Lassan már szinte minden – netre kapcsolódó – készülékben van SIM-kártya, vagy az eSim néven ismert beépített chip, és mindegyikükhöz tartozik hívószám is. Kérdés meddig lesz-e elég a mostani számtartomány? Tíz év után ismét új mobilszámokat használunk majd?
Főleg a dolgok internete(IoT), a gépek közti kommunikáció(M2M) révén növekszik exponenciálisan az ilyen eszközök száma, beleértve azokat is, amelyek közvetlenül ugyan nem tartalmaznak SIM-et, vagy eSIM-et, de egy SIM-mel ellátott fejegységgel kommunikálnak – mondja Puss Tamás, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Azonosítógazdálkodási Osztályának a vezetője.
Hozzáteszi: jelenleg sokfajta műszaki megoldás létezik a dolgok internetére(IoT). Most az az alapelv, hogy minden SIM-hez kell egy hívószám, emiatt jogosan merül fel, hogy előbb-utóbb nem fogy-e el a szolgáltatók számára rendelkezésre álló számmennyiség.
Meddig elég a jelenlegi 9 számjegyű rendszer?
A jelenlegi 9 számjegyű rendszerben 50 millió mobilszám van, ami Magyarországon használatba vehető. Ebben ott van a klasszikus 20-as, 30-as, 70-es számmező, ami a Telenorhoz, a Telekomhoz és a Vodafone-hoz köthető.
„Van ezen kívül a Digi mobilhívószámait is tartalmazó 50-es, amit azonban több más cég is használhat és a 31-es. Utóbbi mögött a virtuális mobilszolgáltatóknak kijelölhető számmező van, régen a Tesco mobil működött így. Ha elfogynának a 20-30-70-50-es számok, akkor a szolgáltatók kérhetnének a 31-esből is” – emeli ki a szakértő.
Emlékeztet rá, hogy legutóbb 2010-ben volt napirenden Magyarországon a mobil hívószámok kérdése. Akkoriban kezdtek el fogyatkozni a mobilszámok, akkor írták elő a jogszabályban kötelező érvénnyel a mobil számok hívásánál a 06-os tárcsázási előtétet és a mobil előhívószámot.
Ezáltal vált ugyanis lehetővé, azoknak a mobilszám-tartományoknak a kiosztása is, amelyek a mobil előhívószám után 0-val, vagy 1-essel kezdődtek. A 2004-ben bevezetett számhordozás előtt, ha valaki ugyanazon mobilszolgáltatóhoz tartozó számot akart hívni, akkor sem a 06-ot, sem magát a szolgáltatót azonosító 20-30-70-es számot nem kellett tárcsázni.
Már hét éve létezik dedikált M2M-es számmező
Amiről viszont eddig meglehetősen keveset lehetett hallani, hogy 2013 óta létezik egy külön M2M célra használható számmező is, 71-es előhívószámmal. Itt azonban a használatba vehető szám nem 9 számjegyből, hanem 12-ből áll.
A hatóság tapasztalata szerint ezt a számmezőt eddig még nem nagyon vették birtokba a szolgáltatók. A szakértő szerint éppen amiatt, ami inkább az előnye kellene, hogy legyen, vagyis, hogy hosszabb szám, mint a klasszikus mobil hívószám.
Pedig célszerű lenne különbséget tenni eszköz és eszköz között. A szenzorokra például nem lenne szerencsés klasszikus mobilhívószámot elhasználni, mert az csak adatot küld, nincs rajta plusz mobilszolgáltatás, nem úgy, mint egy okosórán, amin keresztül, akár telefonálni is tudunk.
A hatóság is készül a hálózatba kapcsolt M2M-eszközök felfutására. Napirenden van a jogszabályi környezet felülvizsgálata. Változott az uniós szabályozás is, ennek a hazai jogrendbe való ültetése jövő év elejére esik.
A dedikált M2M számmezőre vonatkozó jogszabályi környezetet igyekszik a hatóság „finomhangolni”, például a számok teljes hosszát(beleértve a 06-71 előhívószámot is ) 14-ről 15-re emelni, és a megfelelő használatot a szolgáltatókkal egyeztetve átültetni.
