Már három éve, hogy a Telenor Hungary a cseh PPF befektetőcsoporté lett, a korábbi névadó tulajdonos többi kelet-európai érdekeltségeivel együtt. Azóta ott a kérdés, tisztán pénzügyi, vagy hosszabb távra szóló stratégiai befektetésként tekint-e a társaság a távközlési portfoliójára? A montenegrói egység tervezett eladása az előbbi, a küszöbön álló márkanév-váltás inkább az utóbbira utal.

PPF Group

A három évtizede alapított, a régió meghatározó pénzügyi befektetőjének számító cseh csoport nemrégiben magyar újságírókat fogadott prágai székházában, ahol Marek Sláčík, a távközlési üzletág vezetője és Jean-Pascal Duvieusart, a pénzügyi szegmensért, az ingatlan ügyletekért felelős vezető, egyben kisebbségi tulajdonos válaszolt a kérdéseinkre.

A tőke közel negyedét már a távközlési portfolió alkotja

A világszerte már 94 ezer alkalmazottat foglalkoztató, mára számos ágazatban érdekeltséggel bíró vállalatcsoportban a pénzügyi portfolió számít a legerősebbnek a maga 36 százalékos részesedésével, ide sorolható a társaság másik magyarországi befektetése, a Barion Payment Zrt. is. A pénzügyi szolgáltatóba 2017 év végén szálltak be hatmillió euróval.

Időközben a tőke közel negyedét már a távközlési elemek alkotják, ezzel a csoport második legfontosabb szegmensét alkotva. Ebben a szektorban a PPF már 2013 óta terjeszkedik, a Telenor érdekeltségek mellett korábban megszerezték a spanyol Telefónicától annak cseh és szlovák leányvállalatait.

A PPF csoport távközlési portfoliója

A PPF csoport távközlési portfoliója
Forrás: PPF Group

Jelenleg összesen hat országban vannak érdekeltségei a telekom szektorban. A hálózati infrastruktúrát kezelő toronyvállalat, a Cetin tavaly óta már négy országban(Csehországban, Magyarországon, Szerbiában és Bulgária) is jelen van.

A Telenor érdekeltségek 2018-as megvásárlásakor a cég menedzsmentje azt nyilatkozta, hogy a lépéssel egy erős távközlési portfolió létrehozatala a cél, a régiós piacon való jelenlét erősítése érdekében.

Kizárt, hogy megválnának a magyar Telenorban lévő irányító többségüktől

Alig telt el azonban egy év, a Telenor Hungary 25 százaléka az Antenna Hungáriáé lett, miközben az irányítás továbbra is a cseh befektetőé maradt. Azóta a kisebbségi tulajdonos többségi része is eladósorba került, azt a távközlési szuperholdingot építő 4iG szerezheti meg, ezáltal a Telenor Hungary-ban is közvetett részesedéshez jut.

A 4iG nemrégiben a PPF távközlési portfoliójának következő vagyoneleméért a montenegrói Telenorért is bejelentkezett, az ügylet még az év vége előtt létrejöhet.

Marek SláčíkA digitrend-i kérdésére, hogy mindez hogyan illeszkedik a korábban bejelentett stratégiai elképzelésekbe, Marek Sláčík elismerte a megállapodás tényét, de hozzátette, hogy a balkáni vállalatot kezdettől fogva nem tekintették stratégiai jelentőségűnek, annak ellenére sem, hogy a cég Montenegróban piacvezető pozícióban van. Az ottani üzleti lehetőség ugyanakkor meglehetősen kicsi, és jelentősen kitett a turizmus alakulásának.

Megkérdeztük azt is, hogy mit válaszolna a PPF, ha a 4iG ajánlatot tenne a Telenor Hungary többségi tulajdonára is. A kérdésünkre határozott nem volt a válasz, szó szerint kizártnak tartja az üzletág vezetője, hogy megválnának a Telenor Hungary-ban lévő irányító többségüktől. Hozzátette: elégedettek a magyar operátor teljesítményével, és fontos számukra a magyar piac, ami pedig a 4iG-t illeti, a PPF nyitott a céggel való partnerségre.

Hogy ezen, pontosan mit is kell érteni? Marek Sláčík szerint: „lesznek olyan piacok, ahol versenyezni fogunk, de lesznek olyan területek is, ahol képesnek kell lennünk együttműködni, mint például az ICT, vagy a nagykereskedelmi szolgáltatások. Ez az általános megközelítésünk, amely nemcsak a 4iG –re, hanem minden más olyan cégre is vonatkozhat, amely a közép-kelet-európai régióban végzi az üzleti tevékenységét”.

