Hat éve vette át Chuck Robbins a Cisco vezetését a szilícium–völgyi legendától, John Chambers-től. Az új elnök-vezérigazgató ez alatt az idő alatt gyökeres átalakítást hajtott végre a hálózati megoldásokban élenjáró cégnél, amit azóta az üzleti mutatók és a részvénypiac is pozitívan igazolt vissza.

Hardverfókusztól a szoftverpiacig

A sokmilliárd dolláros, hajdan a világ legértékesebb cégének is tartott „örökségből” Chuck Robbins pár év alatt egy teljesen új vállalatot csinált. A társaság ma már a világ meghatározó szoftver-, felhő- és szolgáltatás alapú cégei közé sorolhatja magát.

Göröngyös volt az átmenet a tisztán hardver korszakból

Az átmenet nem volt sem egyszerű sem zökkenőmentes, sokan nem is hittek benne, hogy egy több mint harminc éves és ennyire hardverfókuszú vállalat képes lesz egy ekkora váltásra. Elődje, John Chambers irányítása alatt a Cisco éves árbevétele 1995 és 2015 között közel az 50-szeresére, mintegy 50 milliárd dollárra nőtt.

Az ezredfordulón a cég a világ legértékesebb vállalata lett, piaci kapitalizációja 557 milliárd dollár volt, több mint kétszerese a mai, nagyjából 250 milliárd dolláros értéknek. A dinamikus növekedés azonban a piaci igények változása miatt, Chambers megbízatásának a vége felé megtorpant, utat engedve a kisebb versenytársaknak.

„Sokan azt hitték, hogy a felhő lesz a Cisco végzete. Az, hogy a Cisco doboztologatóból át tudott alakulni egy megbízható, az ügyfeleket a felhő világában való eligazodásban segítő technológiai partnerré, na ez egy nagyszerű történet. Nem példa nélküli az ilyesfajta átváltozás, elég csak a Microsoftra, vagy az Adobe-ra gondolni, de egyik szoftverközpontú cég sem szembesült olyan kihívásokkal, mint a Cisco, egy hardvergyártó cég, amely túlságosan függött a hálózati kapcsolóktól és más olyan eszközöktől, amelyeket gyakran éveken keresztül nem cseréltek le” -”nyilatkozta néhány éve a MarketWatchnak Rohit Mehra, az IDC elemzője.

A Cisco sztori Robbins által rendezett második felvonása az utóbbi időszakban különösen felpörgött, a bevételek növekedése és a jövőbeni üzleti tervek értékelése nyomán a részvények árfolyama kétszámjegyű növekedésbe kezdett.

Robbins is aktív a felvásárlásokban – a portfolióba bekerült az első magyar cég

A kaliforniai székhelyű nagyvállalat az organikus növekedés mellett igen aktív maradt a felvásárlásokban is. Robbins színre lépése óta több mint 30 vállalatot szerzett meg az adatközpontok, a hálózatépítés, a biztonság, a felhő és a kollaboráció területén.

Ezek egyike a 2017-ben alapított, budapesti székhelyű Banzai Cloud Zrt. Az amerikai technológiai nagyvállalatnak ez a második akvizíciója Közép-Kelet-Európában és az első Magyarországon.

A Banzai Cloud csapata jártas az új generációs Cloud Native alkalmazások fejlesztésében és skálázásában, és aktív résztvevője a nyílt forráskódon alapuló projekteknek és közösségeknek. Platformja a vállalatok széles köre számára teszi elérhetővé a modern felhő és konténer technológiákat, csökkentve a felhőalkalmazások fejlesztésével, üzembe helyezésével és skálázásával kapcsolatos összetett feladatokat.

A legújabb célpont a német replex GmbH, amely a szoftveres szegmenst erősíti. A kiszemelt cég ugyanis nagyvállalati szoftverek fejlesztésével foglalkozik.

A Ciscon belüli átalakulás útja ugyanakkor azóta sem lett könnyebb, legújabban a koronavírus járvány miatt bekövetkező gazdasági lassulás, és a Kínával folytatott kereskedelmi háború is nehezíti a folyamatot.

