A növekvő fogyasztói elvárások és a digitalizálódó világ megváltoztatja a vásárlási szokásainkat is. A fizikai boltokról viszont még 2040-ben sem mondunk le, mert mindig kell egy hely, ahol közelebbről is megnézhetjük és felpróbálhatjuk az egyébként a neten kinézett terméket.

Monitor commerce

A múltbeli vásárlások tranzakciós jellegűek voltak. Manapság a vásárlás a kapcsolatépítés irányába tett „utazás”, ami már nemcsak a végpont elérését jelenti, hanem magát a vásárlás teljes folyamatát. Az ideális utazás értéket ad már a vásárlás előtt, alatt és után, a tranzakciót valódi kapcsolattá alakítva – olvasható a Euromonitor International elemzésében.

A fizikai boltok 2040-ben is meghatározó szerepet játszanak majd a vásárlásokban, mind a márka iránti elkötelezettség, mind a vásárlások színtere szempontjából, de a funkcióik tovább fognak fejlődni. A technológiai fejlődés, különös tekintettel a internetkapcsolatra alapvetően megváltoztatja a versenyhelyzetet. A fogyasztók már most is különféle eszközöket használnak az internetre csatlakozáshoz, ami hatással lesz a vásárlási folyamatokra.

Az always -on, vagyis a folyamatos netkapcsolat új szintű kényelmet, egyszerűséget és nagyobb tudást ad. Ennek eredményeként a mai vásárlók türelmetlenebbek, igényesebbek és egyben tájékozottabbak. A márkák a jövőben várhatóan még inkább arra lesznek késztetve, hogy személyre szabott élményeket nyújtsanak a vevőknek, és a számukra legmegfelelőbb módon kommunikáljanak velük, telefonon, e-mailben, közösségi hálózatokon, vagy akár csevegő alkalmazásokon keresztül.

A bolti vásárlás fő motivációi nem változnak

A fogyasztók szívesen mennek a jövőben is üzletekbe vásárolni, de főként akkor, amikor valamit közelebbről meg akarnak nézni ilyenek a szépség- és testápolási termékek, vagy fel akarnak próbálni, ilyenek a ruházati cikkek és kiegészítőik.

Vannak már technológiai megoldások, lásd virtuális valóság(VR), vagy a 3D-s képalkotás, amelyek bolton kívül is képesek segíteni a vevői tapasztalatszerzést, a boltban történő vásárlás klasszikus jellemzőinek a kiváltására azonban nem alkalmasak. A globális felmérés szerint a kiskereskedelmet neten is elérő fogyasztók 47 százaléka ragaszkodik ahhoz, hogy még a vásárlás előtt személyesen láthassa és kipróbálhassa az adott terméket.

Átalakulóban vannak a vásárlói értékek is. A fogyasztók egyre igényesebbek lesznek, nem a mennyiségi, hanem a személyes tapasztaláson alapuló minőségi vásárlás irányába indulnak el. A márkák akkor teszik jól, ha minél személyre szabottabb, egyedi élményt nyújtanak a vevőiknek, akik ennek fejében a magasabb árakat is hajlandóak lesznek megfizetni.

A boltok tesztközpontokká alakulnak át

A technológiai fejlődés egyre inkább elválasztja a vásárlási döntéshozatalt a fizikai üzlethelyiségtől Az előrelátó kiskereskedők, ha kell, bevetik a technológiát annak érdekében is, hogy megszüntessék a hétköznapi vásárlások nehézségeit. Lépést tartanak ugyanakkor a vevők veleszületett kíváncsiságával is, hogy azok bizonyos termékeket közvetlenül is tesztelhessenek, legyen az a bolton belül „vizionált” stadionban kipróbált focicipő, vagy a speciális „hidegzónában” felpróbált télikabát. Vagyis a jövő boltjában nem a termékbőség láttatása, a zsúfolt polcok jelenléte lesz a fontos, hanem a termékek valós környezetű tesztelési lehetősége.

Lesznek üzletek, amelyek impulzus alapú vásárlásokat generálnak, és bizonyos ritkán vásárolt kényelmi termékeket árusítanak. A kiválasztott termékek automatikusan hozzáadódnak a virtuális bevásárló kosárhoz, míg a robotok kezelik a raktárkészletet és látják el az ügyfélszolgálatot.

Az élményközpont alapú üzletek olyan termékek köré épülnek, amelyekről nehéz azonnal dönteni, további megfontolást igényelnek. Egyes kiskereskedők és márkák a személyre szabott élményekért akár díjat is felszámíthatnak.

A digitális kereskedelem előretörése a boltok utcafrontjának, kirakatainak és a szállításnak az újratervezéséhez is vezet. A fogyasztók kényelmére odafigyelő üzletek külön bejáratot hoznak létre az online megrendelések felvételére.

A szkennelő rendszereknek köszönhetően a kiskereskedők már a boltba lépéskor be tudják majd azonosítani a vevőiket a megfelelő egyedi ajánlatok nyújtásához. A vásárlás végösszegét pedig automatikusan levonják az üzletből való kilépéskor. A hordható eszközökön, hangalkalmazásokon keresztül pedig a vevők a kirakat előtt elhaladva azonnal értesülhetnek a legújabb termékekről, akciókról.