Az idei nyár bővelkedik nemzetközi sporteseményekben, ennek nyomán pedig megnő a kereslet a televíziók iránt is. Milyen tévénk van most, és milyent vennénk, ha nem számítana az ár?
Erről kérdezték nemrégiben a hazai vásárlóközönséget az LG Magyarország megbízásából. A válaszadók negyede 1-3 éve vásárolta legújabb televízióját, de közel ennyi (22%) azoknak az aránya is, akik 3-5 évvel ezelőtt vettek készüléket.
Az egytizedüknél már több mint kilenc éves a készülék, hét százaléknak pedig egyáltalán nincs tévéje, ők azok, akik elvből nem vásárolnak tévét.
A legutóbbi készülékét 100-200 ezer forint közötti áron szerezte be a magyarok 40 százaléka, 29 százalék a még olcsóbb, 100 ezer forint alatti kategóriából választott. A megkérdezetteknek csupán az 1 százaléka költött egymillió forintnál is többet a szórakoztató eszközért.
Az átlag magyarnak a legfontosabb az ár
Kérdés, milyen szempontok alapján választunk televíziót? Magyarországon még mindig az ár a legfontosabb szempont, csak ezt követik a funkciók és a kijelzőtechnológia.
A képernyőméret és a márka pedig csak ezen szempontok után merül fel. A formatervezés és a dizájn csak az utolsó a választási szempontok között.
Az életkor is jelentős befolyásoló tényező: az ár a 30-39 éves korosztály számára a legfontosabb. Az 50-59 éves korosztály számára is az ár a legfontosabb, de kevésbé hangsúlyosan, mint a többi korosztályban. Ebben a korcsoportban nagyon fontos a készülék márkája.
Még működnek képcsöves tévék is
A válaszadók többségének (58%) LCD, vagy LED televíziója van, amit a sorban a képernyőtechnológia tekintetében a legmagasabb kategóriát képviselő, önálló fénykibocsátású pixelekkel dolgozó OLED tévék követnek.
A válaszadók 5 százaléka viszont a mai napig a hagyományos, képcsöves tévét használ. Ez főleg az idősebb, diplomával nem rendelkezőkre igaz, ami mögött főként anyagi okok állhatnak.
A képfelbontást figyelembe véve a válaszadók több mint harmadának (36%) Full HD televíziója van, ezt követik 27 százalékos aránnyal a 4K televíziók, majd a HD, vagy ennél kisebb felbontás kategóriája.
A tipikus 4K tévétulajdonos 40-49 éves, diplomás férfi. A válaszadók 18 százaléka pedig egyáltalán nem tudja, milyen felbontású a televíziója, ők életkor szerint a 16-19 év közötti korosztályba tartoznak.
Többségben vannak a lineáris tévézők
A tévénket továbbra is elsősorban hagyományos módon a tévéműsorok nézésére használjuk, a streamingplatformok és a YouTube használata még nem tört előre.
Kedvelt funkciók még a telefon képernyőjének kivetítése, a sportközvetítések nézése és a gaming is. Egyéb applikációkat (TikTok, online játékok, böngészés) kevésbé használunk a készülékeinken.
A tévéműsorokat inkább a nők követik, míg a streamelés és YouTube-ozás a férfiak körében népszerűbb. Szintén a férfiak körében gyakoribb a játék és a sportközvetítések nézése.
A lineáris tévézés inkább az idősebb korosztályra jellemző, az 50-59 éves korosztályban ez az arány eléri a 77 százalékot, a 16-19 éves korosztályban viszont már csak 32 százalék.
A streamelés a 20-29 éves korosztályban a legnépszerűbb, az 50-59 éves korosztályban pedig a legkevésbé népszerű – hasonlóan a YouTube-ozáshoz és a gaminghez.
Ilyen tévét vennénk, ha nem számítana az ár
Ha anyagi korlátok nélkül választhatnának tévét, a válaszadók közel negyede a 77-100” közötti képernyőméretű kijelzőt választana, és a falra szerelné azt.
A második legnépszerűbb képernyőméret az 50-65 hüvelykes, miközben a magyarok 18 százaléka akár 100 hüvelykesnél nagyobb tévét is választana, ha nem lennének anyagi korlátai. Minden tizedik válaszoló saját moziszobát alakítana ki, ha megtehetné.
A nagy sportesemények időszakában jelentősen fellendül a kereslet a nagyméretű és kiemelkedő képmegjelenítésű televíziók iránt.
„Előtérbe kerülhetnek az OLED televíziók, ahol 20 százalékos keresletnövekedést várunk. A kijelző méret alapján a legalább 65 collos képátlójú készülékek iránt mutatkozhat a legnagyobb kereslet” – mondja Török Tamás, az LG hazai szórakoztató elektronikai értékesítési vezetője.