„Így, a már meglévőM2M számok használatához viszont utólag kellene módosításokat végrehajtani a szolgáltatóknak, ami persze pénzbe kerül. Egy új dolgot kifejleszteni mindig könnyebb és költséghatékonyabb, mint utólag módosítani. Ezt mindegyik szolgáltató jelezte nekünk” – mondja Puss Tamás.
Felmerül a kérdés, hogy mivel lehet a szolgáltatókat ösztönözni a használatba vételre? Például a számokért fizetendő díjakkal: míg a klasszikus mobil számmezőből meghatározott pénzegységért ezer számot kap az operátor, az M2M számnál ugyanazért a pénzegységért huszonkétezer szám jár – fajlagosan ez évente 66 forint a mobilszámoknál és csupán 3 forint a M2M számoknál.
Többéves átállásra kell felkészülni
A szakértő szerint a legjobb ösztönzés mégis inkább az lenne, hogy a szabályozási környezetet a szolgáltatókkal együtt alakítanák ki úgy, hogy az operátoroknak is legyen elegendő idejük az M2M-be illő használatot ebbe a számmezőbe átmigrálni. Ma még inkább az a jellemző, hogy az ilyen jellegű használatot is nagyobb részt a mobilszámokból elégítik ki. Az ezzel kapcsolatos egyeztetés már el is kezdődött a hatóság és a szolgáltatók között.
„Az operátorok eddigi reakciójából látszik, hogy ahány szolgáltató, annyiféleképpen képzeli el a jövőt ezen a téren. Észrevételeikből az látszik, hogy van, aki szívesebben mozdulna az M2M számmező irányába, van, aki inkább a klasszikus mobilszámokra rendezkedne be. Ebben kell megtalálni az egyensúlyt” – véli Puss Tamás.
Úgy látja, valószínűleg lesz egy párhuzamos átmeneti időszak, de ennek a részleteit még most dolgozzák ki, és várhatóan hosszú távú, akár többéves átállásra kell majd készülni.
A jelenlegi 9 jegyű mobilszám-tartományba belenyúlva is lehetne megoldást találni a mobilszámok fogyására, de ez csak egy nagyon utolsó eszköz lehet, mert az már rendszerszintű átalakítást igényelne a szolgáltatóktól. Jelenleg van még annyi tartalék, amivel lehet a helyzetet egyszerűbben is kezelni.
„Maguk a szolgáltatók is tehetnek az ügy érdekében oly módon is, hogy a rendelkezésükre álló erőforrásokkal elkezdenek felelősen gazdálkodni. Jobban megnézik, hogy az előfizetőtől visszakerülő számokat mennyi idő után forgatják vissza a rendszerbe” – jegyzi meg a szakértő.
Hozzáteszi: az átalakításoknál fontos figyelembe venni a humánfaktort is, sokszor ennek rugalmatlansága is hozzájárulhat ahhoz, hogy nehéz átvinni a változtatásokat. Így volt ez a már említett 06-os előhívószám bevezetésénél, ami az előfizetőknél sem ment könnyen.
„Vannak egyéb járulékos összetevői is egy ilyen számváltoztatásnak. Gondoljunk csak a névjegykártyára, vagy a céges levélpapírokra, ha számozási rendszert módosítunk ezekre is gondolnunk kell. Ár-érték arányban sokszor nem éri meg a rendszerszintű átalakítás”- fogalmaz Puss Tamás.
A Telekom nem támogatja sem a migrációt, sem a számhosszúság növelését
A témáról megkérdeztük a hazai mobilpiac meghatározó szereplőit is. A Telekomnál gyorsan fogy a még rendelkezésükre álló 30-as szabad szám, de ha kimerülne a keret, ők is számolnak a 31-es számmezőből igényelhető mobilszámokkal.
Ami az okos eszközök számára kijelölt 71-es tartományt illeti, ott egy lakosra vetítve 800 szám áll rendelkezésre, ez a Telekom szerint hazai viszonylatban elegendő, figyelembe véve, hogy a jelenleg elérhető technológia is már sok esetben megengedné a mobil hívószám nélküli működést, de közép és hosszú távon ezek az eszközök várhatóan nem igényelnek majd mobil hívószámot.
