A fejlett biztonsági rendszerek ellenére a magyarok többsége nem bízik az online adattárolásban, miközben a kiberbűnözők már közvetlenül a felhasználónál próbálkoznak – derül ki egy friss kutatásból.

Kiberbitonság

A hazai felhasználók több mint ötöde vált már online csalás áldozatává

Többnyire e-ügyintézés, internetes bankolás, közösségi média platformok és felhőalapú rendszerek használata közben adjuk meg az adatainkat online, ami a legtöbb esetben nem gond, mivel ezek a rendszerek erős, működő adatvédelemmel vannak ellátva.

A kiberbűnözők ezért ma már közvetlenül a felhasználót akarják becsapni: ezt pedig sajnos egyre profibb módszerekkel teszik, így a sikerük sem marad el – mondja Kardos Ferenc, a Médiaunió Alapítvány ügyvezetője; „A kulcs te vagy!” kiberbiztonsági kampány vezetője.

A magyar felhasználók 21,8%-a, vagyis több mint az ötöde vált már online csalás áldozatává – derül ki a szervezet IPSOS közösen készített kibertudatossági kutatásából. A felmérésben résztvevők közel háromnegyede gondolja úgy, hogy offline nagyobb biztonságban vannak az adatai.

„Ha ismerjük a legalapvetőbb biztonsági rutinokat és óvintézkedéseket, a banki adatainktól a családi fotóinkon át a hivatalos levelekig számtalan fontos dokumentumnak sokkal jobb helye van az online rendszerben, mint a számítógépünk hardverén, vagy kinyomtatva, egy fiókban” – mondja Biró Gabriella, a Magyar Nemzeti Bank Informatikai Felügyeleti Főosztályának vezetője, a KiberPajzs szakértője.

Hozzáteszi: ehhez azonban elővigyázatosnak is kell lenni, és mint ahogy a kulcsot sem hagyjuk a zárban, úgy az internetes bejelentkezési adatainkra is nagyon kell vigyázni.

Sebezhető pontjaink

Kiberbitonság

A hazai felhasználók meghatározó többsége már hallott a legelterjedtebb online biztonsági eszközökről, mint amilyenek például a tűzfalak. A válaszadók 75%-a ismeri ezt a PC-k hazai elterjedésével egyidőben megjelent védelmi eszközt, ami már nagyrészt az operációs rendszer beépített része, tehát csak be kell kapcsolni.

A második helyen a kétlépcsős bejelentkezés áll, ezt a felhasználók 70%-a ismeri, a sütik elutasítása áll a harmadik helyen, 53%-kal. Az eredmény első ránézésre bizakodásra ad okot, a kutatás azonban további problémákat tárt fel.

Rengeteg felhasználó azt az elemi hibát követi el, hogy a jelszava szinte mindenre ugyanaz. A felmérés alapján a válaszadók több mint a fele több helyen is használja ugyanazt a jelszót. Ez olyan mintha mindenhová ugyanazzal a fizikai kulccsal próbálnánk bejutni. Utóbbira jó megoldás jelenthetnek a jelszógenerátorok.

Kiberbitonság