Történetének eddigi legnagyobb visszaesését produkálta az okostelefon-piac, amely át is rendezte szállítói rangsort. A Huawei ezúttal helyet cserélt az évek óta világelső Samsunggal.
A járvánnyal még inkább sújtott második negyedévben 16 százalékkal csökkent az okostelefonok értékesítése a világon, az egy évvel korábbihoz képest – derül ki az IDC piackutató jelentéséből.
Az okok a pandémiára vezethetők vissza
A gyártók összességében 278,4 millió készüléket szállítottak a vizsgált időszakban a globális piacra. Az első negyedévi visszaesést is meghaladó mínuszok nem nagyon lepték meg a szereplőket, hiszen a pandémia okozta leállások, a gazdasági válság, a munkanélküliség növekedése jelentős visszaesést okozott a fogyasztói keresletben.
A fizikai boltok bezártak, az online kereskedelem egyes régiókban még nem annyira elterjedt. Ráadásul ezekben a hónapokban a homeoffice-ra, digitális oktatásra váltók a családi büdzsé nagyobbik részét inkább PC-k, monitorok, tabletek vásárlára fordították.
A legkisebb mértékű csökkenést, 10,3 százalékot a kínai piac szenvedte el, így a helyzeti előnnyel rendelkező ottani gyártókat kompenzálni tudta a világ más piacain bekövetkezett zuhanásért. Az ázsiai-csendes óceáni térségben(Kínát és Japánt kivéve) közel 32 százalékot, Nyugat-Európában közel 15 százalékot, míg az USA-ban csupán 12, 6 százalékot esett a piac.
Az egyik kiút az 5G terjedése lehet, a nagy márkák nagy léptékben bővítik 5G készülék portfoliójukat. Elemzők szerint ugyanakkor az 5G telefonok iránti kereslet ma még meglehetősen alacsony. Ahogy fogalmaznak: „emiatt a kínálati oldal nyomása valószínűleg nagyon drága versenyt fog eredményezni”.
A Huawei a piac egyötödét szerezte meg
Ami a gyártói rangsort illeti, a Huawei-nek ebben a negyedévben sikerült megszereznie az első helyet, amit még az amerikai embargó előtt tűzött ki célként a kínai cég vezetése. A távol-keleti márka 5 százalékkal kevesebb telefont szállított a világpiacra, de ezzel is megszerezte a piac egyötödét.
A helycserét főként annak köszönhette, hogy saját óriási belföldi piacán, ahová a szállításainak a 72 százaléka jutott, 8-10 százalékos növekedést tudott elérni, miközben a világ más tájaira a Canalys piackutató számításai szerint 27 százalékkal kevesebbet szállíthatott, részben az ismert kereskedelmi korlátozások miatt. Utóbbi miatt az elemzők további bizonytalanságot jósolnak a márka számára a külföldi piacokon.
A korábbi világelső Samsung a második negyedévben 54,2 millió okostelefont szállított, mintegy másfél millióval kevesebbet, mint a rivális Huawei, összességében azonban közel 30 százalékkal múlta alul egy évvel korábbi önmagát. Tavalyi 23 százalékos piaci részesedése 19,5 százalékra csökkent.
A szakértők úgy látják, hogy az alsó-középkategóriás A sorozat továbbra is jól teljesít, hozza a formáját. A legújabb prémium készülékek: a Galaxy S20 és a Galaxy Z Flip premierje azonban épp a járvány csúcsára sikeredett, ezzel magyarázható, hogy az értékesítésük az áruk csökkentése ellenére is okoz most némi kihívást a márkának.
Az Apple-nek bejött az iPhone 11 sorozat
A vezető ötösfogatból egyedül az Apple-nek sikerült növelnie a szállításait, mintegy 11 százalékkal, köszönhetően a sikeres iPhone 11 sorozatnak, valamint az új SE 2020-nak. A termékkategóriát feltaláló amerikai gyártók ezzel 13,5 százalékra növelte a részesedését, amivel felfért még a dobogó harmadik fokára.
Az év során még várható négy új készülék, amivel az almalogójú gyártó is belép az 5G készülék piacra, több mint egy évvel a hasonló kategóriájú Android 5G eszközök után.
A Xiaominak úgy sikerült megőriznie eddigi negyedik helyét, hogy összességében 11,8 százalékkal kevesebb, 28,5 millió okostelefon szállított, amivel azonban fél százalékponttal még javított is egy évvel korábbi piaci részesedésén.
A kínai márka a legnagyobb visszaesést saját belföldi piacán és Indiában szenvedte el. Utóbbiba mintegy 50 százalékkal kevesebbet tudott szállítani az ott tapasztalható Kína-ellenesség miatt, de még így is megőrizte ottani első helyét.
Az ugyancsak kínai OPPO ismét visszatért a kezdő ötösbe, az általa szállított 24 millió készülék, ami közel 20 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól,8,6 százalékos részesedésre volt elegendő a világpiacon. A szállításainak durván a 60 százalékát a kínai piac vette fel, elsősorban ennek köszönhette, hogy visszatérhetett a vezető ötösfogatba.
Második legnagyobb felvevőpiacán Indiában viszont a Xiaomihoz hasonlóan komoly kihívásokkal szembesült mind a keresleti, mind a kínálati oldalon. Az előbbit a már említett Kína-ellenesség, az utóbbit a gyárak leállása okozta.