Egy évtizede még a világ öt legnagyobb okostelefon gyártója közé tartozott, pár éve szinte eltűnt a piacról, tavaly óta pedig az újjászületés egyre látványosabb, formabontóbb jeleit mutatja az LG. Eredményes lesz a koreai márka reneszánsza?
Az LG nagyjából egy éve döntött úgy, hogy a néhány éve parkolópályára tett mobiltelefon gyártó részlegével mégiscsak kezd valamit. Az átalakítás során kiszervezte az alsó- és középkategóriájú készülékeinek a tervezését és a gyártását is, amivel csökkentheti a költségeket, és javíthatja az LG versenyképességét a kínai riválisok elleni harcban. A vállalat a jövőben a csúcskategóriás telefonokra összpontosítja a kutatásait – írta korábban a Reuters.
A jövőbeni fejlődés iránya nem okozott nagy meglepetést. Az LG az évtized elején még ott volt a legnagyobb mobiltelefon gyártók között, de a piac azóta sokat változott. Sorra jöttek a feltörekvő kínai gyártók, mint a Xiaomi és az Oppo, amelyek gyors ütemű terjeszkedését nem kis részben az olcsóbb telefonok segítették. Rá kellett jönnie a dél-koreai márkának, hogy ha vissza akar térni, neki ezekkel kell versenyeznie, nem pedig az olyan csúcskategóriás nehézsúlyú versenyzőkkel, mint az Apple és a Samsung.
Hogy sikerül-e az LG-nek a visszatérés, az még a jövő zenéje, de most már látható valamiféle határozottabb stratégia és szándék az újjászületésre. Ezt igazolják a fordulat óta piacra került termékek, köztük az eddigi legformabontóbb a Wing megjelenése.
Jön az első feltekerhető kijelzős modell
Az okostelefon-üzletág megújítása érdekében az LG 2021-ben legalább három okostelefon-modellel jelentkezik. A koreai ETNews beszámolója szerint a vállalat az idei év első felében tervez piacra dobni egy abszolút prémium –dizájnban az első feltekerhető – okostelefont, egy klasszikus zászlóshajó terméket és egy olcsóbb készüléket – olvasható az Android Authority szakmai oldalon.
Az LG Rollable néven emlegetett modellről egyelőre annyit tudni, hogy a 6,8 colos alapkijelzőből 7,4 colos „tekerhető ki”. ( A feltekerhető képernyőkben az LG-nek már van tapasztalata, legutóbb a tévében tervezett egy ilyen modellt, amiről itt írtunk.)
Hírek szerint az új okostelefon nemcsak vékonyabb és könnyebb, mint a hasonló összecsukható készülékek, hanem a képernyő hajtogatása is megbízhatóbb, úgymond nincsenek rajta gyűrődések és „ráncok”.
Ha az LG ragaszkodik a Rollable márciusi premierjéhez, akkor ez lesz az első kereskedelemben kapható feltekerhető telefon. A rendhagyó dizájn viszont akár el is idegenítheti a felhasználók egy részét, de az LG nem hagyja cserben a hagyományos készülékformát kedvelő rajongóit sem. Nekik szánja a Rainbow modellt, ami 2021-es év egyik zászlóshajója lesz – emeli ki a szakmai oldal.
Utóbbi dizájnját a az LG Velvet ihlette, de ténylegesen az LG V70 helyét veheti át. A Rainbowba Snapdragon 888 SoC processzor kerül, és jár majd hozzá Wacom aktív toll is. Szakértők szerint, ha a Samsung nem jelentkezik egy újabb Note modellel, az ezt a formát kedvelőknek jó alternatíva lehet az LG Rainbow-ja. Ennél a készüléknél is márciusi bevezetés várható.
És végül úgy tudni, hogy 2021. első felében kerül piacra a Q83 elnevezésű, olcsó 5G-s okostelefon is, ami nem tűnik annyira izgalmasnak, mint a másik kettő, de megfizethető alternatívát kínálhat vele a cég az 5G-s telefont vásárlóknak.
Hivatalosan sosem került szóba a végleges kiszállás
Hogyan látja belülről a mobil részleg megújítását Piró Péter, az LG Electronics Magyar Kft. mobilkommunikációs értékesítés vezetője?
