A hazai csomagolóanyag-ipar egyik multi cégénél dolgozó alkalmazott hobbijából született meg a virtuális valóságra(VR) építő újítás, ami megoldást nyújthat a járvány okozta kényszerhelyzetekre is.
A pandémia sok egyéb más technológia mellett a kiterjesztett(AR) és a virtuális valóságra (VR) épülő megoldásokat is felpörgeti. A legfrissebb előrejelzések szerint ezen a piacon 2024-ig évi 54 százalékos növekedéssel számolhatnak az üzleti szereplők.
Nagyot léptek a Dunapacknál
Az osztrák Prinzhorn csoport tulajdonában lévő Dunapacknál az ügyfelek a jövőben VR-szemüveggel ellenőrizhetik a megrendelt csomagolóanyagok, dobozok prototípusait. A szemüveget is a cégnél tervezték, amelyhez a hardvernek otthont adó készülékházat logikusan papírból állítják elő.
Az innováció nyomán a vállalatnál alig három hét alatt formálták át a doboztervezést, hozzáigazítva az új körülményekhez a prototípusok tervezésének, gyártásának és jóváhagyásának teljes folyamatát. Az újítás a digitális térbe helyez át korábban hosszadalmas és gyártásigényes és a fizikai térben zajló folyamatokat. A magyarországi találmány várhatóan iparági szabvánnyá is válik a vírus utáni időkre is.
Az ötletet az adta, hogy már a koronavírus első hullámában kiderült, az új helyzetben jóval lassabb és körülményesebb eljuttatni az ügyfeleknek a bemutató termékeket, amelyeket korábban ténylegesen le kellett gyártani, és „postázni” is kellett.
A járványhelyzet azonban jelentősen meghosszabbította a kézbesítési időt, mivel a fizikai termékeket a kiszállítás előtt karanténba kellett helyezni. Ez kitolta a végleges gyártási és szállítási határidőket is. A költségek is megnőttek, nem beszélve a személyes átvétel vírus-kockázatairól.
Digitális élménnyé vált a prototípus tervezés
A meglévő szoftverek felhasználásával és kismértékű módosításával olyan tervezési folyamatot hoztak létre, amelynek nyomán az ügyfelek bármilyen eszközön hozzáférhetnek az elkészült doboztervekhez.
A kiterjesztett valóság (AR) révén az ügyfél mobiltelefonja vagy táblagépének a kamerája segítségével ki tudja vetíteni a virtuális dobozterveket a valós térbe, és ezeket mozgatni, forgatni és körbejárni is képes. Digitális élménnyé vált a prototípus tervezés végső folyamata is, az ügyfelek bárhol, bármikor, akár otthon, akár az irodában képesek megnézni a tervet, és nem csak kívülről, hanem akár belülről is.
„Nagyon sok pozitív vevői visszajelzés érkezett és konstrukciós tervező csapatunk segítségével gyakorlatilag pillanatok alatt sikerült átállnunk arra, hogy a virtuális térben gyorsan, egyszerűen és kényelmesen szolgálhassuk ki az ügyfeleket” – mondta el az ötletgazda Szijártó Dániel, projektvezető, akinek a hobbija a 3D-alapú tervezés.
Jelentős idő és költségmegtakarítást hoz
A Dunapack tapasztalatai szerint szinte csak előnye van az újításnak: rendkívül gyors, a tervezést követően az eddigi akár 2 hetes gyártási és szállítási procedúra lényegében egy kattintásra csökkent. Sem postázási sem alapanyag költség nincs, sőt az újítás előnye az is, hogy a virtuális terveken az elsőkörös grafikai terveket is meg tudják mutatni, míg ez eddig a mintadobozokra csak hosszú idő alatt, többletköltséggel tudott rákerülni, ezzel a döntéshozatal is felgyorsult.
A Dunapack virtuális valóság (VirtualReality, VR) megoldásánál az ügyfél a teljes virtuális teret látja, mintha egy áruházban lenne, akár egy egész áruházat és polcsort is megjeleníthet. A program képes arra, hogy a felhasználója közelebb vagy távolabb menjen. Ha pedig egy adott termék érdekli, akkor azt részleteiben is meg tudja nézni.