenlőtlenséget. Ennek alapján a nők vásárlási döntéseinek a homlokterében áll a tisztességes képviselet, a méltányosság és az inkluzivitás.
• Kimerültség. Fásultság kezd kialakulni, miközben a fogyasztók egy kaotikus világban kénytelenek navigálni, ami extrém kimerültséget okozhat, miközben igyekeznek a személyes szükségleteket mindenek fölé helyezni. Jó jel, hogy tavaly már a fogyasztók 53%-a szabott szigorú határt a munka vagy az iskola és a magánélet között.
• Fiatal és felkavaró. A Z generáció bátran kiáll a céljai mellett, és immunis a hagyományos reklámozással szemben. A digitális bennszülöttek megoldásokat várnak online tevékenységeik optimalizálására. Tavaly 57%-uk törölt alkalmazásokat az okostelefonjáról. Számukra fontos a hitelesség és a társadalmi hatás – áll az elemzésben.
