Összeállításunkban utánajártunk hol tart a világ, és hol tartanak az itthoni mobilszolgáltatók az elavulttá és drágán üzemeltethetővé vált 3G-technológia kivezetésével
A mobilszolgáltatók közül fokozatosan és egyre többen állítják le a régi 2G-s 3G-s hálózatukat.
Ennek nemcsak az a célja, hogy frekvenciák szabadulhassanak fel a korszerűbb 4G-5G technológiák számára, hanem jobb és energiahatékonyabb legyen a hálózatok teljesítménye, olcsóbb az üzemeltetése.
Nálunk egyelőre a 3G-hálózatok kivezetése van napirenden, a 2G technológiát egyebek mellett a dolgok internetéhez(IoT) kapcsolódó felhasználói területek, szolgáltatások tudják hasznosítani.
Európa a legszorgalmasabb a régi hálózatok kivezetésében
A maguk idejében, a 2G és a 3G technológia is nagyon fontos újításnak számított, de a felgyorsult technológiai fejlődés révén mindkét technológia használata világszerte csökkenőben van.
A kormányok egy jelentős része úgy döntött, hogy a régebbi hálózatokat lekapcsolva, az erre kiosztott spektrumokat a gyorsabb és hatékonyabb LTE és 5G hálózatok bővítésére kell felhasználni.
A mobiltechnológiai szállítókat és szolgáltatókat tömörítő szakmai szövetség a GSA (Global mobile Suppliers Association) nemrégiben kasszát csinált arról, hogyan néz ki ma a 2G-3G „naplemente”.
A jelentés idén június végéig 149 olyan szolgáltatót azonosított, amely már befejezte, tervezte vagy folyamatban van a 2G és 3G szolgáltatás kivezetésével.
Ebből egyelőre 15 országban 24 szolgáltató állította le a 2G hálózatát, 20 ország 33 szolgáltatója pedig végzett a 3G kivezetésével.
A legsűrűbb évnek 2025-öt gondolja a GSA, abban az évben 34 szolgáltató tervez 2G és 14 operátor pedig 3G kikapcsolást.
A jelentés szerint Európában van és lesz a legtöbb leállás, az összes kivezetés közel kétharmada.
Ázsia vállalja az egyötödét, Észak-Amerika csupán az 5 százalékát, a több térségben 2,4 és 4,5 százalék között mozog az arány.
Nálunk három éve van napirenden a téma
A hazai sajtóban médiaoldalunk kezdett először foglalkozni a témával. Még a 2010-es évek végén kérdeztük a legnagyobb hazai szolgáltató, a Magyar Telekom vezetését erről. Az akkori gazdasági vezér-helyettes akkor még nem tartotta időszerűnek a lépést.
Aztán három év múlva, tavaly júniusban épp a Telekom volt az első, amely teljes körűen lekapcsolta a 3G- hálózatát. Az eseményről itt írtunk részletesen.
Most az azóta eltelt időszak tapasztalatairól, kihívásairól kérdeztük a szolgáltatót.
A vállalati kommunikációs igazgatóság válasza kiemeli, hogy a 2020-ban elindított, több éves hálózatmodernizációs programjuk során fontos mérföldkő volt 3G hálózat 2022. június 30-i lekapcsolása.
A nagy, országos lekapcsolást megelőzően a Telekom ügyfélkörében a teljes hangforgalom csupán 2,3%-a zajlott már csak a 3G hálózaton, az adatforgalomnak pedig még kisebb aránya, mindössze 0,84%-a.
Ennek jelentős része már olyan gépek közötti (M2M) forgalom volt, amelynek kis átviteli igényét a 2G szintén kezelni tudja. A felszabaduló frekvenciasávokat, köztük az igen értékes a 2100 MHz-est 4G-re, 5G-re kívánja használni a Telekom.
A hálózati megújulás során 2020. márciusában a 700, 2100 és 3600 MHz-es frekvenciasávokban nyert el használati jogosultságot a cég, így tudta néhány nappal később elindítani a kereskedelmi 5G szolgáltatását.
A következő évben a 900 MHz-es, valamint az 1800 MHz-es frekvenciasávban nyert el használati jogosultságot, amivel elmondhatja, hogy a jövőre nézve kiegyensúlyozott spektrumkészlettel rendelkezik.
Nem elhanyagolható a lépés környezetvédelmi hatása
A döntésben környezetvédelmi szempontok is szerepet játszottak, a 2G/4G közel országos lefedettségére egy redundáns hálózat, az alig használt 3G lekapcsolása mindenképpen energia-megtakarítást jelentett.
A korszerűbb technológiák hatékonysága is jobbnak bizonyult, az 1 bájt eljuttatására fordított energia a 4G esetén már csak az ötöde a 3G-nél szükséges energiának.