A 71-e számtartomány bevezetése egyébként már folyamatban van a Telekomnál. Az operátor ugyanakkor nem támogatja azt a hatósági elképzelést, amely a jelenlegi teljes M2M számjegy hosszúságot további eggyel emelné, mert az a korábbi rendelet szerinti fejlesztések módosítását eredményezné, és a jövőben akár irányítási problémákat is okozhat.
A szolgáltatóknak ugyanis egyelőre csak a töredéke vette használatba ezt a számtartományt, és a jelenleg rendelkezésre álló lehetőségnek is csak 0,004%-ában, így nem látszik indokoltnak a tartomány további bővítése. Az erre már felkészült szolgáltatóknál pedig további fejlesztéssel járna a számhossz további növelése. Így a Telekom határozottan ellenzi a tervezett módosítást annak nagyon jelentős költség vonzatai miatt is.
„Továbbá nem véletlenül lett korábban a szabványban meghatározott maximális lehetőségnél egy számjeggyel rövidebb szám meghatározva a szabályozásban, miután egyes szolgáltatások létező implementációi jelenleg nem is tennék lehetővé ilyen kiterjesztés megvalósítását. Így véleményünk szerint teljesen indokolatlan, nagyon jelentős és rendkívül aránytalan többletterhet generálna a szolgáltatáson mind a lehetséges időzítések, mind a költségek terén. Ezáltal akár egyértelműen akadályozva is az M2M magyarországi széleskörű és intenzív terjedését is. Ezen felül a jövőben várhatóan megjelenő megoldások előrevetítik, hogy az M2M alkalmazások már nem minden esetben igénylik majd a mobil számok használatát is” – áll a Telekom indoklásában.
A kötelező migrációt, vagyis a régebbi eszközök átköltöztetését sem támogatja a Telekom. A kötelező migrálás azon túl, hogy jelentős költségekkel járna (IT fejlesztés, szám és SIM-csere ott, ahol ez egyáltalán fizikailag megoldható) bizonyos szolgáltatásokat, illetve az azokat igénybe vevőket bizonyosan hátrányosan érintené – például az időskorúak orvosi segélyhívója – és nem is minden esetben kivitelezhető.
A migráció kihívásait nem ellensúlyozza a felhasználói előny
A Telenor válaszában üdvözli, és támogatja a kezdeményezést. Meglátásuk szerint bár a jelenlegi számtartományban még rengeteg férőhely van, az önálló SIM azonosítóval rendelkező okoseszközök robbanásszerű elterjedésének küszöbén vagyunk.
Ami az M2M számtartomány használatát illeti, a Telenor Magyarország komolyan foglalkozik vele. Iparági egyeztetések mellett a hatóság előtt áll annak megállapítása, hogy reálisan mikor jön el az a pont, amikor meg is éri a bevezetése.
A meglévő eszközök átmigrálása viszont már más típusú kérdéseket vet föl. Jelenleg számos telepített M2M kártya és az ezeket kiszolgáló rendszer üzemel, amelyek a „kettő plusz hét” számjegyű azonosítót használják.
Ezek cseréje számos technikai függőséget rejt, nemcsak a szolgáltatók oldalán, hanem az M2M felhasználók oldalán is. A piacon lévő milliós nagyságrendű M2M SIM esetében kérdés, hogy azok a köztes szolgáltatók is, akik saját műszaki megoldásaikat, eszközeiket üzemeltetik, képesek-e a rendszereik, szoftvereik átállítására, és ha igen, milyen műszaki erőforrások és a szolgáltatás színvonalát érintő kockázatok mellett megvalósítható mindez.
Tehát a meglévő számtartományon üzembiztosan működő rendszerek migrációja technikailag és logikailag is olyan jelentős kihívásokat tartogathat, amit nem ellensúlyoz a felhasználói oldalon ezzel elért előny. Valószínűsíthető továbbá, hogy számos esetben akár a felhasználói célberendezések komplett cseréje válik szükségessé, aminek anyagi vonzata érzékenyen érintheti a végfelhasználókat – áll az operátor indoklásában.
A Telenor javaslata, hogy a kibővített számtartomány bevezetését követően az új eszközök már ebbe a kibővített tartományba kerüljenek, a korábbi eszközök pedig a természetes, az amortizáció következtében szükséges eszközcsere, tervezett modernizáció folyamán kerüljenek át új tartományba, ennek a dinamikáját a felhasználói oldal igényei befolyásolják.