A Cisco ma már összemérhető az élvonalbeli szoftvercégekkel

Chuck Robbins viszont továbbra is optimista. „Bízom az előttünk álló lehetőségekben, mert az elmúlt évek során nemcsak célokat tűztünk ki magunk elé az üzleti átalakításunkkal, de már sokukat meg is haladtuk. A 2017. pénzügyi évben például azt a célt tűztük ki, hogy a következő három évben már a bevételünk 30%-át érjük el a szoftverekből. A 2020-as pénzügyi évben ezen a téren ugyan még csak 29%-ot értünk el, ezen belül azonban az előfizetéses konstrukciókból származó bevétel 74%-ot tett ki, ami jóval meghaladta a három éve előrejelzett 66%-os célkitűzésünket. A szoftver és a szolgáltatás az előfizetés alapú bevételeinknek pedig már 51 százalékra rúgott 2020-ban, ami ugyancsak meghaladta a célunkat. A 2021-es pénzügyi évben az előfizetési bevételek több mint 53%-a származik majd a szoftverekből és szolgáltatásokból” – emelte ki az elnök-vezérigazgató a cég befektetői konferenciáján.

Hozzátette: „mivel a pénzügyi évzáró negyedévben a szoftverbevételünk 4 milliárd dollárra rúg, a szoftverbevételek éves nagysága pedig eléri a 15 milliárd dollárt, aminek a 81%-át előfizetésként értékesítettük -, ezzel a világ vezető szoftvercégeinek az egyike vagyunk már”.

A 2021-22-es pénzügyi év napokban nyilvánosságra hozott első háromhavi mutatói is ezt a fejlődési trendet támasztják alá. A cég negyedévi teljes bevétele 12,9 milliárd dollár volt, ennek közel a 30 százaléka, 3,7 milliárd dollár származott a szoftver szegmens forgalmából.

Utóbbi bevételének a 80 százaléka már az előfizetéses megrendelésekhez kapcsolódik, ami 2 százalékponttal haladja meg az egy évvel korábbit. Az előfizetéses forgalom pedig a teljes bevétel 43 százalékát adja.

A jövő fókuszterületei

Az előfizetés alapú modellre való fókuszálást kritikus fontosságúnak minősíti Robbins, mert – mint fogalmaz – ezáltal gyorsabban eljuthatnak a cég innovációi az ügyfelekhez. Ez jó a részvényeseknek is, mert nagyobb kiszámíthatóságot jelent a társaság üzleti tevékenységében, és akiknek amúgy 2025-ig évi 5-7 százalékos növekedést ígér az elnök-vezérigazgató.

A technológiai óriás folytatja a szoftverek és az előfizetések ösztönzését, miközben portfoliójának nagy részét átállítja szolgáltatási modellekre.

„Mindent átállítunk felhőalapú kezelésre vagy felhőalapú kézbesítésre”– mondja Robbins. Az internetes felügyeleti megoldás fejlesztő ThousandEyes startup megvásárlása fontos akvizíció, az AppDynamics megvásárlásával együtt kritikus jelentőségű a felhőszolgáltatási képességek fejlesztésében. Robbins ugyanakkor elismeri, hogy a Everything-as-a-Service-re való áttérés bonyolulttá válik, ha hardverről van szó.

Robbins az egyszerűsítés híve, a cég stratégiáját az ügyfelek pioritásaiból kiindulva 4 pillérre alapozza: az alkalmazásokat kiszolgáló környezet újragondolása, a csapatok együttműködését segítő kollaborációs megoldások, az infrastruktúra megújítása, illetve az adatok védelme.

Robbins szerint fontos terület a munka jövője. Annak ellenére, hogy a Webex iránti kereslet fellendült a járvány idején, de további fejlesztésre van szükség, hogy az otthon is dolgozó, hibrid munkaerő úgy érezhesse, ugyanazt a technológiát és képességeket kapja, mint az irodában.

Fejlődnie kell a hálózati biztonságnak is,miután a járvány hosszú távú változásokat generál a vállalati kiberbiztonsági politikákban és befektetésekben-nagyrészt a távmunka hirtelen belépése miatt.

Az adatfeldolgozás területén belül, az edge-ben is jelentős innovációkra készül a cég az alkalmazásfejlesztők számára, hogy a jövőben valóban futtathassanak elosztott alkalmazásokat, hozzáférjenek az adatokhoz, és biztonságosan kezelhessék az adatokat azon a ponton, ahol azok valóban értéket képeznek.

Cikkünk a Cisco Magyarország támogatásával készült