„Mi már látjuk, mire készül az anyavállalat a következő két évben, ennek alapján annyi elmondható, hogy nagyon komoly mobilos projektek vannak készülőben. Az utóbbi néhány év valóban az útkeresésről szólt, miután 2016-ban szemléletváltást követően, háttérbe szorult a mobil üzletág. A múlt év viszont már a magunkra találásról szólt. A portfoliót visszahelyezzük a versenyképesebb kategóriába. Nem titok, volt egy korábbi fejlesztési hullám, ami sajnos megkésve, nem elég kompetitíven érte el a piacot. Ennek meg is fizettük az árát, 2018 vége 2019 elejére nagyon visszaestek a számaink. Azóta viszont azokon a piacokon, ahol a cég a mobilban is megtartotta a jelenlétét, mint például Magyarországon, sikerült újraépítkezni” – emeli ki Piró Péter.
Hogy miért jutott a lejtőre a márka az értékesítés vezető szerint e mögött többféle okot is lehet találni. A helyzet kialakulásában a gyártási és k+f költségek egyaránt közrejátszottak. Mint mondja, az LG-nél mindig is fontos volt a k+f, emiatt a cégnél az erre fordított költségek mindig is magasabbak voltak, mint más márkáknál.
Valószínűleg emiatt lett veszteséges a mobil üzletág, emiatt nem tudták felvenni a versenyt a feltörekvő kínai startupokkal. Ezért indult el egyfajta gondolkodás, hogyan kellene optimalizálni a szervezetet, csökkenteni a létszámot, bizonyos piacokat pedig elengedni. Az viszont hivatalosan sosem került szóba, hogy az LG teljesen kiszálljon a mobil piacról.
Egyre fontosabb a készülékek dizájnja
Piró Péter szerint mára viszont már pozitív irányba indulhatott el az LG a mobilban. Az új koncepció az újszerű dizájnra épül, ami eddig kevésbé volt hangsúlyos a tervezésnél. A piacról is azok a visszajelzések jönnek, hogy kiemelten fontos, hogyan néz ki a telefon.
Ami a stratégiát illeti, az LG a jövőben inkább az Apple stratégiát követi, egyszerre csak kevés modell legyen bevezetve, de ahhoz hogy ismét bekerüljenek a vérkeringésbe, a prémium vonal mellett szükség van a közép-, alsó-közép kategóriájú készülékekre is.
Komoly eredménynek tartja Piró Péter, hogy az újjászületésben sikerült Magyarországon minden jelentősebb értékesítési csatornában megjelenniük a teljes portfolióval, ami nagyjából 6-7-féle készüléket jelent.
A formabontó Wing, egy nagyon vékony szeletét fedi le a piacnak, de a márka számára jó hír, hogy amióta kapható, várakozáson felüli eladási mutatókkal szerepel Magyarországon. Volument és komolyabb bevételt viszont a Velvettel szeretnének elérni. Ebben a kategóriában várják az újabb, már 5G-s modelleket. Jól teljesít a belépőszintű kategóriát képviselő K22, amiből az utolsó két negyedévben 20 ezres darabszámban adtak el. (A magyarországi mobilpiac friss számairól itt írtunk.)
A 3G-hálózatok lekapcsolását jó műszaki háttérrel segíthetik a telefongyártók
Hozzáteszi: ami a kínai konkurenciát illeti, a Google alapoktól megfosztott Huawei megszenvedi a helyzetet Magyarországon is. Az értékesítési csatornák keresik, mivel pótolhatják azt. Miután az LG már régóta itt van, ezért többletlehetőséghez juthat a többi márkával együtt. A Xiaomit illetően pedig, elsősorban a jó ár-érték arány megtalálása lesz idén a feladat.
Az LG-nél is számolnak már a magyarországi 3G hálózatok lekapcsolásával, ami egyszeri, de jó lehetőség lesz a készülékgyártóknak. Itt fontosnak tartja megemlíteni az okostelefonok megfelelő magyarországi műszaki támogatását, amiben a koreai márka már jó pozíciókat szerzett.
Mint mondja, az – egyik legfontosabb értékesítési csatornát jelentő – operátorok azért szeretik az LG telefonokat, mert a mögötte álló hazai műszaki csapatok úgy optimalizálják a telefonok szoftverét, hogy azok simán ráhangolódjanak a szolgáltatók hálózatára. Ha bármi probléma merülne fel a tesztek során, azonnal jelzik a koreai fejlesztő központnak, hogy módosítsák a szoftvert.
Ez a hozzáállás elengedhetetlen lesz a jövendő 3G-4G váltáshoz, amikor olyan telefonokra lesz szükség, amelyek azonnal támogatni tudják az átváltást.