A Vodafone az M2M IoT hálózati megoldásokhoz a normál mobil, illetve a Nemzetközi Távközlési Unió (ITU) által javasolt számokat használ. Az operátor már dolgozik azon, hogy felkészítse a rendszereit a klasszikus 9 jegyű mobil számok helyett a 71-es számmező 12 jegyű számainak a kezelésére. Az operátornak viszont fontos, hogy a változásokra szánt átmeneti időszak megfelelő hosszúságú legyen.
Hozzátették még, hogy a számtartomány változásokat illetően is alkalmazkodnak az érvényes jogszabályokhoz, de a konkrét normaszöveg megismerése előtt érdemben nem tudnak erről nyilatkozni.
Ismét rövidülhetnének a klasszikus mobilszámok, a 06-os előhívóra már nincs szükség
Ha már a hívószámok átalakításánál, egyszerűsítésénél tartunk, ma már akár a 06-os tárcsázási előtét kivezetése is szóba jöhetne. Régen a 06-os előtétnek műszaki oka volt, így lehetett megkülönböztetni, hogy valaki körzeten belülre, vagy kívülre tárcsázik.
A körzeten belüli és körzeten kívüli hívások elkülönítése a hívásdíjak szempontjából is lényeges volt. Mostanában viszont, ahogy az operátorok elindultak az átalánydíjas csomagok irányába, ma már a tarifa is kevésbé fontos tényező.
„Ha megszűnne a helyi hívás lehetősége, és mindig kellene tárcsázni a körzetszámot, a 06-os előtétet műszakilag akár ki is lehetne vezetni, de egy ilyen rendszerszintű átalakításnál is előjön a humán faktor, illetve a piaci igények mérlegelése. Kérdés, hogy mit nyerünk vele, van-e elég hozadéka. A hatóságnál már többször is nekifutottunk, de egyelőre még azt látjuk, hogy nincs közvetlen előnye ” – válaszolta a hírközlési hatóság szakértője.
A Telekomnál egyelőre nem ismerik a hatóság ez irányú konkrét elképzeléseit, de úgy látják, hogy egy ilyen lépésre csakis kizárólag hosszú távon kerülhet sor.
„Jelenleg nem látjuk indokoltnak, időszerűnek a 06-os előhívó kivezetését, miután ez igen jelentős változást, költséget indikálna mind szolgáltatói fejlesztések, mind az előfizetői „irritáció” – tárcsázás, számváltozások, ezek adminisztrációja stb. – tekintetében, miközben véleményünk szerint nem azonosítható sem azonosítógazdálkodási erőforrásra vonatkozó nyomás, sem valós társadalmi előny ebben a tekintetben” – fogalmaznak a cég szakértői.
A Telenor megkülönböztetné a szolgáltatói és a felhasználói oldalt. A 06-os előhívó esetleges kivezetése hálózati oldalon konfigurációs feladatokat és folyamat-rutinok felülvizsgálatát, szükség esetén módosítását igényli, valamint egy komoly technológiai összehangoltságot a piaci szereplők részéről.
Felhasználói oldalon viszont a 06-os előhívó kivezetése véleményük szerint csak egy komoly lakossági-edukációs kampány lebonyolítása mellett kivitelezhető. A jól ismert és megszokott előhívó eltűnése nagy mennyiségű téves tárcsázással járhat.
Drasztikus mennyiségű sikertelen híváskísérletet eredményezhet, hiszen sokan memóriából telefonálnak, a telefonszámok számos esetben 06-os előhívóval vannak elmentve a telefonokban, és vannak olyan társadalmi csoportok, akik nehezen változtatnak telefonálási gyakorlatukon. (Megjegyzendő, hogy pont egy ilyen folyamaton estünk keresztül tíz éve, amikor a korábbi 7 jegyű mobilszámok bővültek 9 jegyűvé a 06-os előhívó kötelező tárcsázásával. – a szerk.)
A Vodafone is az előfizetői reakciókat tartja a legnagyobb kihívásnak a 06-os előhívó esetleges kivezetése kapcsán. Mint fogalmaznak: „ha ez mégis így lesz, akkor ez komoly kommunikációs és pénzbeli erőforrást fog igényelni a Vodafone Magyarország részéről”.