Új bevételi lehetőségek az 5G ipari és egyéb üzleti célú hasznosításában

Megkérdeztük azt is, hogy a klasszikus távközlési szolgáltatás mellett a piac mely más részeit kívánja megcélozni a PPF? Gondolkodik-e hosszabb távon egy komplex a rendszerintegrációt és az IT-st is magában foglaló piaci stratégiában?

Az ágazatvezető mindenekelőtt az 5G-t emelte ki, amely új bevételi lehetőségeket hozhat, többek között a dolgok internete(IoT), a gépek közötti kommunikáció(M2M), vagy az egyre népszerűbb ipari magánhálózatok területén.

Tisztában vannak vele, hogy az 5G bevezetése régiószinten hatalmas beruházást jelent a hálózatukban, de, ha úgy adódik készek arra, hogy további frekvenciákat is vásároljanak, még úgy is, hogy a lakossági piacon egyelőre nem hoz látványosan újat az 5G.

Napirenden a 3G lekapcsolása és a márkanév-váltás

A 3G hálózatok leválasztása egy másik aktuális téma a távközlési világban. A PPF-nél is a teljes régióban tervezik a lekapcsolást, ennek időpontja azonban az egyes piacok sajátos helyzetétől függ, erre minden országnak saját ütemterve van. Ezzel kapcsolatban korábban megkérdeztük a Telenor Magyarország vezérigazgatóját Peter Gazikot, aki egyelőre csak annyit árult el, hogy a lekapcsolás inkább a jövő év második felében várható. (Hasonló időpontra tervezi a lépést a Magyar Telekom)

Ennek kapcsán rákérdeztünk arra is, hogy a csoport távközlési érdekeltségei önállóan dönthetnek-e a stratégiai irányok meghatározásáról, vagy van kötelező központi normatíva?

Marek Sláčík szerint jelentős szabadságot élvezhetnek a vállalataik, a legfontosabb piaci döntéseket viszont csoportszinten tárgyalják meg, és hagyják jóvá. Ilyenek a nagyszabású programok, vagy a vállalatok között határokon átnyúló szinergiák megvalósítása.

Ilyennek ígérkezik a márkanév-váltás is, amelyre egyszeri halasztás után leghamarabb 2022-ben kerülhet sor. Most még tesztelik az érintett piacokon a Telenor márkát felváltó elnevezéseket – mondta el az ágazatvezető.

Önállóan dönthetett ugyanakkor a magyar Telenor abban a kérdésben is, hogy a mobile-only szerepét a jövőben is megtartja, és ehhez igazodva bővíti szolgáltatási portfolióját.

Szóba kerültek a távközlési portfolióval kapcsolatos pénzügyi és üzleti elvárások is. A PPF csoport számára fontos a piaci részesedés és a forgalmazásban részt vevő SIM kártyák száma is, de elsősorban a jövedelmezőség számít. A csoport telekom cégei 2020-ban 18,3 millió előfizetést tartottak nyilván, amit az idei első félévben további 100 ezerrel tudtak megfejelni, ebből 2,5 millió darab SIM-kártya a gépek közötti kommunikációt szolgálja.

Az általuk termelt EBITDA tavaly elérte az 1,4 milliárd eurót, ami megközelíti már az egyik nagy osztrák operátor az A1 eredményét(1,58 milliárd euró). A központban azt várják el, hogy az egyes cégek piacvezetők legyenek a hálózati minőség, az ügyfélélmény és a jövedelmezőség terén, a fenntartható üzleti növekedés érdekében.

A PPF időközben felülvizsgálta a toronyvállalatának, a Cetin Groupnak a jövőjét is. Három változat jöhet szóba, vagy megmarad a teljes tulajdon, vagy bevezetik a tőzsdére, de arra is nyitottak, hogy egy kisebbségi tulajdonrészt pénzügyi befektetőnek adjanak el.

Csehországban is dübörög az ingatlanbiznisz

Jean-Pascal DuvieusartA Telenor Magyarország szóba került az ingatlan portfolióért is felelős Jean-Pascal Duvieusart-tal folytatott beszélgetésben is. A PPF kisebbségi tulajdonosa egyenesen el van ragadtatva a Telenor Hungary székházától, amely úgy látja mind építészetileg, mind műszakilag sok különleges, egyedi elemet tartalmaz.

Megkérdeztük tőle, mennyire tépázta meg a koronavírus járvány a csoport ingatlanbizniszét, főleg annak irodapiaci ágát, és milyen jövőt szán a csoport ennek a portfoliónak? Jean-Pascal Duvieusart, a várakozással ellentétben egyáltalán nem pesszimista, sőt, mint mondta, sem az irodapiaci, sem a bevásárlóközponti recessziótól nem tartanak. Így már csak hab a tortán, a lakáspiacon folyamatosan tapasztalható boom.