A digitalizáció előbb-utóbb a gazdaság minden szegmensébe eljut, legyen az a gyártás, a pénzügyi szolgáltatás, vagy akár a szépségipar. Utóbbi területről a napokban két érdekes hír is napvilágot látott.

Az egyik a hajfestést digitalizáló innováció, amit a nemrégiben lezajlott Las Vegas-i CES kiállításon mutatott be a L’Oréal csoport. A másik pedig egy a szépségszalonokba szánt foglalási rendszer, amelyet Magyarországon is elérhetővé akar tenni a megoldást fejlesztő román startup cég.
Mesterséges intelligenciával felvértezett hajfestés
A L’Oréal Csoport legújabb beauty tech innovációi a hajfestés fogalmát alakítják át. A Colorsonic egy könnyű, kézi készülék, amely egy innovatív eljárással teszi könnyebbé a hajfesték kikeverését és egyenletes felvitelét. Így az eszköz akár otthon is „szalonképes” hajfestési eredményeket ad.
A Coloright pedig a fodrászok számára kifejlesztett mesterséges intelligenciával vezérelt hajfestési rendszer, amely virtuális hajszínpróbával teszi lehetővé a kívánt árnyalatok megjelenítését. Az innováció egy olyan algoritmust is használ, amely személyre szabható a hajszín, több mint 1500 egyéni árnyalatlehetőséggel.
A L’Oréal nagy múltra tekint vissza a hajfestésben, több mint 100 évvel ezelőtt feltalálta a világ első biztonságos, szintetikus hajfesték-készítményét, mellyel egy ma már 10 milliárd dolláros iparágat hozott létre.
A járvány is rásegített az otthoni festésre
A COVID-19 járvány alatt sok fodrász szalon volt zárva, ennek nyomán az otthoni hajfestés iránti kereslet 6%-kal nőtt. Ez idő alatt a fogyasztók megtapasztalták az évtizedek óta gyakorlatilag változatlan otthoni hajfestési folyamat kihívásait, a hajfestéssel járó rendetlenséget és a festék nehezen hozzáférhető helyekre történő felvitelével járó bonyodalmakat.
Ezekre az igényekre fejlesztette ki, és öt éven át finomhangolta a cég a Colorsonic egyedi keverőmechanizmust, amely a kívánt hajszín eléréséhez pontos arányban kombinálja a színelőhívót és a hajfestéket. A készülék ezután megfelelő mennyiségben adagolja a hajfestéket, és egy rezgő sörtékből álló szórófejen keresztül viszi fel azt a hajra, miközben a sörték cikk-cakkos mintázatban mozognak, hogy egyenletesen oszlassák el azt.
Az innováció a környezetvédelmi szempontokat is igyekszik szem előtt tartani. A Colorsonic újrafelhasználható eszköz, újrahasznosítható patronnal, amely használatonként kevesebb műanyagot használ, mint az otthoni dobozos hajfestékek.
Az otthoni hajfestékek dobozai egyszer használatos kesztyűt tartalmaznak. A Colorsonic ezeket akár tízszer is újrahasználható kesztyűkkel helyettesíti, az erősebb kesztyűk bőrvédelme is erősebb.
A L’Oréal tervei szerint az otthoni készülék a jövő év elejétől lesz elérhető a fogyasztók számára, elsőként az Egyesült Államokban.
A cég a fodrász szalonokban folytatott hajfestés fejlesztésére is figyelmet fordít. A mesterséges intelligenciával vezérelt Coloright hajfestő gép leolvasója, elemzi a vendég haját, mérve a hajfestés hatékonyságát befolyásoló tényezőket: többek között a hajszínt, az ősz hajszálak százalékos arányát, valamint a hosszúságot és a sűrűséget.
A rendszerhez egy hajfestékből álló száraz gyöngyöket tartalmazó adagoló, ehhez alapápolók, színelőhívók és hígítók patronjai is tartoznak. Ezek az összetevők együttesen hozzák létre a személyre szabott hajfestéket.
Itt a szépségszalon-foglaló platform
A szépségápolási szolgáltatások online időpontfoglalási rendszerével 2020-ban indult el Romániában a Stailer. A startup vállalkozás megoldása 2021 végére már havonta 20 ezer ügyfelet közvetített a partner szépségszalonokba. A vállalkozás 2022-ben Magyarországon folytatja terjeszkedését, üzleti célja, hogy digitalizálja a közép- és kelet-európai szépségipart.
A cég januártól kezdi meg a szépségszalonok regisztrációját, első körben a budapestiekkel, áprilistól pedig várhatóan már időpont is foglalható az alkalmazáson keresztül.
„A technológia megkönnyíti, hogy megismertessük a fogyasztókkal az új kozmetikai szolgáltatásokat és eljárásokat, és csökkenti a szolgáltatók adminisztrációs terheit” – emeli ki Karácsony László, a Stailer magyarországi vezetője.
A rendszer megalkotói a szépségápolási szolgáltatások üzletmenetében három fő problémát azonosítottak és oldottak meg. Az első a könnyen elérhető online foglalási rendszerek hiánya, a második a fogyasztók sokszor komplex döntési folyamata a szolgáltató kiválasztásánál, végül a szinkronizálás, egyeztetés nehézsége a szolgáltatók és az ügyfelek naptárai között.
A platform minden vevő után 1 euró jutalékot kér, ez az egyetlen költség, amellyel a rendszert használó szolgáltatóknak számolniuk kell. Ezért cserébe a fodrászok és kozmetikusok egyetlen helyen elérik és kezelhetik az ügyfeleik adatait, és a rendszerben csak azoktól kaphatnak értékeléseket, akik már valóban jártak a szalonban.
A szalonok kihasználtsága is nyomon követhető
A szalonvezetők láthatják azt is, hogyan alakul az üzlet kihasználtsága. Az online foglalás jelentősen csökkenti a telefonhívások számát is, így a szépségszalon személyzete jobban koncentrálhat a munkájára.
A világjárvány jelentősen csökkentette a nagyvárosok szépségszalonjai és fodrászatai vásárlóinak a számát. Az Első Magyar Minősített Szépségipari Szakemberek Egyesületének tavalyi adatai szerint a hazai szépségipari szolgáltatók több mint 10 százaléka zárt be a pandémia miatt.
A Stailer nyilvántartása szerint jelenleg 2599 cég és 39 ezer egyéni vállalkozás működik a hazai fodrász- és szépségápolási ágazatban, ezekből 1171 cég és 7112 egyéni vállalkozás Budapesten. A hazai szépségipar digitalizációs potenciálja igen nagy, mivel a cégek többségének még központi e-mail-címe vagy telefonszáma sincs nyilvánosan megadva, foglalási rendszerrel pedig szinte egyáltalán nem rendelkeznek.
A felhasználók a platformon keresztül ingyenesen férhetnek hozzá a szalonok adatbázisához, és fodrászat, hajvágás, hajfestés, smink, manikűr és kozmetika szolgáltatásokat foglalhatnak le. Emellett szűrhetik a kínálatot terület, ár, más felhasználók ajánlásai vagy a kiválasztott idősávban való elérhetőség szerint.
Az anyaországban elért sikereknek, a gyors fogyasztói elfogadásnak, a növekvő foglalási számoknak és az üzleti elképzeléseinek köszönhetően a Stailer fél év alatt megduplázta piaci értékét, melyet jelenleg 3,7 milliárd forintra (10 millió euróra) becsülnek. A vállalat terve, hogy digitalizálja a közép- és kelet-európai szépségipart.