Újabb lépések történnek a kibercsalások elleni küzdelemben. Az áldozatokkal való együttérzőbb és hatékonyabb banki kommunikációval kapcsolatos ajánlás mellett felszámolták az első kamu call centert.

Kibercsalás
Fotó: Kiss Márk

A Magyar Bankszövetség által kiadott szakmai anyag alapján a banki ügyfélszolgálatoknak speciális és főként együttérző kommunikációt ajánlott folytatni az online térben elkövetett pénzügyi visszaélések áldozataival – emelték ki az ezzel kapcsolatos budapesti tájékoztatón.

Az anyag az Igazságügyi Minisztérium (IM) kezdeményezésére a KiberPajzs Program résztvevőivel együttműködve készült el, elősegítve a bankok szakszerű és hatékony kommunikációját az online csalások áldozataival kapcsolatban.

Elhangzott, hogy az új helyzetben a dedikált banki ügyfélszolgálatokra kettős szerep hárul, egyfelől az áldozattal való együttérző kommunikáció, másfelől az áldozatok által elmondott események pontos rögzítését. Utóbbiakat a banknak kell kivizsgálnia, és a szükséges intézkedéseket megtennie a további károk megelőzésére.

Az ajánlást épp a bűnözők miatt nem tehetik nyilvánossá, mert a szakmai részek segítenék a csalókat az ügyfélkezelési folyamatok feltérképezésében, így akár még meggyőzőbben adhatnák ki magukat „banki szakértőknek”.

Mi a különbség a bejelentés, illetve a feljelentés között?

Azzal, hogy a bűnözés megjelent a kibertérben is, másképpen kell viszonyulnunk az ezzel kapcsolatos feladatokhoz. Régebben, ha valami bűneset történt, rögtön a rendőrséghez fordultunk.

A kibercsalók megjelenésével az azonnali tennivalók első helyére kerültek a bankok, ahol mielőbb be kell jelentenünk a visszaélést, ami lehet telefonos vagy személyes. Utána kell feljelentést tennünk a rendőrségen – hívták fel a figyelmet az eseményen jelenlévő szakemberek.

Speciális call center az OTP-nél

A tájékoztatónak ezúttal az OTP Bank adott helyszínt. A pénzintézet fél éve döntött úgy, hogy a csalások áldozatául esett ügyfelek számára egy speciális telefonos ügyfélszolgálati központot alakít ki a Bankbiztonsági Igazgatóságon.

Az átalakítás keretében a banki központi call centertől a speciálisan erre a területre létrehozott csapat vette át az áldozatok kezelését.

„Az elmúlt fél év tapasztalatai azt mutatják, hogy a csalások áldozatává vált ügyfelek gyorsan el tudnak érni bennünket a dedikált vonalon. Ma már egyre több az olyan hívás, ahol tanácsot kérnek az ügyfeleink a csalások kivédéséhez is” – mondta el Bucsek Gábor, az OTP Bank Bankbiztonsági Igazgatóságának vezetője.

Nemrégiben egy másik védelmi eszközt is adott az ügyfelek kezébe a bank, május 8-ától bevezette az egymillió forintos utalási limitet. Az azóta eltelt időben a mobilbanki ügyfelek többsége már sokkal alacsonyabbra állította ezt az összeghatárt. A napi átutalási limitet a bankszektor több intézménye is sikeresen alkalmazza.

Rács mögé kerül(het)nek az elkövetők

Az eseményen Bátai László rendőrezredes számolt be arról, eddig mire jutottak a bűnüldöző szervek kibercsalók elleni fellépéseikben.

Elhangzott, hogy 2023. év első negyedévéhez képest az idei első negyedévben 23 %-kal csökkent az online elkövetett csalások száma.

A nyomozók tavaly január óta 688 főt fogtak el, és hallgattak ki gyanúsítottként, valamint több, mint 350 személyt azonosítottak be gyanúsítható személyként.

Szerepük szerint 48 személy irányító, 456 stróman, 93 pedig szervező volt. A múlt év elejétől 105 letartóztatást és 9 bűnügyi felügyeletet rendelt el a bíróság. Jelenleg 56 személy van letartóztatásban.

Az elkövetők mintegy 17 ezer ember sérelmére több mint 30 milliárd forint kárt okoztak.

Lebukott az első kamu call center

A rendőri egységek kiemelt figyelmet fordítanak a telefonhívásokat indító csaló call centerek felderítésére is, amelynek egyik lehetséges módja a hívásokat lehetővé tévő informatikai rendszer azonosítása.

Idén márciusban borult is az első kamu call center. Az ügyben öt helyszínen tartott kutatást a rendőrség és három ember kezén kattant a bilincs. Ellenük információs rendszer felhasználásával nagyobb kárt okozó, üzletszerűen elkövetett csalás miatt indult eljárás, ami még jelenleg is folyamatban van.