A 3G-t annak idején arra találták ki, hogy a 2G hangkapacitás problémáit megoldja. Mire elkezdődtek a bevezetések, a szabványokat újra kellett gondolni, hogy az ügyfelek közben megjelent adatigényét is ki tudja szolgálni.
A 3G-nek köszönhető a mobilnetezés kezdeti élményét, így semmiképpen sem tagadható, hogy ez a technológia is hasznos volt, de kiszolgálta az idejét.
A lekapcsolást hosszas és alapos előkészítő munka előzte meg, hogy minél kevesebb fennakadás legyen a szolgáltatásban. Hálózat-ésszerűsítési okok miatt a 3G-vel lefedett szolgáltatási terület nagyságát fokozatosan, több apró lépcsőben csökkentették.
Az ügyfelek nem maradtak szolgáltatás nélkül a 3G hálózat lekapcsolását követően sem. A közel országos lefedettségű, korszerűbb 4G hálózat az ügyfelek rendelkezésére állt mind a hang-, mind az adatforgalom céljára.
A legfeljebb 3G-képes készülékkel rendelkező ügyfelek hangforgalmát pedig a meglévő 2G hálózat tudta átvenni.
Az előkészületi munkák során azonosították be a 3G hálózatot használó ügyfeleket, akik túlnyomó részénél már a 3G lekapcsolás előtt elérhető volt a 4G szolgáltatás, így ők nem éreztek változást a hálózatban.
Azok érdekében pedig, akiknek csak 3G-képes telefonjuk volt a többi szolgáltatóval együtt a Telekom is csatlakozott az NMHH (Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság) Netre fel! mobilkészülékcsere-támogatási programjához is.
A szolgáltató szerint a 3G kivezetése után tömeges ügyfélpanasz nem érkezett hozzájuk annak hatása kapcsán.
Volt ugyanakkor egy másik pozitív hozadéka is a technológiaváltásnak. Olyan ügyfeleket is sikerült „digitalizálni”, akik eddig nyomógombos telefont használtak csak, és tartottak a változástól.
Még az idén megtörténhet a teljes hazai lekapcsolás
A hazai szolgáltatók közül másodikként, idén áprilisban a Vodafone Magyarország kapcsolta le az országos 3G hálózatát. Tájékoztatásuk szerint ugyanakkor szigetszerűen, vagyis az ország kevesebb mint 1 százalékán az előfizetők érzékelhetnek még 3G-s rádiós hálózatot, de ezek megszüntetése is folyamatban van.
A Yettel Magyarországnál is szakaszosan zajlik a 3G kivezetése, amiben két frekvenciasáv érintett. A szolgáltató a 900 MHz-en a 3G-technológiát már tavaly nyáron országosan lekapcsolta, ami jellemzően vidéki, ritkán lakott területeket érintett.
A 2100 MHz kivezetése is elkezdődött, ami a külterületi és városi területeket is érinti, összesen mintegy 2700 bázisállomáson – ez több lépcsőben történik.
Következő lépésben Nyugat-Magyarország területein szeptember 11-én folytatják a 3G-hálózat lekapcsolását. A teljes folyamat várhatóan 2023 végéig fejeződik be.
A 3G-technológia kivezetése után a hanghívások 2G-n és 4G-n zajlanak. Azok, akik legfeljebb 3G-képes készülékkel rendelkeznek, ezután 2G-hálózatra váltanak, és az operátor szerint nem igazán tapasztalnak változást a hanghívásokban, mivel a szolgáltatónál a 2G-lefedettség meghaladja a korábbi 3G-lefedettséget.
A mobilnet-szolgáltatás minősége ugyanakkor érezhetően alacsonyabb lesz, mivel a 2G által nyújtott átviteli sebesség alacsonyabb, mint a 3G esetében volt.
A 3G kivezetése és a frekvencia újraallokálása mellett különböző hálózati fejlesztésekre is szükség van az alap rádiós makro-hálózatban.
A 4G-lefedettség javítására nagy számban használnak kiegészítő megoldásokat, főleg az irodaházak, kisebb irodák, telephelyek, csarnokok lefedésére, illetve azokon a területeken, ahol sok ügyfél lehet érintett – például publikus helyszíneken, üzlethelyiségekben.
A 4G mellett a 2G-lefedettséget is fejlesztik, hogy a kikapcsolás előtt 3G-t használó készülékek által generált hangforgalmat a 2G technológiával megbízhatóan tudják kezelni.
Az operátor tanácsai szerint ugyanakkor a jobb ügyfélélmény érdekében érdemes az ügyfeleknek 4G-s VoLTE képes készülékre és 4G-képes SIM-kártyára váltani, és engedélyezni a VoLTE-szolgáltatást.
A 4G-s készülékek esetén érdemes ellenőrizni, hogy adott modell eleve támogatja-e a VoLTE szolgáltatást, ebben az esetben ugyanis a lényegesen nagyobb kapacitású 4G-hálózaton zajlik a hangforgalom is, a 2G-nél jobb hangminőségben.